EAN

EAN je zkratkou anglických slov European Article Number, což znamená Mezinárodní číslo obchodní doložky. Používá se k rozeznání/identifikaci jednotlivých obchodovatelných položek, zejména u spotřebních produktů. Často na tuto zkratka narazíme v podobě tzv. čárového kódu.

Jakýkoliv výrobek tak může být snadno, rychle, a hlavně přehledně zařazen do databáze včetně všech dostupných informací. Takto lze přidat popis, vlastnosti, cenu, rok výroby a tomu podobné údaje. Základní údaje se zároveň mohou propsat na účtenku u pokladny.

Faktem je, že EAN kód velmi usnadnil, zrychlil a zautomatizoval obchodování, navíc se dá každý výrobek či služba bez problémů identifikovat.

Co je EAN?

Pro tvorbu každého EAN kódu byl vytvořen speciální mezinárodní systém. EAC se skládá celkem z 13 číslic. U menších výrobků se dokonce používá EAN složený z 8 číslic. V případě EAN-13 jsou první tři číslice označením pro kód dané země.

Například Česká republika má jako kód země trojčíslí 859. Součástí je i číslo producenta a pořadové číslo produktu. To si určuje každý výrobce sám.

Je dobré zmínit, že EAN kód není určen pouze na rozlišení produktů v rámci potravin, léků atd. Používá se také v energetice jako jednoznačná identifikace odběrného místa. Oproti klasickému EAN má ten energetický dokonce 18 číslic.

Tento kód není složité najít, je uveden na faktuře od dodavatele energií. Pokud by došlo k tomu, že se u odběrného místa změní spotřebitel, je EAN přenesen na nového spotřebitele/zákazníka.

Jak EAN vypadá a kde se používá?

V podstatě je to čárový kód tvořený nejen čárami, ale i mezerami a čísly. Pomocí čtečky například na pokladně nějakého obchodu je EAN kód přečten, identifikován a informace z něj přeneseny do systému pokladny. Snadno se tak dozvíme, kolik stojí, co to je vlastně za produkt atd.

Používá se hlavně na spotřební zboží, jako jsou potraviny, oblečení, nápoje hračky a mnoho dalších produktů.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (66 hodnocení)
​​

Odborná redakce

Odborná redakce

Každý den se zabýváme shromažďováním velkého množství informací o produktech, službách, ale i obchodech a mnoha dalších. Všechny tyto informace podrobně studujeme a následně z nich zpracováváme recenze a nákupní manuály, jejichž úkolem je pomoci zákazníkovi s výběrem. Naší snahou je doporučit co nejvhodnější produkt, o kterém jsme si jisti, že vám bude ve všech směrech vyhovovat a co nejdéle sloužit. To je cílem celého týmu Recenzer. Více o nás.

Budeme rádi, když napíšete komentář s vaší zkušeností.

Přidat komentář

Recenzer.cz
Logo