Trakční baterie

Trakční baterie je určena k dlouhodobému napájení různých elektrických spotřebičů, ale poslouží i k napájení elektromotorů. Trakční baterie se velmi podobají klasickým autobateriím, jsou však konstruovány tak, aby ustály cyklické namáhání. Uvnitř trakční baterie najdete zesílené desky a jiný poměr aktivní hmoty než je tomu u nabíjecí baterie.

Trakční baterie jsou známé i jako baterie volnočasové, využijete je k zásobování spotřebičů v karavanech, obytných přívěsech i lodích. Posloužit mohou jako pohon elektrokol, dětských elektrických vozítek, elektrických skútrů atd. V průmyslové výrobě se trakční baterie využívají podobně jako elektrocentrály, plní tedy funkci záložního zdroje.

Trakční baterii budete vybírat podle účelu využívání. V tomto případě je nejdůležitější počet nabíjecích cyklů, které musí baterie ustát. Kromě jednoduchých je pak možné koupit duální baterie, které nabízí možnost startovacího proudu.

Porovnat ceny baterií

Typy

Na trhu najdete několik typů trakčních baterií. Jednotlivé varianty se liší svojí životností i pořizovací cenou.

Kyselinové trakční baterie

Jedná se o nejlevnější variantu, které poslouží v mnoha různých případech. Vystačit si však budete muset s kratší životností. Kyselinové baterie obvykle zvládnou 150 – 300 nabíjecích cyklů. Spolehnout se však můžete na jejich vysoký výkon i jednoduché použití. Jejich nevýhodou je náročnější údržba. Myslet musíte i na to, že při používání musí být baterie umístěna ve vertikální poloze.

Gelové trakční baterie

Vnitřní elektrolyt je v gelové formě. Díky tomuto konstrukčnímu řešení jsou baterie bezúdržbové. Výhodou je i skutečnost, že je lze umístit do jakékoliv polohy. Gelové baterie jsou rovněž velmi odolné vůči vibracím a otřesům. Gelové baterie mají vyšší životnost, která může být v rozmezí 500 – 1 000 cyklů. Jejich nevýhodou je vyšší pořizovací cena.

AGM trakční baterie

Elektrolyt obsahuje skelná vlákna, což se podepisuje na lepším výkonu a delší trvanlivosti. AGM baterie mohou být používány v náročném prostředí, protože jsou mimořádně odolné vůči otřesům i vibracím. Životnost těchto baterií je stejná jako životnost baterií gelových tedy 500 – 1 000 cyklů. Pokud budete baterii používat c optimálních podmínkách, můžete jejich životnost značně prodloužit.

Lithiové trakční baterie

Tyto baterie jsou nejmodernější i nejvýkonnější. Vyznačují se vysokou hustotou energie a dlouhou životností. Jejich průměrná životnost po pohybuje v rozmezí 2 000 – 5 000 cyklů. Životnost prodloužíte především správnou péčí. Důležité je jejich skladování na suchém místě, přičemž by měly být částečně nabity na 40 – 60% kapacity. Naopak pokud budete skladovat plně nabitou baterii, můžete její životnost zkrátit.

Kapacita

Kapacita trakčních baterií je udávána v ampérhodinách pod zkratkou Ah. Kapacita vyjadřuje čas, po který je trakční baterie schopná dodávat proud. Zde platí jednoduché pravidlo, čím větší je kapacita, tím silnější je i baterie. Na trhu najdete baterie s kapacitou 12 – 230 Ah.

Baterie s nízkou kapacitou jsou vhodné pro napájení hraček, invalidních i golfových vozíků. Baterií s kapacitou 50 Ah již můžete napájet spotřebiče v karavanech, vhodná je pro používání ve člunech. Využití může mít v zemědělství při napájení různé elektrotechniky, použít ji můžete v kombinaci s dětskými vozítky i zdravotní technikou.

Pólování

Většina trakčních baterií má kladný pól umístěný na pravé straně. V mnohem menším počtu jsou na trhu zastoupeny baterie s levým pólováním. Levé pólování je typické pro baterie asijských značek.

Značka

Trakční baterie lze koupit v mnoha různých podobách. Méně náročným postačí jednodušší baterie. Nejoblíbenější jsou baterie, které najdou uplatnění v obytných vozech, karavanech, menších zahradních stavbách nebo na lodích. Při výběru si však přijdou na své i opravdu nároční uživatelé. Mezi oblíbené patří baterie značky Varta, Banner, Trojan, Goowei Energy, Exide Sonnenschein, FGForte či Ultracell. Výběr na trhu je však mnohem větší.

Cena

Pořizovací cena ovlivňuje kapacitu a tím i způsob používání. Neplatí zde tedy pravidlo, že levné baterie musí být automaticky nekvalitní. Nejnižší kapacitu mají baterie s cenou od cca 800 – 3 000 Kč. V tomto cenovém rozpětí můžete koupit i odolnější AGM a gelové baterie. Vyšší kapacitu a tím i větší možnost využití nabízí baterie s cenou od 5 – 10 000 Kč. Využívat je můžete dlouhodobě v karavanech i lodích. Cena trakčních baterií však může být mnohem vyšší, za ty nejdražší můžete zaplatit více než 30 000 Kč.

