Hevery

Hever by neměl chybět v žádné garáži. Díky heveru můžete vaše auto v případě nutnosti zvednout a vyměnit například kolo nebo provést nějakou opravu nebo údržbu. Hever býval dříve mezi příslušenstvím automobilů.

Jednalo se však spíše o nouzový typ, který vám posloužil víceméně pouze v jednom případě k výměně kola. Tyto hevery nebyly nijak extra kvalitní a v současné době je již výrobci k novým vozům nedodávají.

Pro nutnou výměnu kola nebo nějakou drobnou opravu tak budete muset vybrat vhodný hever. Při jeho výběru je nutné zohlednit několik parametrů. Kromě vhodného typu je to především nosnost a výška zdvihu.

Porovnat ceny heverů

Typy

Hevery je možné rozdělit do mnoha skupin podle typu konstrukce a principu, na kterém fungují. V autoservisech se nejčastěji setkáte se sloupovými zvedáky. Ty umožňují provádět veškeré servisní práce na spodních částech automobilů.

Tyto zvedáky mají vysokou nosnost a fungují na principu elektrohydraulického systému. K jejich výhodám patří také velké množství bezpečnostních prvků.

K dalším spíše profesionálním patří pneumatické zvedáky. Ty se vyznačují jednoduchou konstrukcí, vysokou nosností a dlouhou životností. Pro svoji práci využívají stlačený vzduch, lze je tedy připojit ke kompresoru.

Pneumatické zvedáky jsou lehké a snadno se s nimi manipuluje. Pro domácí využití jsou nejvhodnější nůžkové nebo hydraulické hevery. Méně vhodné jsou pak balónové hevery.

Nůžkový hever

Nůžkový hever je tvořen robustním tělem a podstavcem, který je dostatečně rozměrný a zajištuje stabilitu při zvedání. Horní část je opatřena opěrnou částí, kterou je možné nastavit podle potřeb vozidla. Zdvih umožňuje šroubovací ocelová klika.

Nosnost těchto heverů je až 1 500 kg. Zároveň je však skladný, k jeho přednostem patří také nižší pořizovací cena. Nůžkové hevery jsou k dostání také v elektrickém provedení. V tomto případě je možné zvedák zapojit pomocí kabelu k autozásuvce. Díky tomu bude zvednutí automobilu jednodušší, ale za tento komfort si budete muset připlatit.

Hydraulický

Hydraulické hevery mají robustnější konstrukci, zvládnou větší zatížení a práce s nimi je snadnější. Tyto hevery fungují na principu Pascalova zákona. Principem je tedy působení malé síly na píst, kdy z malého válce pumpujete kapalinu do velkého válce.

Hydraulické hevery jsou dále vybaveny zpětným ventilem, který brání opětovnému přetlačení kapaliny. Tyto zvedáky pracují pomocí kompresoru nebo klasické ruční pumpy. Hydraulické zvedáky jsou dále k dostání ve dvou provedeních. V prvním případě se jedná o pojízdný hever nebo tzv. panenku.

Balonový hever

Poměrnou novinkou jsou balonové hevery. Součástí tohoto zvedáku jsou dvě destičky. Jedna se umístí pod a druhá nad balon. Balon se nafukuje pomocí hadice, která je umístěna na výfukovém potrubí a není ho tedy možné používat v uzavřených prostorech, protože by mohlo dojít k otravě výfukovými plyny.

Při nafukování se o spodní desku zapře a horní zvedá auto. Tento hever je možné použít při výměně kola nebo při vyproštění auta z příkopu nebo třeba bahna. Hever může mít nosnost až 3 tuny, s jeho použitím se nemusíte obávat poškození laku.

Použití je možné i na měkkém povrchu jako je sníh nebo bláto. Stabilita je zajištěna větší nosnou plochou. Balonový zvedák je možné nafouknout až do výšky 60 centimetrů a při zvednutí jsou přístupná dvě kola automobilu, což je výhodné zejména při nasazování sněhových řetězů.

zpět k obsahu ↑

Nosnost

Nejdůležitějším parametrem je nosnost, která udává, jakou váhu hever unese. Nejčastěji je nosnost heverů 2 000 kg. Nůžkové hevery však mohou mít nosnost pouze 1 500 kg. Nosnost heveru by měla být minimálně taková, jako je váha automobilu, samozřejmě čím je nosnost větší, tím bezpečněji se budete při práci cítit.

Jednotlivé hevery však podle testů unesou mnohem větší váhu, než je udáváno. Tato informace má však sloužit pouze jako zajímavost a rozhodně byste neměli nosnost u heveru podcenit a ani přecenit.

zpět k obsahu ↑

Zdvih

Zdvih udává od jaké nejmenší, do jaké největší výšky můžete automobil pomocí heveru zvednout. Hever byste měli vybírat tak, aby byla nejmenší výška o něco menší, než je výška podvozku. Maximální výška by pak měla být alespoň o 20 centimetrů větší než je výška podvozku. I tento parametr by měl být uveden v manuálu vozidla.

zpět k obsahu ↑

Značka

Výběr heveru není možné podcenit ani s ohledem na výrobce. Pouze v případě kvalitního výrobce máte jistotu, že dodaný výrobek bude proveden precizně, jeho konstrukce bude bytelná a použití bezpečné. K nejoblíbenějším značkám na trhu patří výrobky značky GEKO.

Tato značka je oblíbená u profesionálů i domácích uživatelů. Výrobky této značky se vyznačují praktičností a dobrý je i poměr ceny a kvality. Velmi dobré recenze mají také hevery značky Verda.

