Startovací kabely

Mezi nejčastější příčiny toho, že auto nejde nastartovat je vybitá baterie. Stačí nechat zapnutá světla, stropní osvětlení nebo nechat auto dlouhou dobu odstavené a baterie se může vybít. Dalším důvodem je zima, časté startování a krátké výjezdy, kdy se automobil nestačí ani zahřát.

Pokud tedy nenastartujete u domu, nebo vám auto vypoví službu kdekoliv během dne, budete potřebovat k rychlému nastartování dvě věci. Tou první jsou vhodné startovací kabely a druhou je pak ochotný pomocník s autem, který má baterii v pořádku.

Porovnat ceny kabelů

Nejlepší startovací kabely

Tento žebříček představuje nejprodávanější produkty s nejvyšším hodnocením od zákazníků.

Pořadí Název Hodnocení  Cena od Porovnat ceny Koupit
1. Sheron 400 A 3 m 100 % 285 Kč Zobrazit Voton.cz
2. Compass 600 A 4 m 98 % 1 120 Kč Zobrazit Mall.cz
3. Compass 200 A 2,5 m 96 % 205 Kč Zobrazit Unihobby.cz
4. Extol Premium 800 A 5 m 95 % 1 395 Kč Zobrazit Elespo.cz
5. Sheron 600 A 3 m 89 % 484 Kč Zobrazit Granex.cz

Průřez kabelů

U startovacích kabelů je zásadním parametrem průřez vodiče. Průřez startovacích kabelů musí odpovídat průřezu vodiče akumulátoru. V osobních automobilech je průřez nejčastěji v rozmezí 16 – 35 mm². Malá osobní auta je možné nastartovat kabely, jejichž průřez je 10 mm².

Osobní automobily i menší dodávky nastartujete s kabely, jejich průřez je 16 mm². Průřez od 16 mm² je vhodný pro auta se zážehovým motorem a průřez od 25 mm² pro vznětové motory a auta o objemem motoru nad 2,5 litru.

Údaj o průřezu byste měli v ideálním případě najít na obalu nových startovacích kabelů. Průřezem je myšlena pouze plocha vodivé části, plastová izolace se do ní nepočítá. Bohužel je možné koupit kabely o velmi malém průřezu, který je zakryt silnou izolací, takže na první pohled vypadají jako kvalitní výrobky.

Pozor dejte také na kabely, které místo informaci o průřezu udávají pouze informaci o ampérech v kabelu. Běžně jsou k dostání startovací kabely označené jako 100 nebo 200 A, tyto kabely jsou naprosto nevyhovující.

I u těchto kabelů je často slabý a nevyhovující průřez vodičů obalený v silné izolaci. Pokud je velikost ampérů alespoň 600 a více A, lze kabely považovat za kvalitní. Takové kabely by pak měly ideálně poskytovat informaci o průřezu a dále by měly splňovat potřebnou normu.

Materiál vodiče

Vodiče mohou být vyrobeny z mědi nebo hliníků. Kvalitnější jsou ty měděné, které se na rozdíl od hliníkových tolik nelámou. I zde se však nepoctivý výrobci snaží výrobek ošidit a hliníkové vodiče tak mohou být pokryty velmi slabou vrstvou mědi, aby budily dojem kvalitních výrobků.

Proto raději nedejte pouze na vizuální první dojem a dobře si prostudujte informace uvedené na obale, kde by měl být materiál uveden. Pokud tomu tak není, nedoporučuje se výrobek kupovat.

Co se týká izolace, zde jsou vhodnými měkké materiály jako silikon nebo guma, které lze natáhnout a posléze smotat i při nízkých teplotách. Délka kabelů je pak v rozmezí 2,5 – 6 metrů. Některé auta mají akumulátor umístěný mimo kapotu a je tedy nutné kabely táhnout přes celou šířku auta. S tohoto hlediska je praktické, pokud jsou kabely delší než kratší.

