Chladící kapaliny

Součástí každoroční kontroly by mělo být i hodnocení a popřípadě výměna chladicí kapaliny, která je důležitá pro to, aby se mohl motor ochlazovat – zajišťuje odvádění tepla a snižuje bod zmrznutí. Než vám začne svítit červená kontrolka, raději se přesvědčte o jejím stavu. U starších typů je výměna potřeba jednou za 2 až 3 roky, u novějších každých 5 let. Jak takovou chladicí kapalinu vybrat a na jaké parametry se soustředit?

Porovnat ceny kapalin

Typy

Typů chladicí kapaliny je několik. Ten, který je vhodný pro vaše auto, najdete napsaný na nádobce chladicí soustavy umístěné v motorové části vozidla nebo v manuálu. Pokud zvolíte nesprávný druh, hrozí poškození správných funkcí motoru. Pokud byste chtěli jednotlivé kapaliny kombinovat, je to možné, ale z hlediska bezpečnosti se doporučuje používat pouze předepsanou kapalinu. Chladicí kapaliny se označují písmenem a číslem.

Typ B

Jde o bezbarvou kapalinu určenou starším autům či zemědělským a stavebním strojům. Při nízkých teplotách hrozí zamrznutí, jelikož tento typ nedisponuje nemrznoucími vlastnostmi. Nemá ani zvýšený bod varu. Ve většině případů obsahuje soli anorganických kyselin a vyměňuje se jednou za 2 až 3 roky.

Chladicí kapalina G10

Vykazuje se žlutou barvou a najdete ji u starších aut s motory, které nemají hlavy na válcích vyrobené ze slitiny hliníku. Díky vytvoření na bázi ethylenglykolu s organickými inhibitory koroze disponuje antikorozními vlastnostmi. Vyměňuje se také jednou za 2 až 3 roky.

Chladicí kapalina G11 (typ C)

U starších aut do r. 1996 se využívá typ C s modrou či zelenou barvou. Hlavy na válcích jsou oproti předešlému typu vyrobeny ze slitiny hliníku. Kapalina má nízký bod varu (105 °C) a obvykle obsahuje soli organických kyselin a silikáty. Nenajdete v ní ovšem usitany, fosfáty a aminy. Výměnná lhůta je stále stejná.

Chladicí kapalina G12 (typ D)

Typická červenou nebo růžovou barvou s použitím u aut vyrobených mezi lety 1996 a 2001. Bod varu je 120 °C, nechybí ani antikorozní vlastnosti, a to dokonce lepší než u typu C. Velkou výhodou je také šetrnost k životnímu prostředí – obsah organických aditiv s dlouhou životností. Najdete v ní soli organických kyselin a triazoly, nenajdete dusitany, fosfáty, aminy, silikáty a borax. Měla by se měnit každých 5 let.

Chladicí kapalina G12+ (typ F)

Má vyšší bezpečnost, je šetrnější k životnímu prostředí a obsahuje soli organických kyselin a triazoly. Naopak, nevyskytují se v ní dusitany, fosfáty, aminy, silikáty a borax. Má antikorozní schopnosti, fialovou nebo růžovou barvu. Ideálně vyměňujte jednou za 5 let.

Chladicí kapalina G12++ (typ G)

Opět fialová nebo růžová barva, organická a neorganická aditiva (soli organických kyselin, triazoly a silikáty), nepovolené jsou usitany, fosfáty, aminy a borax. Vyměňuje se po uplynutí 5 let nebo po najetí 250 000 km.

Chladicí kapalina G13

U většiny moderních aut naleznete fialovou chladicí kapalinu G13, která má vysoký bod varu asi 175 °C, je šetrná vůči životnímu prostředí a lze ji smíchat s G12, G12+ nebo G12++, i když se to nedoporučuje kvůli různým antikorozním aditivům. Dříve obsahovala do 20 % glycerinu, dnes už se od jeho použití upustilo. Vydrží opět 5 let.

Obsah vody

Podle obsahu vody můžete chladicí kapaliny rozdělit na dva druhy, a to koncentrovanou a naředěnou. Liší se viskozitou, tepelnou kapacitou i bodem ztuhnutí.

  • Koncentrovaná chladicí kapalina – nejprodávanější druh, před použitím se ředí množstvím vody uvedeným na obale produktu, čímž volíte bod ztuhnutí.
  • Naředěná chladicí kapalina – tolik se neprodává, je již naředěná s vodou, a tak ji můžete rovnou použít. Seženete na benzinových pumpách. Je často mixem 50 % glykolu a 50 % vody.

Kdy chladicí kapalinu vyměnit?

Doba životnosti chladicí kapaliny se odvíjí od jejího typu, doporučuje se ale její stav kontrolovat každý rok před zimní sezónou. Výměnu můžete provést sami nebo využít služby autoservisu. Abyste stav kapaliny zjistili, stačí otevřít kapotu, najít kulatou nádobku, která bývá většinou průhledná. Mívá stanovenou minimální a maximální hranici, správné množství je vždy uprostřed.

Pokud jednu z těchto dvou hladin překročíte, může dojít k vážnému poškození motoru, proto si dejte pozor a buďte pečliví. Jestliže vám v nádobě ještě nějaká kapalina zůstala, nejprve ji vylijte, než ji znovu naplníte novou. Při doplňování mějte vozidlo postavené na rovném povrchu a motor vychlazený, nikdy ji nedoplňujte ihned po příjezdu, jinak hrozí, že horká kapalina vystříkne ven a dojde k popálení.

