Letní pneumatiky můžete svému plechovému miláčkovi obout 1. dubna. Tyto pneumatiky jsou konstruovány tak, aby maximálně vyhovovaly při používání v teplých měsících. Jestliže se zima nechce své vlády vzdát ani na jaře, neměli byste výměnu zimních pneumatik za letní zbytečně uspěchat.
Doporučuje se počkat na dobu, kdy teplota dlouhodobě neklesá pod 7 °C. Na druhou stranu se však nedoporučuje zimní pneumatiky v létě dojíždět. Zimní pneumatiky jsou totiž naopak konstruovány na bezpečnou jízdu v chladných měsících, při vyšších teplotách se budou přehřívat, čímž se sníží jejich přilnavost a navíc se pneumatiky poměrně rychle opotřebují. Při prudkém brždění má zimní pneumatika o cca 6 metrů delší brzdnou dráhu než letní pneumatika.
Při výběru nových pneumatik je nejdůležitější zvolit správný rozměr. Zajímat vás bude profil, průměr i šířka pneumatiky. Správný rozměr zjistíte velmi snadno, stačí se podívat do technického průkazu. Uvedenou velikost byste měli vždy respektovat, v opačném případě nebudou pneumatiky splňovat potřebné bezpečnostní podmínky, ani nebudou zachovány adekvátní jízdní vlastnosti.
Typy
Obecně se letní pneu rozdělují do 3 základních tříd. Jednotlivé třídy se liší v závislosti na prostředí, ve kterém se běžně pohybujete, ale svou roli hraje i styl jízdy.
- Ekonomická třída – nese označení jako Burget segment a je určena pro nenáročné řidiče.
- Střední třída – s označením Quality segment jsou nejoblíbenějším typem pneumatik vůbec.
- Vyšší třída – pneumatiky Premium Segment nabízí nejlepší jízdní vlastnosti, co se spotřeby i výkonu týká. Jistí si můžete být bezpečným bržděním na mokré vozovce.
Značení
Na každé pneumatice najdete několik údajů, které vám řeknou vše podstatné. Vyčíst tak můžete informace o výrobci, šířce, bočním profilu, konstrukci, vnitřním průměru, nosnostním i rychlostním indexu. Nepovinným údajem je pak speciální zaměření pneumatiky.
- DOT – je označení pro čas výroby. Za těmito písmeny najdete čtveřici čísel. První dvě označují týden, další dvě pak rok výroby
Šířka pneumatiky
Letní pneumatiky mají různou šířku. To, zda zvolit spíše širší nebo raději užší pneumatiky, je dilema mnoha řidičů
- Širší pneumatiky – díky širokým pneumatikám bude mít vozidlo mnohem lepší jízdní vlastnosti. Tyto pneumatiky mají i kratší brzdnou dráhu
- Užší pneumatiky – jsou pohodlnější, tišší. Navíc mnohem lépe zvládají aquaplaning
Kódy letních pneu
Na pneumatice jsou kromě rozměrů uvedeny i kódy, které informují o speciálních vlastnostech jednotlivých modelů.
- R – touto značkou jsou označeny radiální pneumatiky
- ZR – je označení pro vysokorychlostní pneumatiky
- XL/RF – jedná se o pneumatiky, které mají zvýšenou nosnost
- TL – označení pro bezdušová pneumatiky
- TT – jsou bezdušové pneumatiky určené pro motocykly
- C – pneumatiky vhodné pro užitkové vozy
- HP/UHP – výkonné a velmi výkonné pneumatiky
- MFS – je označení pro ochranu ráfku
- A/T – jsou pneumatiky vhodné do jakéhokoliv terénu
- A/S – pod tímto označením najdete celoroční pneumatiky
- M/T – jsou speciálně konstruovány pro terénní jízdu
Rychlostní index
Tento parametr udává, jakou nejvyšší rychlostí můžete na letní pneumatice jet. Také rychlostní index daného vozu najdete uveden v technickém průkazu.
