Integrace platební brány do vašeho e-shopu je v dnešní době pro zvýšení konverzního poměru zkrátka nutná. Pokud právě začínáte podnikat v online světě a chcete svým platícím zákazníkům nabídnout co možná největší komfort pro dokončení kýžené platby, nejspíše právě zvažujete, která platební brána je pro vás a vašeho cílového zákazníka tou nejlepší volbou.
Přichystali jsme si pro vás obsáhlý článek kde se společně podíváme na aktuální možnosti, které trh nabízí a které můžete zvolit, zároveň všechny platební brány srovnáme a vysvětíme proces importování do vašeho obchodu. Doufáme, že vám pomůžeme najít tu nejlepší bránu která bude splňovat všechny vaše požadavky v prospěch vás i vašeho zákazníka.
Jak platební brána funguje?
Platební brána se soustředí na komfortní a okamžitý převod peněz od zákazníka na účet obchodníka za použití platební karty kterou dnes platí převážné množství populace. Z toho nejen vyplývá důležitost vlastní platební brány v internetovém obchodě, většinu zákazníků zkrátka odradí pouhá možnost platby zdlouhavým převodem na účet, která vede nejen k pozdějšímu spárování platby s objednávkou, ale i značnému oddálení případné expedice zboží.
Platební brána umožňuje zákazníkovi ve finálním kroku online nákupu vybrat jednoduchou metodu kterou může uhradit požadovanou částku. Nejčastěji se jedná o bezpečný opis platební karty s datem expirace a trojmístného CVV či CVC kódu z druhé strany karty. Některé platební brány ale umí nejen to, nabízí vícero možností platebních metod jako je mobilní metoda Apple Pay, Google Pay, elektronická peněženka a v neposlední řadě platba bankovním tlačítkem která zákazníka jednoduše přesměruje do jeho internetového bankovnictví s předvyplněným příkazem k úhradě.
Platební brána nejen poskytuje komfort, bezpečí a stojí za neuvěřitelným množstvím úspěšně dokončených nákupů, obchodníkovi dokonce pomáhá s příslušnou agendou, dokáže v redakčním systému spárovat platbu s objednávkou, zobrazí úspěšně dokončené nákupy stejně jako ty neúspěšné, u kterých lze navíc dohledat důvod neúspěchu který vznikl na té či oné straně. Váš internetový obchod tak může zákazníka kontaktovat a pomoci mu platbu dokončit, opakovat či mu navrhnout jinou alternativu, pokud například během platby selhalo internetové připojení.
Typy platebních bran
Dříve než se spolu podíváme na srovnání jednotlivých poskytovatelů platebních bran, považujeme za nutné představit vám dvě varianty se kterými se můžete v této problematice setkat.
Inline brána
První variantou je Inline brána, tou v podstatě rozumíme implementovanou platební bránu přímo do rozhraní stránek internetového obchodu. Zákazníka proto Inline brána nepřesměruje na jinou adresu a neodvede ho ze stránek pomocí jiného okna k dokončení platby. Tento způsob někteří zákazníci vnímají velice kladně neboť prostředí zůstává nadále stejné.
Redirect brána
Redirect brána je druhou variantou a ta nese již ve svém názvu nutnost přesměrování, zákazník sice platí zcela stejným způsobem jako v případě Inline platební brány, je však přesměrován do jiného prostředí. Někteří platící zákazníci si této změny nemusí povšimnout, ovšem může se stát, že někteří v této chvíli proces platby ukončí, neboť se nová stránka může i když to není pravidlem, načítat o něco déle.
Mobilní brána
Setkat se můžete i s pojmem mobilní brána kterou rozhodně nenabízí všichni poskytovatelé. Mobilní brána je důležitá zejména v případech kdy většina vašich zákazníků navštěvuje vaše stránky a dokončuje platby na svém mobilním telefonu, ne všechny platební brány jsou bohužel kompatibilní s mobilním zařízením, platební prostředí se tak v mobilním telefonu může minimalizovat či jinak deformovat.