Tato značka nabízí velké množství různých typů, které jsou nejen kvalitně provedené, ale i cenově dostupné. V menší míře, co se oblíbenosti týká, jsou zastoupeny i hevery značek jako Sixtol, Compass, AGD, Güde, YATO nebo Heyner. Výrobcem balónového zvedáku je Conrad, Air Jack nebo OEM.

zpět k obsahu ↑

Cena

Cena heverů není nijak vysoká, uvážíte-li, že budete potřebovat pouze jeden výrobek, který vám bude při správném používání sloužit řadu let.

Nejlevnější nůžkové hevery je možné koupit za méně než 500 Kč. Hydraulické zvedáky pak začínají na cca 800 Kč. Od 1 000 Kč pak máte na výběr z mnoha dalších typů hydraulických zvedáků vhodných pro domácí využití.

Od 1 000 – 2 000 Kč můžete koupit hevery větších nosností, balónové hevery nebo ty, které jsou dodávány s podpěrami. Kolem 3 000 Kč jsou k dostání hevery, které je možné používat i v servisech.

Cena heverů může šplhat i nad 10 000 Kč, v tomto případě se jedná víceméně o profesionální výrobky, do kterých není nutné v případě domácího použití investovat.

Porovnat ceny heverů

zpět k obsahu ↑

Údržba

Aby hever sloužil tak, jak má nezapomínejte ani na údržbu. Důležité je především mazání všech kloubových spojení a případné dolévání oleje. Dodržujte také protikorozní prevenci. Hevery uskladňujte na suchém místě a při kontaktu s vlhkostí výrobek utřete.

V případě balónových zvedáků není možné zařízení nijak opravovat nebo seřizovat. Důležité je tak pouze bezpečné uskladnění, veškeré potíže je nutné řešit s výrobcem.

zpět k obsahu ↑

Příslušenství

Hevery je doporučeno používat v kombinaci s podpěrami. Často je možné zakoupit oba tyto výrobky současně. Podpěry jsou výškově nastavitelné konstrukce, které zabraňují případnému sesunutí vozidla. Využijete je také, pokud potřebujete zvednout dvě kola nebo celé auto.

Podpěry jsou k dostání v různém provedení vždy po dvou kusech. Pro domácí využití si vystačíte s podpěrami, které je možné koupit za necelým tisíc korun.

zpět k obsahu ↑

Bezpečnost

Při práci s heverem je důležitá především bezpečnost. Při špatně zvoleném pracovním postupu může dojít nejen k poškození vozidla, ale především k úrazu. Přesto, že jsou moderní hevery vysoce kvalitní, dochází stále k nehodám s fatálními následky.

Zásadní je, aby automobil stál při zvedání na rovném a stabilním povrchu. Vozidlo musí být zajištěno proti rozjetí, k jeho zablokování se doporučuje zařadit první rychlostní stupeň a zatáhnout ruční brzdu.

Při použití heveru nikdy nepřekračujte doporučenou nosnost. Zkontrolujte, zda hever nestojí na šikmo. Hever neslouží jako podpěra, ale pouze jako nástroj určený k zvednutí. Pro podložení automobilu tak vždy použijte alespoň dvě podpěry pod auto.

zpět k obsahu ↑

Otázky a odpovědi

Jak použít hever?

Dojde-li během jízdy k defektu pneumatiky, zajeďte k okraji silnici, ideálně tam, kde je stabilní a pevný podklad. Nejdříve je třeba myslet na bezpečnost vaši i ostatních účastníků silničního provozu.

Proto je vhodné použít při výměně kola reflexní vestu a samozřejmostí je umístění výstražného trojúhelníku alespoň 30 metrů od odstaveného automobilu.

Poté demontujte ochranný kryt a povolte šrouby na kole. Následně umístěte hever do míst, kde se nacházejí zvedací body, a ujistěte se, že stojí rovně.

Zvedněte vozidlo, kolo se nesmí dotýkat země. Pokud budete měnit prasklé kolo, myslete také na to, že nahuštěné kolo má oproti prasklému větší velikost a proto si nechte několik centimetrů rezervu.

Odstraňte šrouby, sundejte kolo a v případě, že nejste vybaveni podpěrami, umístěte kolo pod auto, v případě pádu auta z heveru dojte k menšímu poškození vozidla. Nasaďte nové kolo a utáhněte šrouby a povolte hever.

Kam umístit hever?

Použití heveru se může zdát jako poměrně jednoduché. Pokud je však hever pod automobilem špatně umístěn, může dojít k poškození prahů. Ty mohou vlivem špatně upevněného heveru po čase rezivět.

Každý automobil je vybaven čtyřmi tzv. zvedacími body. Ty se nacházejí u každého kola. V těchto místech jsou prahy vyztuženy a při podložení tak nedojde k jejich poškození. Kde se tyto body nacházejí, je popsáno v manuálu automobilu.

zpět k obsahu ↑

Závěr

Jestliže vozíte v kufru automobilu náhradní kolo, neměl by vám chybět ani hever. Pro tyto účely je nejvhodnější ten nejskladnější nůžkový typ. I ten však musí být kvalitní s dostatečnou nosností a výškou zdvihu.

Jestliže patříte mezi ty, kteří vlastní více motorových vozidel nebo zvládnu i případnou údržbu nebo opravu, vyplatí se vám investice i do hydraulického zvedáku, který se vyznačuje snadnějším použitím. Pro bezpečnou práci pak nepodceňujte ani výběr vhodných podpěr.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

​​

      Budeme rádi za váš komentář. Pište prosím slušně a s přidanou hodnotou. Komentáře schvaluje správce.


    Komentáře / diskuse / hodnocení

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pro odstranění údajů nás kontaktujte na info@recenzer.cz