- N – pneumatika s indexem N může jet maximální rychlostí 140 km/hod
- Q – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 160 km/hod
- R – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 170 km/hod
- S – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 180 km/hod
- T – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 190 km/hod
- U – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 200 km/hod
- H – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 210 km/hod
- V – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 240 km/hod
- W – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 270 km/hod
- Y – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 300 km/hod
- ZR – pneumatika s tímto značením může jet maximální rychlostí 240 + km/hod
Třída přilnavosti
Jedná se o třídu přilnavosti při jízdě na mokré vozovce. Podle tohoto parametru se pneumatiky řadí do třídy A až E. Pneumatiky s vyšší přilnavostí budou mít kratší brzdnou dráhu. Na mokré vozovce budete mít i lepší stabilitu v zatáčkách a počítat můžete i s lepším záběrem. Nejlepší přilnavost mají pneumatiky značené písmenem A, nejméně kvalitní jsou pneumatiky s označením E.
Třída úspory paliva
Stejně jako třída přilnavosti je značena i třída úspory paliva. Také v tomto případě jsou pneumatiky řazeny do tříd A – E. Nejmenší spotřebu budete mít v případě pneumatik se značením A. Nejvyšší pak budete mít u pneumatik označené písmenem E.
Třída hlučnosti
Dále se pneumatiky rozdělují podle hluku a to do několika tříd hlučnosti. Hlučnost pneumatik může být v rozmezí 66 – 75 dB. Nejnižší hlučnost nabídnou pneumatiky s označením A, nejvíce hluku nadělají pneumatiky s třídou hlučnosti C.
Dezén
Pod označením dezén se ukrývá vzorek pneumatiky. Ten je důležitý pro svoji schopnost odvádět vodu od kola. Letní pneumatiky lze podle vzhledu dezénu rozdělit na 3 kategorie.
- Symetrický vzorek – pneumatiky se symetrickým vzorkem jsou levné, což je jejich největší výhoda. Počítat můžete i s poměrně dobrými jízdními vlastnostmi a obstojnou odolností.
- Asymetrický vzorek – vyznačuje se odlišnou podobou vnější a vnitřní strany. Při nasazování pneumatiky tak musíte ohlídat, zda je umístěná na správné straně auta. Asymetrické pneumatiky se dobře chovají při jízdě za deště, protože spolehlivě odvádí vody. Bezpečnu jízdu můžete očekávat i na suché silnici. Díky svým velmi dobrým jízdním vlastnostem jsou tyto pneumatiky považovány za ty nejvšestrannější.
Výbava
Letní pneu mohou disponovat také speciální výbavu, kterou můžete využít v různých krizových situacích.
- Zesílený límec – umožní vám více nahustit gumy, čím se zvýší jejich nosnost. Tyto pneumatiky se vyznačují vyšší odolností před mechanickým poškozením a tím i delší životností. Rovněž lépe odolávají přetížení a mají lepší přilnavost.
- Bezdušová guma – jsou bezpečnější ve chvíli, kdy dojde k propíchnutí pláště. Pneumatika nemá duši, je místo toho vyplněná speciální hmotou. Ta zabraňuje unikání vzduchu pod ráfkem. Kvalitní bezdušové pneumatiky mají vnitřní stranu pokrytou pojivým tmelem. Také ten zabrání možnému úniku vzduchu.
- Nouzové dojetí – nebo také run-flat pneumatika má zesílenou bočnici. Ta vám umožní dokončit jízdu s pneumatikou s defektem. Každý výrobce pak používá pro tyto pneumatiky jiné značení.
- Ochrana ráfku – před poškozením chrání ráfek krycí lem. Ten dokáže tuto část pneumatiky ochránit při náhodném najetí na patník, ale i před odlétávajícími kamínky.
