Autobaterie

Při výběru nové autobaterie se spolehněte na manuál vašeho automobilu. V tom najdete údaje o správné kapacitě, startovacím proudu, pólování i velikosti autobaterie. Koupit však můžete také baterii s větší kapacitou i vyšším startovacím proudem. Tyto lepší parametry oceníte zejména v zimních měsících, které pro autobaterii představují větší zátěž.

Kvalitní autobaterii poznáte také na základě její hmotnosti. Čím je těžší, tím více obsahuje olova a je tedy kvalitnější. Autobaterie se mohou lišit až 2 kg váhy.

Pokud tedy máte vybraný finální typ baterie na základě ostatních důležitých parametrů, zaměřte se i na hmotnost jednotlivých modelů a volte jednoznačně tu nejtěžší, která obsahuje největší množství olova. Tyto baterie jsou dražší, ve výsledku však budete odměněni především její dlouhou životností.

Porovnat ceny autobaterií

Typy

Rozdělit autobaterie je možné do několika skupin podle výrobního materiálu.

Olověná WET

Patří už spíše k zastaralému typu. Olověná autobaterie obsahuje olověné elektrody a tekutý elektrolyt. Jejich průměrná životnost je 5 – 7 let. Vyžadují pravidelnou kontrolu hustoty elektrolytu a občasné doplňování elektrolytu pomocí destilované vody.

Díky tomu najdete tuto baterie pod pojmem údržbová autobaterie. Nevýhodou této baterie je především nízký výkon a menší životnost. Je vhodná především pro starší typy automobilů a to zejména díky nízké pořizovací ceně.

Technologie EFB

Také tyto baterie fungují díky tekutému elektrolytu, jsou však odolnější, nevadí jim ani častější startování. Lze je použít i do aut se systémem start/stop. Nelze je však použít pro vozy s brzdnou rekuperací. I tyto baterie patří k cenově dostupným.

AGM

U těchto baterií je tekutý elektrolyt nasáklý v materiálu vyrobeném ze skelných vláken. AGM baterie se vyznačují vysokým výkonem a dlouhou životností. Patří mezi bezúdržbové baterie. V případě úplného vybití, nedojde k poškození baterie.

Na její opětovné nabití však budete potřebovat speciální nabíječku. Jsou vhodné především pro moderní auta s mnoha dalšími spotřebiči. Vyznačují se vyšší pořizovací cenou.

GEL

Gelové autobaterie se od AGM baterií příliš neliší. Zde je elektrolyt vázaný v křemičitém gelu. Výhodou je opět bezúdržbovost, dlouhá životnost, vysoký výkon a odolnost vůči častým startům. Jsou vhodné pro silné stroje, vyžadují však speciální nabíječku a nejsou vhodné jako záložní zdroj. Cena těchto autobaterií je vyšší.

zpět k obsahu ↑

Rozměry

Mezi základní parametr patří právě rozměr autobaterie. Díky tomu, že má v automobilu vyhrazený svůj prostor, budete muset novou baterii vybírat ve stejné velikosti, jakou disponuje vaše stará autobaterie. Jak již bylo řečeno, údaj o rozměru najdete také v manuálu vašeho auta.

zpět k obsahu ↑

Napětí

Napětí je parametr, který stačí zmínit jen letmo. Napětí je totiž u všech baterií stejné, jeho velikost je 12V. Jestliže patříte k majitelům trabantů, bude vás stačit autobaterie s napětím 6V.

zpět k obsahu ↑

Kapacita

Kapacita autobaterie je udávána v ampérhodinách. Tento údaj by měl být uveden na každé autobaterii. Vždy je nutné koupit alespoň takovou kapacitu, kterou disponuje stará autobaterie. Pokud vám to dovolí velikost, můžete zvolit kapacitu větší. Kapacita většinou souvisí s velikostí baterie, čím větší rozměr má, tím je kapacita větší.