Funkce

Chladicí kapalina je základním vybavením každého automobilu – zajišťuje odvádění tepla a snižuje bod zmrznutí kapaliny. Působí také jako prevence před vznikem rzi, rozpouští vodní kámen a chrání hadice či těsnění před popraskáním. Při správném chemickém složení prodlužuje životnost motoru a dokáže chránit auto před problémy i nákladnými opravami. Abyste takový typ chladicí kapaliny použili, řiďte se manuálem od výrobce nebo se podívejte na nádobku chladicí soustavy.

Značka

Ne každá značka vyrábí všechny druhy chladicích kapalin, proto se spíše než po značce, dívejte na typ, který kupujete. Mezi nejznámější výrobce patří Motul, Sheron, Repsol nebo Happy Car. Seženete je v různých baleních i objemech.

Cena

Vzhledem k tomu, že je třeba kapalinu měnit jednou za pár let, není to takový výdaj. Cena se odvíjí hlavně od velikosti balení a typu auta. Certifikované chladicí kapaliny mohou být dražší než ty necertifikované.

Do 500 Kč seženete maximálně 5 litrové balení, a to zejména G11, G12 nebo G12+.

Od 500 Kč do 3 000 Kč jsou k dostání balení s 20 – 25 l objemu, popřípadě kapaliny pro historické automobily nebo sportovní a závodní vozy. Nad 3 000 Kč zakoupíte ta největší balení, která se pohybují kolem 200 litrů.

Porovnat ceny kapalin

Údržba

Vzhledem k tomu, že je chladicí kapalina uložena pod kapotou, musíte se na ni jednou za čas podívat a přesvědčit se, že je stále v pořádku, popřípadě ji vyměnit.

  1. Pravidelně kontrolujte hladinu a barvu chladicí kapaliny pomocí měrky nebo nádržky chladicí kapaliny.
  2. Pokud je hladina chladicí kapaliny nízká, doplňte ji doporučeným typem chladicí kapaliny smíchanou podle pokynů výrobce.
  3. Pokud je barva chladicí kapaliny zakalená, rezavá nebo změněná, může být čas na její propláchnutí a výměnu.
  4. Zkontrolujte hadice, řemeny a svorky, zda nevykazují známky netěsností, prasklin nebo opotřebení. Podle situace vyměňte poškozené díly.
  5. Zkontrolujte chladič a chladicí ventilátor, zda nejsou ucpané. K odstranění nahromaděných nečistot použijte vzduchový kompresor nebo kartáč.
  6. V zimních měsících používejte chladicí kapalinu s nižším bodem tuhnutí, v letních měsících zase používejte chladicí kapalinu s vyšším bodem varu.
  7. Celkově může správná údržba chladicí kapaliny pomoci zabránit přehřívání motoru, poruchám a nákladným opravám.

Otázky a odpovědi

K čemu chladicí kapalina slouží?

Chladicí kapaliny se používají k regulaci teploty motorů a dalších strojů tím, že absorbují a přenášejí teplo z motoru do chladiče. Jsou typem kapaliny, která cirkuluje v celém motoru, pohlcuje teplo vznikající při procesu spalování a přenáší je do chladiče, kde může být rozptýleno do vzduchu. Pomáhají také předcházet korozi a rezivění součástí motoru tím, že je promazávají a chrání zevnitř.

Za jak dlouho je třeba chladicí kapalinu vyměnit?

Záleží na typu, který máte. Starší auta používají kapaliny typu C, D a F, jež je třeba měnit jednou za 2 až 3 roky. Novější modely aut využívající kapaliny s lepším složením budou měnit jednou za 5 let. Výměnu můžete provést sami nebo ji přenechat autoservisu.

Je možné chladicí kapaliny míchat?

Obecně se to nedoporučuje, jelikož každá z kapalin má rozdílné vlastnosti. Jejich smícháním by mohlo dojít k nenávratnému poškození motoru. Pokud ale chcete toto riziko přesto riskovat, existuje jedno pravidlo, které se týká právě barev kapalin. Platí, že „teplé“ barvy se mohou míchat navzájem, stejně jako se mohou míchat barvy ze „studené“ části barevného spektra. Červenou lze tedy spojit s oranžovou nebo růžovou, zelenou s žlutou a modrou.

Pokud byste raději čísla a písmena, tak G11 lze míchat s G12+, G12 lze míchat pouze s G12+ a nakonec G12++ můžete kombinovat s G13.

Závěr

Chladicí kapalina je potřebným vybavením každého řidiče, jelikož chrání motor před přehřátím lépe než destilovaná voda. Při výběru si dejte dobrý pozor, zda kupujete vhodný typ kapaliny, abyste nezničili motor. Veškeré informace najdete na nádobce chladicí soustavy umístěné v motorové části vozidla nebo v manuálu. Podle stáří auta bude mít kapalina nižší nebo vyšší číslo a bude třeba ji vyměnit jednou za 2 až 3 roky, nebo 5 let. V každém případě, buďte obezřetní a pravidelně její stav kontrolujte.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroje: www.voton.cz, www.autodoc.cz, www.oleje.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (90 hodnocení)
​​

Eliška Vachková

Eliška Vachková

Psaní je můj způsob sebevyjádření, který mi zároveň dodává určitou formu bezpečí. Když zrovna nepíšu články (což se moc nestává), učím soukromě angličtinu nebo cvičím. Obecně miluju organizaci, a tak je můj život jeden velký nepořádek, který se snažím mít pod kontrolou. Abych si zachovala rovnováhu, chodím na procházky, medituji, věnuji se józe nebo čtu knihy. Stres je mé druhé jméno, ale produktivita to první.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

1 komentář
  1. Já chladicím kapalinám moc nerozumím, ale měla jsem jí za úkol koupit, tak jsem na doporučení objednala Motul Motocool Expert 1 l. Snad to bude v pořádku, máte s tím někdo zkušenost?

Přidat komentář

Recenzer
Logo