Značka
Výběr letních pneumatik byste neměli podcenit. Před výběrem se doporučuje přihlédnout ke spotřebitelským testům, kterým se pravidelně podrobují letní i zimní pneumatiky. Na předních místech těchto testů se pravidelně umísťují pneumatiky Bringstone, Michelin nebo Barum. Kvalitní pneu pak koupíte i od značek Firestone, Riken, Dunlop či GoodYear.
Cena
Letní pneumatiky lze koupit v poměrně velkém cenovém rozpětí. Mnoho řidičů má ve zvyku automaticky kupovat co možná nejlevnější pneumatiky. Tyto modely však nepatří mezi favority spotřebitelských testů a nepatří mezi ty nejkvalitnější. Pokud tedy podnikáte pravidelně delší vyjížďky, bude mnohem rozumnější zaměřit se při výběru na kvalitnější letní pneu. Cena levnějších pneumatik bývá v rozmezí 1 – 3 000 Kč. Za kvalitnější zaplatíte 3 – 6 000 Kč a za jedny z nejlepším pak i 8 a více tisíc korun.
Otázky a odpovědi
Jaký je rozdíl mezi kvalitní a nekvalitní pneumatikou?
Kvalitu pneumatik určuje především výrobce a pořizovací cena. Od levných pneumatik nelze přílišnou kvalitu očekávat. Za největší slabinu se v případě nekvalitních pneumatik považuje horší ovladatelnost na mokré vozovce. Počítat musíte i s rychlým opotřebením a vyšší hlučností. Řidiče pak nepotěší ani vyšší spotřeba paliva. V konečném důsledku tak nákupem levných pneumatik nijak neušetříte.
Jaká je povolená hloubka dezénu letních pneumatik?
Letní pneumatiky by měli mít vzorek minimálně 1,6 mm. Na tuto hodnotu se však nedoporučuje pneumatiky sjíždět. Dle odborníků je ideální hloubka dezénu okolo hodnoty 3 milimetrů.
Komu jsou určeny celoroční pneumatiky?
Trendem posledních let se stávají tzv. celoroční pneumatiky, které jsou oblíbené pro svojí finanční i časovou úsporu. Celoroční pneumatiky však lze považovat pouze za kompromisní řešení pro ty, kteří s automobilem vyjíždějí spíše příležitostně na kratší trasy. Celoroční pneumatiky obstojí spíše při městském provozu, kde vás nepřekvapí souvislá vrstva sněhu. Myslet však musíte na to, že celoroční pneumatiky mají delší brzdnou dráhu. Celoroční pneumatiky však nepatří do hor ani na dálnici.
Závěr
Letní pneumatiky můžete použít až ve chvíli, kdy k tomu budou optimální jízdní vlastnosti. Za ty se považuje dlouhodobá teplota, která neklesá pod 7°C. Pokud budete pneumatiky používat při nízkých teplotách, nebudou jejich jízdní vlastnosti ideální a navíc při silniční kontrole nebo dopravní nehodě riskujete pokoru. V případě, kdy nehodu způsobíte, odmítne vám pojišťovna způsobené škody proplatit. Letní pneumatiky vybírejte s ohledem na provoz, ve kterém se budete nejčastěji pohybovat. Svou roli hraje i styl jízdy či počet ročně ujetých kilometrů. Nejdůležitější je však vybrat pneumatiky správné velikosti. Veškeré potřebné parametry vyčtete z technického průkazu vašeho vozu.
Podobné články, co by vás mohly zajímat
Zdroje: www.wikipedia.org, www.autodoc.cz
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
Pokud jde o letní pneumatiky, tam jsem to nikdy moc neřešil, pokud jde o výrobce, protože jsem si většinou nechal poradit od profíků, ale ve většině případů mě stála taková rada moc peněz. Tak jsem se rozhodl, že si pomocí Googlu najdu vhodné pneumatiky, které nebudou stát majlant, a přitom budou kvalitní. To sem získal prostřednictvím Nexen N’Blue S 205/55 R16 91V, které jsem si na začátku sezóny objednal a jsem s nimi velmi spokojený.