Obecně se udává, že benzínovým automobilům stačí kapacita 60 Ah, menší modely mohou vystačit i s 55 Ah. Naftová vozidla potřebují autobaterii s kapacitou 70 a 80 Ah.

zpět k obsahu ↑

Startovací proud

Startovací proud je parametr, který udává, kolik ampér může baterie při startování dodat. V případě tohoto parametru musíte zohlednit také počet dalších zařízení, které musí baterie napájet. Mezi tyto spotřebiče se řadí především rádio, centrální zamykání, alarm, navigace atd. Benzínovým autům postačí proud 400 – 500 A, dieselovým pak 640 A a více.

zpět k obsahu ↑

Pólování

Evropské automobily mají kladný pól umístěný vpravo, v případě vozů z Asie bývá kladný pól vlevo. Pokud volíte opačné pólování, nebude pravděpodobně možné, vzhledem ke krátkým kabelům, autobaterii připojit. Autobaterie s kladným pólem bývají označeny 0, tam, kde je pravý pól vlevo najdete označení číslem 1. Ve výjimečným případech můžete narazit také na autobaterie se středovou polaritou.

U pólů je důležitá také velikost. Evropské vozy jsou standardně značené číslem 1. V tomto případě má kladný pól průměr 19,5 mm, záporný pak průměr 17,9 mm. U asijských vozů jsou póly užší. Zde najdete číselné označení 3. V tomto případě má kladný pól průměr 14,7 mm a záporný 13,1 mm.

A v neposlední řadě je třeba zabývat se také uchycením. Evropské automobily mají standardně uchycení typu B 13, které poznáte podle vystouplé montážní patky. Narazit můžete také na atypické uchycení označené jako B 00. V případě špatného uchycení může dojít k poškození autobaterie.

zpět k obsahu ↑

Nabíjení

Vybitou autobaterii je třeba nabít pomocí nabíječky. Také nabíječky je vhodné vybírat s rozvahou, zajímat byste se měli především o maximální kapacitu nabíjení baterie, maximální a minimální dobíjecí proud.

Nejvhodnější je zakoupit dražší model automatické autonabíječky, která je řízená procesorem. Patří sice k dražším, je ale vhodné pro všechny typy baterií.

zpět k obsahu ↑

Značka

V současné době jsou nejoblíbenější autobaterie vyrobené značkou VARTA. Druhou nejoblíbenější značkou je EXIDE, dále jsou to výrobky značky BOSCH, BANNER, AKUMA nebo EURO POWER.

zpět k obsahu ↑

Cena

Nejlevnější baterii koupíte za méně než 1 000 Kč. Jedná se o méně kvalitní výrobky, vhodné spíše pro používání ve starých automobilech. Zpravidla se jedná o údržbové typy, které budou potřebovat pravidelné dolévání destilované vody.

Kvalitnější baterie koupíte od 1 500 Kč a více. K dostání jsou výrobky oblíbených značek, které vám zaručí kvalitu a dlouhou životnost. Lze je koupit v rozsahu 40 – 100 Ah. K dostání jsou i kvalitnější bezúdržbové typy.

Pro novější automobily s větším množstvím elektroniky jsou k dostání ještě kvalitnější autobaterie. Jejich cena je v rozmezí 2 – 4 000 Kč. Za vyšší cenu pak koupíte baterie určené pro užitkové vozy, autobusy atd.

Porovnat ceny autobaterií

zpět k obsahu ↑

Údržba

Autobaterii vyžaduje průběžnou péči. Aby dlouho vydržela, je nutné ji udržovat nabitou. V případě, že s vozem vyjíždíte pravidelně na delší trasy, není třeba věnovat baterii přílišnou péči, protože se stíhá nabíjet během jízdy.

Pokud ale auto často nepoužíváte nebo jezdíte kratší trasy, nestíhá se nabít na plnou kapacitu. V tomto případě je vhodné baterii čas od času zkontrolovat a v případě potřeby dobít. Pravidelnou kontrolu bude vyžadovat zejména v zimních měsících, protože při nízkých teplotách více trpí.