Každá platební brána, ať už Inline či Redirect je zpoplatněna individuálním ceníkem, jak již z celého popisu variant vyplývá, zpravidla vždy bývá prvotní investice do Inline brány nepatrně vyšší, cena by ovšem v otázce u výběru platební brány rozhodně neměla být rozhodujícím faktorem ve výběru, neboť na vašem platebním prostředí velice záleží a je celkově stěžejní pro úspěšné podnikání v online světě. V každém případě oba způsoby platební brány jsou certifikované, bezpečné a nelze o jedné či druhé variantě jednoznačně hovořit jako o méně spolehlivé.
Srovnání platebních bran
Nyní se spolu podíváme na jednotlivé společnosti a co vám vlastně mohou nabídnout. V závěru vše shrneme do přehledné tabulky.
GoPay
Společnost GoPay nabízí přes 56 platebních metod včetně Apple Pay, Google Pay a PSD2 bankovní převody. GoPay nabízí integraci platební brány Inline, Redirect a podporuje mobilní bránu.
Redirect bránu může obchodník libovolně graficky upravit logem tak, aby měl zákazník pocit nepřerušené návštěvy e-shopu. Výhodou platební brány GoPay je bezpochyby zapamatování karty po jednom nákupu, a to i v případech, kdy zákazník u vás platí poprvé, stačí totiž, že již platební bránu GoPay v minulosti využil někde jinde. K dispozici je v 8 měnách.
Comgate
Comgate nabízí nejen platební brány, ale i další doplňkové služby mezi které patří platební terminály v případě, že ke svému internetovému obchodu vlastníte i kamennou prodejnu.
U platební brány Comgate zákazník může platit kartou, bankovním tlačítkem, Apple Pay, Google Pay, odloženou platbou a nabízí i QR platby. Co společnost bohužel nenabízí je mobilní brána a nepodporuje ani elektronické peněženky. Platební brána funguje Inline a plátce není přesměrován, nabízí možnost zapamatování karty. Comgate brána podporuje až 9 cizích měn.
PayU
PayU kromě platby kartou nabízí i možnost použití elektronické peněženky, platbu v aplikaci PayU Mobile či zrychlený online převod, tedy platební tlačítko. Mezinárodní platby lze provést až ve 20 měnách. PayU působí již v 18 zemích světa, rozhodně se tedy nejedná o žádného bezejmenného nováčka, platební bránu lze s PayU zprovoznit již do 24 hodin.
Stripe
Stripe je možná nejznámější platební brána na světě, není se proto čemu divit, že má k dispozici 135 světových měn. Jedná se o inline bránu bez přesměrování, která nenabízí mobilní rozhraní a pro někoho bohužel, je kompletně celá v angličtině, včetně integrace a zákaznické podpory. Hlavní výhodou tak zůstává dobré jméno společnosti a možnost obchodovat s kýmkoliv na světě.
GP webpay
GP webpay (Global Payments) lze získat pouze prostřednictvím bankovní instituce Global Payments s.r.o., Komerční banky, UniCredit Bank či REVO. Umožňuje obchodovat v 7 různých měnách, nabízí platby pomocí kódu, vygenerovaných linků a kromě Apple Pay, Google Pay a plateb kartou Visa či Mastercard přijímá i American Express.
Pays
Platební brána Pays není na našem trhu příliš rozšířená, přesto si najde spoustu příznivců zejména mezi menšími obchodníky. Její přednost je okamžitá aktivace, nevýhodou může být jednorázový aktivační poplatek který se ovšem zúročí v podobě nulových pravidelných měsíčních poplatků za vedení. Brána podporuje systém PayPal a za každou nedokončenou platbu pošle notifikaci přímo zákazníkovi.
ThePay
Platební brána kromě plateb kartou podporuje Apple Pay, Google Pay, podporuje 10 měn včetně Bitcoinu. Vhodná je zejména pro obchodníky očekávající vyšší měsíční obraty, kompletně celou platební bránu ThePay lze nejdříve vyzkoušet v testovacím prostředí.
