Aditiva

Aditiva jsou již obsažena v palivu, je však vhodné přidávat je i samostatně. Aditiva obsažená v palivu se totiž podílí pouze na úpravě samotného paliva tak, aby splňovalo zákonnou kótu, tedy aby bylo palivo z hlediska předpisů prodejné. Běžně dostupnými aditivy pak můžete upravit palivovou soustavu.

Aditiva v dnešní době koupíte v hobby marketech i některých supermarketech, jejich účinnost je však nízká. Jsou méně efektivní, mají nízkou využitelnost a mnohdy jsou i předražená. Kvalitní aditiva koupíte u autorizovaných servisů a dostupné jsou i na benzínových pumpách. Kvalitní aditiva je možné koupit také u dealerů.

Při výběru aditiv je třeba zohlednit typ motoru, protože každý motor má jiné požadavky. Rozhodně není vhodné zaměřit se na aditiva, která mají větší škálu využití, a výrobce udává, že je lze přidávat do benzinových i naftových motorů.

Porovnat ceny aditiv

Typy

Aditiva můžete vybírat pro benzínové i naftové motory, ale také pro LPG a CNG motory. Každý typ je má na aditiva jiné požadavky a v některých případech je jejich používání zbytečné.

Benzínové motory

Benzínové LPG a CNG motory patří k suchým a jejich problémem je časté zadírání ventilových sedel. Aditiva určené jak pro benzínové, tak pro LPG a CNG motory by měly obsahovat zvyšovač oktanového čísla. Dále by měly být obsaženy látky, které zamezují korozi v palivové soustavě. Obsaženy by měly být i látky bránící zatloukání palivových sedel a také složky na snížení dýmivosti.

Provoz těchto typů motorů je suchý, je to vinou nedostatku olova ve všech typech paliva. Dříve se do benzínových motorů používal olovnatý benzín, který byl však výrazně neekologický a od jeho používání se již ustoupilo.

Nynější benzín obsahuje malé množství olova, nebo se v něm tento prvek nenachází vůbec. Z tohoto důvodu je nutné používat i olovnaté aditiva, které zabrání zadírání i zatloukání ventilových sedel. Olovnaté aditiva je však nutné přidávat pouze do starších typů motorů, ty novější jsou již přizpůsobeny současné kvalitě benzínu.

Naftové motory

Výroba naftových motorů je v současné době na ústupu. Důvodem je jejich nesplnitelnost emisních limitů. Pokud vlastníte automobil se starým naftovým motorem, nebudete se muset výběrem aditiv nijak zatěžovat. Tyto motory patří obecně k velmi kvalitním a přidávání aditiv tak není nutné.

Nové a moderní naftové motory jsou velmi náchylné na kvalitu nafty a aditiva přímo vyžadují. Aditiva pro naftové motory by měly obsahovat mazací přísady. Dále by se měly podílet na zvýšení cetanového čísla.

Dále by měly být obsaženy látky, díky kterým snadno nastartujete v zimě a zabrání i případnému zamrzání nafty. Pokud se řadíte mezi majitele nových naftových motorů, je vhodné přidávání aditiv konzultovat s kvalifikovaným servisním pracovníkem, protože zejména nejmodernější motory PD vybavené systémem přímého vstřikování patří k těm nejproblémovějším a nesprávným výběrem můžete udělat víc škody než užitku.

zpět k obsahu ↑

Dávkování

Dávkování aditiv je sporné. Zatímco jedni radí přidávat aditiva při každém tankování, druzí naopak nedoporučují jejich používání vůbec. Vhodné je tak vydat se zlatou střední cestou a přidávat je v doporučeném množství několikrát do roka.

Používání aditiv je podle odborníků zbytečné, pokud používáte prémiová paliva, kde jsou aditiva obsažena ve větším množství než v těch běžných. V tomto případě žádné zlepšení nepoznáte a naopak může dojít ke zhoršení paliva.

To se stává, pokud koupíte jiná aditiva než ta, která jsou již v těchto prémiových palivech obsažena. Poté dochází k vyrušení účinku, protože aditiva nejsou vzájemně kompatibilní. To je častý problém zimních aditiv určených pro naftové motory, která se používají na zlepšení teplotních vlastností.