Občasnou kontrolu potřebují také kontakty a svorky. Ty mohou nést známky koroze, která má podobu bílého prášku. Koroze způsobuje ztrátu proudu, urychluje stárnutí a snižuje tak životnost baterie.

V případě, že se tato oxidace na autobaterii objeví, můžete ji vyčistit pomocí husté pasty, kterou připravíte z jedlé sody smíchané s vodou. Pak již stačí odšroubovat svorky z kontaktů a pomocí obyčejného kartáčku na zuby kontakty očistit. Takto je možné ošetřit také svorky.

zpět k obsahu ↑

Otázky a odpovědi

Jaké baterie zvolit pro vozy se systémem START/STOP?

Pro tyto automobily jsou nejvhodnějším typem EFB baterie. Disponují tekutým elektrolytem, který je uzpůsobený pro časté startování automobilů s tímto systémem. Použít můžete také AGM baterie, které jsou sice dražší, mají ale delší životnost.

Co jsou trakční autobaterie?

Tyto baterie jsou určeny pro používání v karavanech, přívěsech, lodích a dalších specifických vozech. Od klasických se liší v tom, jak vozidlu dodávají energii. V případě automobilů je největší množství energie dodávána při nastartování. Trakční baterie dodávají potřebné množství energie průběžně.

Jak kontrolovat stav autobaterie?

Nejčastější způsob je měření napětí baterie voltmetrem nebo zkoušečkou. Ta se kontroluje v klidovém stavu, ideálně několik hodin po vypnutí motoru. Správné hodnoty napětí by se měli pohybovat v rozmezí 12,2 – 12, 8 voltu. Jestliže naměříte hodnoty menší, je nutné baterii dobít.

Co je sulfatace?

Sulfatace je nežádoucí jev, který je častý u olověných autobaterií. Dochází k němu v případě, že je baterie vybitá a ve vybitém stavu nechaná delší dobu. Na elektrodách se začnou usazovat sulfáty, které snižují kapacitu a po čase baterii zničí. Abyste se sulfataci vyhnuli, udržujte baterii v nabitém stavu. K sulfataci může dojít i při nízké hladině elektrolytu.

zpět k obsahu ↑

Závěr

V případě, že vlastníte starší model automobilu a k baterii máte volný přístup, můžete se do výměny pustit sami. Je vhodné dodržovat správný postup, tzn. nejdříve odpojit mínusový, většinou černý kabel a následně plusový červený.

Při připojování nové baterie postupujte opačně, tedy nejdříve zapojte plus a poté mínus. Při výměně je vhodné nechat otevřené dveře automobilu a také mějte k dispozici klíče od vozu. Některé vozy se totiž mohou samy zamknout. U novějších automobilů je vhodné výměnu přenechat příslušnému servisu.

Nezapomeňte ani na ekologickou likvidaci, autobaterie nepatří mezi komunální odpad. Starou baterii můžete odevzdat v prodejně autobaterií, některé obce pořádají každoroční bezplatný odvoz těchto výrobků nebo ji můžete odvést do speciálních sběrných dvorů.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

​​

3 komentářů
  1. Reagovat
    Jindra josef 25.1.2021 v 11:40

    Dobrý den .Jak poznám o jaký typ baterie se jedná.SystemWET mě je jasný ale jak poznám že to je baterie typu EFB, nebo AGM? na baterii je nějaké číselné značení.Jak se dá rozklíčovat typ baterie,rok výroby,eventuelně i měsíc.Děkuji za informaci.

  2. Reagovat
    JV 13.2.2021 v 19:34

    Jsem rád, že se ještě na netu najde profesionální stránka, kde stručně, jasně a odborně vysvětlí a popíší požadovanou problematiku. Děkuji.

  3. Reagovat
    Mesijé vopřenej Vo zeď 18.3.2021 v 17:45

    Díky za shrnutí informací o autobateriích! Ať se daří! :)

    Budeme rádi za váš komentář. Pište prosím slušně a s přidanou hodnotou. Komentáře schvaluje správce.


Komentáře / diskuse / hodnocení

GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pro odstranění údajů nás kontaktujte na info@recenzer.cz