Značka

Při výběru startovacích kabelů věnujte pozornost popisu výrobku. Důležitá je velikost průřezu, materiál i délka. Mezi oblíbené značky patří Compass, GYS, Sheron, Extol nebo YATO.

Ale i u těchto značek můžete bohužel narazit na levné a nekvalitní výrobky. Je tedy vhodné nekupovat příliš levné kabely a pomoci mohou i jednotlivé recenze výrobků.

Cena

Startovací kabely je možné koupit již za necelých 200 Kč. U těchto výrobků však nečekejte žádnou velkou kvalitu. Cena kvalitních kabelů začíná na cca 500 Kč a může se šplhat až k 1 000 Kč.

Porovnat ceny kabelů

Příslušenství

Kromě startovacích kabelů je možné zakoupit také startovací stanice. Najdete je také pod označením startovací zdroje nebo boostery. Lze je využít k pomocnému nastartování auta nebo jako samostatný zdroj elektrické energie. A využít je můžete i jako mobilní napájení pro jakékoliv spotřebiče od nářadí, přes televizi nebo třeba chladící box.

Při jejich výběru je nutné zohlednit především kapacitu autobaterie a to, na jaký druh pohonné hmoty vaše auto jezdí. Pro naftové motory budete potřebovat stanici o 640 A, pro benzínové pak stačí velikost 400 A.

Důležitá je pak kromě kapacity baterie i informace o počtu výstupů neboli konektorů. Stanice bývají vybaveny konektorem určeným ke startování auta, 12 V konektorem, který je určený do zásuvky auta a konektorem pro nabíjení USB.

Startovací stanice je možné vybírat i podle startovacího zdroje. Elektrický zdroj je možné zapojit do zásuvky. Malou stanici nabíjenou baterií, která se dá opakovaně dobíjet, použijete i tam, kde není elektrická zásuvka k dispozici. Benzínový zdroj funguje jako elektrický adaptér a je vhodný zejména pro řidiče velkých aut nebo kamionů.

Startovací zdroje bývají často doplněny světlem, powerbankou nebo kompresorem. Jejich cena se pohybuje v rozmezí 2 500 – 6 000 Kč. K dostání jsou samozřejmě i dražší modely, je však na vašem uvážení, jestli pro ně najdete využití.

Bezpečnost

Pro vlastní bezpečnost vybírejte startovací kabely, jejichž svorky jsou izolované plastem. Díky tomu nedojte k nechtěnému šáhnutí na části, které jsou určené pro připojení na póly baterie. Nutné je dodržovat také pokynu pro správné zapojení.

Otázky a odpovědi

Jak použít startovací kabely?

Před použitím kabelů je v první řadě potřeba zjistit, kde mají auta umístněnou autobaterii. Ve většině případů je umístěna klasicky pod kapotou. Jsou však případy, kdy se nachází mimo kapotu například v kufru nebo pod sedadly.

Pokud tento problém nastane, mohou pod kapotou být alespoň vývody plusového a mínusového pólu, ke kterým je možné startovací kabely připojit.

Auta postavte tak, abyste měli plusové a mínusové póly na dosah kabelů. Zapalování musí být u obou aut vypnutá. Nejprve připojte červený kladný kabel k plusovému pólu baterie auta, které je vybité.

Druhý konec připojte k plusovému pólu pomocného auta. Poté k pomocnému autu připojte k mínusovému pólu druhý kabel, ten má nejčastěji černou nebo modrou barvu.

Druhý konec pak přichyťte ke kovové části motoru, co nejblíže startéru. Motor je vždy spojen s kostrou vozidla, tedy i s mínusovým pólem autobaterie. Dbejte na to, aby kabel vedl v místech, kde nejsou pohyblivé části motoru jako řemen nebo ventilátor.

Tato mínusová svorka se takto umísťuje hlavně z důvodu bezpečnosti při propojování, a také proto, aby proud z pomocné baterie měl co nejkratší cestu k elektrickému okruhu startéru. Svorky kabelů se nesmí vzájemně nikde dotýkat, to platí pro plusové i mínusové póly.