Pokud budete aditiva přidávat do běžných pohonných hmot, rozhodně nepřekračujte doporučené dávkování a spíše se řiďte pravidlem čím méně, tím lépe. Pokud dojde k překročení dávkování, může dojít i k poškození motoru.

zpět k obsahu ↑

Kdy aditiva nepomohou?

Ne každý problém je možné používáním aditiv vyřešit. Mnozí se za pomocí aditiv snaží vyřešit potíže se zanesenými motory. V některých případech mohou aditiva problém alespoň částečně vyřešit. Častěji se to týká benzinových motorů, které jsou díky vodě obsažené v benzínu náchylné ke korozi.

Aditiva mohou vyčistit i písty, ventily nebo válce, neporadí si však se zanesenými vstřikovači paliva. Největší problém je to u nových dieselových motorů s takzvaným common- rail systémem. Zde jich přichází na řadu kvalifikovaný servisní pracovník.

zpět k obsahu ↑

Značka

Mezi kvalitní aditiva patří přípravky značky VIF, Liqui Moly, BG, Millers Oil, Sheron, Carlson a jiná.

zpět k obsahu ↑

Cena

Cena aditiv je do značné míry ovlivněna velikostí balení. Standardně se aditiva prodávají v o objemu v rozmezí 0, 25 – 5 litrů. Nejběžnější velikost je od 0,25 – 0,5 litru. Podle toho je možné koupit balení od cca 100 – 500 Kč. Cena 5 litrových balení pak může být až 2 000 Kč. Velká balení jsou však určena především pro komerční používání.

Porovnat ceny aditiv

zpět k obsahu ↑

Otázky a odpovědi

Co je cetanové číslo?

Cetanové číslo je pojem používaný v kombinaci s naftovými motory a udává kvalitu nafty v závislosti na vznětlivosti. Čím je cetanové číslo větší, tím kvalitnější nafta je, což poznáte podle lepšího startování, ale také na základě vyššího výkonu, nižší spotřeby a tiššího chodu. Kvalitní nafta se vyznačuje i menším množstvím nežádoucích zplodin.

Co je oktanové číslo?

Oktanové číslo se používá v souvislosti s benzínovými motory, jeho charakteristika je obdobná, jako v případě cetanového čísla, i zde má vyšší hodnota číslo vliv na kvalitu benzínu.

Co jsou prémiová paliva?

Prémiová nafta a benzín patří mezi dražší palivo a z hlediska jejího používání se setkáte s mnoha různými názory, proč tato paliva vlastně používat. Pokud si připlatíte za prémiové palivo, budete záhy pozorovat vyšší výkon, snadnější i tišší chod motoru.

Prémiová nafta má vyšší cetanové číslo a obsahuje větší podíl aditiv. Díky nim je motor udržován v čistém stavu. Nedochází tak k usazování nežádoucích látek, což je běžné, pokud používáte méně kvalitní naftu. Stejné schopnosti má i prémiový benzín, i zde se přidaná aditiva starají o čistější a lépe udržovaný motor, což se pozitivně podepíše na jeho životnosti.

zpět k obsahu ↑

Závěr

Majitelé starých naftových motorů je pro vás aditivace zbytečná, použít snad jen můžete přípravek na zvýšení cetanového čísla a to jen v případě, že máte pochybnosti o kvalitě nafty, kterou používáte. Použít můžete také aditivum na snížení dýmivosti a v zimě vám vhodně zvolený přípravek pomůže při studených startech.

Používání aditiv je prakticky zbytečné i pro majitele nových benzínových motorů. Pokud chcete nějaký přípravek používat, volte takový, který je určený na mazání a promazávání palivové soustavy. Majitelé LPG a CNG motorů by měli používat aditiva proti zatloukání ventilových sedel a ty, které zvyšují obsah olova.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

​​

      Budeme rádi za váš komentář. Pište prosím slušně a s přidanou hodnotou. Komentáře schvaluje správce.


    Komentáře / diskuse / hodnocení

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pro odstranění údajů nás kontaktujte na info@recenzer.cz