Porovnat ceny baterií

Údržba

Způsob údržby se liší s typem trakční baterie. Z hlediska údržby jsou oblíbené tzv. bezúdržbové baterie. Do této kategorie spadají gelové baterie, jejich elektrolyt není tvořen tekutou, ale gelovou formou. Gel zabraňuje možnému vytečení elektrolytu.

Pokud zvolíte baterii s tekutým elektrolytem, budete muset pravidelně dolévat destilovanou vodu. Tu je možné dolévat až po nabití baterie, pokud budete vodu nalévat před nabitím, může dojít k jejímu vyvaření nebo vybublání. Kromě elektrolytu se doporučuje kontrolovat stav spojů. Životnost baterie zkrátí i nesprávný způsob skladování. Baterie by měly být vždy uskladněny na suchém místě ideálně při běžné pokojové teplotě. Bateriím nesvědčí nízké, ale ani příliš vysoké teploty. Před skladováním je vhodné baterii nabít.

Otázky a odpovědi

Jak se liší trakční baterie od baterie startovací?

Startovací nebo také autobaterie je stavěna na krátkodobější výkonové nároky při startování automobilů. Trakční baterie se naopak používá na dlouhodobé výkonové nároky, nejčastěji slouží k nabíjení spotřebičů během pobytu na cestách. Trakční baterii je možné téměř úplně vybít, poté ji můžete opětovně nabíjet. Při jejím výběru je nejdůležitější zvolit dostatečný počet nabíjecích cyklů.

Co jsou duální baterie?

Jedná se o kombinaci trakční a nabíjecí baterie. Využít ji tak můžete k napájení elektrovozítek i spotřebičů. Zároveň vám poslouží i k nastartování vozu. Tyto baterie jsou velmi oblíbené právě pro svoji universálnost.

Jak trakční baterii nabíjet?

Trakční baterie jsou stavěny k pravidelnému dobíjení. Abyste mohli baterii nabíjet, budete muset pořídit vhodnou nabíjecí stanici. Oblíbené jsou především automatické nabíjecí stanice.

Nabíjení trakční baterie se nijak výrazně neliší od nabíjení jakékoliv jiné baterie, po zapojení do zásuvky budete baterii nabíjet cca 5 – 8 hodin, záleží na jednotlivých modelech. Vždy se řiďte pokyny výrobce. S nabíjením byste měli začít vždy, kdy kapacita baterie klesne ke 20 %, z hlediska delší životnosti se však doporučuje nabíjet ještě dříve. I zde si vše potřebné vyčtete z manuálu.

Závěr

Baterie pro volný čas známé jako trakční baterie najdou své uplatnění všude tam, kde je třeba napájet elektrická vozítka všeho druhu nebo různé spotřebiče.

Tyto baterie se nejčastěji používají na lodích, karavanech i obytných vozech. Díky trakční baterii můžete elektrická zařízení používat nezávisle na přísunu energie. Mohou plnit funkci záložního zdroje a duální baterie vám pomohou i se startováním vozu. Při výběru trakční baterie hraje nejdůležitější roli kapacita a počet cyklů. Při výběru se zaměřte na kvalitní výrobce, ale zjistěte si i způsob údržby.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroj: www.battery-import.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (90 hodnocení)
​​

Alena Rajnochová

Alena Rajnochová

Po vystudování střední školy jsem vyzkoušela více různých profesí. Mojí velkou vášní jsou knihy, které mě přivedly i k psaní vlastních příběhů. Díky nim jsem se dostala k profesnímu psaní. Ve volném čase se věnuji rodině, mám ráda turistiku, ale i relax u moře.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

2 komentářů
Show all Most Helpful Highest Rating Lowest Rating Přidat komentář
  1. Za sebe mohu doporučit Emos 12V 7Ah, mám s ní velmi dobré zkušenosti. Nebyla ani nijak drahá, takže spokojenost.

    • Dobrý den,
      pořídil jsem si na jaře zánovní- lehce jetý obytný vůz délka 6,2m Kronos 230T z Německa. Vyrobený 07/2022.
      Podvozek je Ford. Z výroby je montován solární panel 120W, trakční baterie 95Ah. Během léta jsem na několika cestách zjistil, že co se týká dostatku elektřiny v nastavbě,tak je vše ok. Jen pokud stojím cca 4-5 nocí v kempu např.pod stromy,tak baterie hlásí kapacitu cca 20-30procent. Do vozu jsem instaloval pod sedadlo spolujezdce běžný měnič 1500W(max 3000w) z Alza na 230V, kvůli varné konvici(má 400w). Uvažuji o TV – má odběr cca 40w.
      Světla jsou LED, občas denně (2x)zapnu varnou konev. Jinak žádný větší spotrebič neplánuji). Lednice je plyn/230v/12v
      Chtěl jsem vše řešit přidáním druhé trakční podobně silné baterie cca 95Ah – paralelně propojené.
      Nejlépe asi typ AGM

      Je to rozumné, nebude solární panel na obě baterie slabý?
      Děkuji za info.

Přidat komentář

Recenzer
Logo