Barion
Platební Brána Barion nabízí kromě plateb kartou i další širokou škálu platebních možností od zavedení bankovních tlačítek až po využití elektronických peněženek. Barion umožňuje mezinárodní platby ve 4 měnách a brána je kompletně dostupná v 8 jazykových verzích. Platební brána Barion není zatížena registračním ani měsíčním poplatkem, disponuje vlastním nástrojem pro důkladnou marketingovou analýzu a dostupné tarifní balíčky nabízí poplatky z transakce do maximální výše 1,5 % či lze tarif vyjednat zcela individuálně.
Shoptet Pay
Co se týče Shoptet Pay, jedná se o velice specifickou platební bránu kterou lze získat při provozování e-shopu pod poskytovatelem Shoptet, z logiky věci se proto jedná o Inline bránu bez nového vyskakovacího okna. Shoptet mimo jiné nabízí 12 měn, přijímá platební karty, Bitcoin, Apple Pay či Google Pay. Vedení a aktivace brány jsou zcela bez poplatku.
Implementace platební brány do e-shopu
V zásadě by každý obchodník měl zvládnout platební bránu do svého internetového obchodu stáhnout, čili integrovat naprosto sám. Některé platební brány jsou svou instalací záležitostí pár chvil, u jiných se však můžete pěkně zapotit a možná bude potřeba zákaznické podpory nebo celou záležitost předložit někomu z IT sektoru.
Ve valné většině případů ovšem stačí kontaktovat zákaznický servis který bývá na obvyklé dotazy připraven a který vám pomůže krok po kroku instalaci dokončit. Tak či tak, dříve než se nadchnete pro jakoukoliv platební bránu, zkontrolujte dostupnost propojení s vaším stávajícím nebo budoucím redakčním systémem, na tuto otázku obecně najdete vždy odpověď v možnostech platební brány vašeho uživatelského rozhraní, nebo jednoduše na internetových stránkách či zákaznické lince vámi zvoleného poskytovatele platební brány.
Kritéria pro výběr platební brány
Mějte na paměti, že poskytovatelé platebních bran před podpisem smlouvy prohlédne důležité náležitosti, které na vašem e-shopu nesmí chybět, dbejte tak na správně postavené obchodní podmínky i jednotlivé požadavky poskytovatele. Pokud ovšem chcete obchodovat se zbraněmi, alkoholem, tabákem, erotickými službami nebo se váš web zaměřuje na věštbu a horoskopy, pravděpodobně svou platební bránu nezískáte.
Na samotný závěr si spolu projdeme ještě kritéria, dle kterých pravděpodobně budete platební bránu vybírat. Začneme u ceny, která by ovšem, jak jsme již zmínili, neměla být rozhodující. To ovšem neznamená že vám má být zcela jedno jak vysoký poplatek za zřízení brány zaplatíte, jaké budou výdaje za jeho měsíční provoz a za každou provedenou transakci. Aktuální ceny za jednotlivé platební brány najdete vždy na webových stránkách dané společnosti. Nutno podotknout, že většina poskytovatelů platebních bran mívá pro své zákazníky, tedy vás, připravené individuální ceníky, nebojte se proto případně požádat o ten svůj.
Neposlední věcí, která každého obchodníka bude zajisté zajímat je výplata nashromážděných transakcí na účet obchodníka, zda je možná denně, týdně, měsíčně, nebo lze převod peněz řešit individuálně bez jakéhokoliv omezení. Doporučujeme tedy rozhodně neváhat a možná oslovit více poskytovatelů platebních bran. V každém případě vybírejte pouze mezi ověřenými společnostmi, které zaručí nejen bezpečnou úschovu vašich peněžních prostředků, ale dodrží maximální bezpečnost během plateb vašeho zákazníka.
Zdroje: www.kb.cz, www.moneta.cz www.comgate.cz
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
Platební brány využívám pravidelně, zejména když nakupuji v internetových obchodech a platím pomocí platební karty předem za objednávku, abych nemusela nechat posílat zboží na dobírku. Nejčastěji se setkávám s bránami Comgate či GoPay a jsem maximálně spokojená, protože je to opravdu hodně pohodlné a nemusím si hlídat hotovost, až balíček dorazí.