Ve chvíli, kdy jsou kabely připojené, můžete začít startovat. Nejprve nastartuje majitel pomocného auta a po chvíli se pokuste nastartovat auto s vybitou baterií. To jakou dobu budete muset počkat, určuje to, jak moc je autobaterie vybitá.

Jakmile nastartujete, je třeba sundat startovací kabely. Pro sundávání je třeba zvolit opačný postup. To znamená, že nejdříve odpojíte mínusový pól u vybitého auta a pak mínus u pomocného. Poté plus u pomocného auta a nakonec plus u vybitého auta.

Nakonec je třeba nechat u vybitého automobilu běžet motor alespoň 20 minut, aby se baterie stihla znovu dobít. V případě, že vlastníte autonabíječku, můžete doma baterii ještě podle potřeby dobít.

Co je sulfatace?

Často se u autobaterií můžete setkat s pojmem sulfatace. Sulfatace je nežádoucí jev, který je běžný u autobaterií, které nejsou delší dobu používané a jsou ponechány v nedostatečně nabitém nebo vybitém stavu.

Tím postupně unikají krystaly síranu olovnatého na elektrodách, což má za následek snížení kapacity akumulátoru.

Sulfatace je znatelná již na první pohled, stačí se podívat na autobaterii z profilu. Pokud jsou obě její strany rovné, měla by bát baterie v pořádku, jestliže je však jedna nebo obě strany lehce vyboulené je baterie poškozená. Sulfatace není výrobní vada autobaterie, ale chyba vlastníka automobilu.

Proč auto neroztlačovat?

V případě vybití baterie je možné roztlačovat pouze stará auta. U novějších automobilů byste mohly při roztlačování poškodit katalyzátor a u automobilů jejichž motor je poháněn řemenem hrozí zase poškození řemene nebo jiných částí.

Závěr

Při výběru kabelu nedejte pouze na první dojem. Ohlídejte si průřez vodičem a materiál. Kvalitní kabely by měly odpovídat příslušným normám. U startovacích kabelů se konkrétně jedná o normu DIN 72 553 nebo ISO 6722. Co se týká délky, je vhodné koupit kabely o délce alespoň 3,5 metru.


Zdroje: www.alza.cz, www.elancar.cz, www.bauhaus.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

4.6/5 (41 hodnocení)
​​

Alena Rajnochová

Alena Rajnochová

Po vystudování střední školy jsem vyzkoušela více různých profesí. Mojí velkou vášní jsou knihy, které mě přivedly i k psaní vlastních příběhů. Díky nim jsem se dostala k profesnímu psaní. Ve volném čase se věnuji rodině, mám ráda turistiku, ale i relax u moře.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

8 komentářů
Show all Most Helpful Highest Rating Lowest Rating Přidat komentář
  1. No tak startovací kabely má doma snad každý, aspoň tedy u nás nesmí ve výbavě chybět. Už se mi mnohokrát stalo, že jsem je potřeboval a zatím se mi jen jednou podařilo je nemít. Loni jsem kupoval nové od značky Sheron a musím uznat, že si to vysoké hodnocení, které mají na Heurece opravdu zaslouží.

  2. Ahoj, chtěla bych si pořídit startovací kabely. Mám Škodu Octavii 1,9TDI, a jaké by byly vhodné jestli 800, nebo 900Am,

  3. Minule jsem zapomněla svítit a nemohla nastartovat. Jediné štěstí bylo, že jsem měla startovací kabely. Používám Compass 600 a super.

  4. Koupil jsem startovací kabely Extol Premium 800 A 5 m a fungují perfektně. Zatím jsem je využil asi třikrát a vždy na jedničku.

  5. Tento článek byl pro mě velmi přínosný. Děkuji.

  6. Koupil jsem si na Tipa startovací kabely Compass 700 A 2 m. A jsem s nimi velmi spokojený.

Přidat komentář

Recenzer
Logo