Aby bylo cestování autem bezpečné, je třeba dbát na výměnu brzdové kapaliny, a to dvakrát ročně. Do kapaliny se totiž dostává voda, která zamezuje správnému fungování, je proto dobré servis nezanedbávat. Jejím účelem je přenášet sílu prostřednictvím tlaku od hlavního brzdového válce k brzdovým mechanismům jednotlivých kol a mazat a chránit jednotlivé části hydrauliky před korozí. Nezanedbávejte její výměnu a zajistěte tak bezpečnou jízdu pro sebe i ostatní cestující.
Typy
Do každého automobilu se hodí jiný druh brzdové kapaliny, který je třeba dodržovat. Nemíchejte nebo nezaměňujte brzdové kapaliny, pokud to není nutné. S některými druhy to sice udělat můžete, vždy je ale lepší použít takovou brzdovou kapalinu, kterou vozidlo vyžaduje.
Typy podle označení
Abyste věděli, jakou brzdovou kapalinu nalít do vašeho auta, při otevření kapoty se podívejte na nádržku určenou pro dolévání brzdové kapaliny. Na víčku naleznete vytištěný nebo vyražený nápis udávající vhodný druh kapaliny. Stejnou informaci najdete i v příručce k vozu.
Brzdová kapalina DOT 3
Kvůli nižší teplotě varu se dnes tento typ brzdové kapaliny nepoužívá. Obecně totiž platí, že čím vyššího bodu varu brzdová kapalina dosahuje, tím vyšší je spolehlivost brzdového systému v extrémních podmínkách. Vzhledem k tomu, že DOT 3 má suchý bod varu minimálně 205 °C a mokrý bod varu alespoň 140 °C, není v současnosti vhodná.
Brzdová kapalina DOT 4 (Plus)
U této kapaliny se dočkáme bodu suchého varu minimálně 230 °C a mokrého alespoň 155 °C, což vyhovuje moderním automobilům, a je tak nejčastěji používanou kapalinou. Co se týká starších automobilů, tam lze DOT 4 mísit s DOT 3. Uděláte to tak, že nalijete DOT 3, poté DOT 4 i bez propláchnutí brzdového systému.
Brzdová kapalina DOT 5
Využívá se spíše v průmyslu a armádní technice, neabsorbuje vodu z okolí, neničí lak na vozidle a nepoškozuje většinu pryžových součástí, má však tendence absorbovat vzduch. Při výměně je nutné obměnit celou součástku. V uzavřeném oběhu slouží až 20 let. Suchý bod varu kapaliny dosahuje minimálně 260 °C, mokrý bod varu musí být minimálně 180 °C.
Brzdová kapalina DOT 5.1
Poslední typ brzdové kapaliny využívají sportovní auta. Je možné ji vyměnit za DOT 4, ne však naopak. I když se smí vzájemně míchat, je lepší lít do auta to, co do něj podle označení patří. Minimální suchý bod varu této kapaliny je 260 °C, mokrý bod varu je pak alespoň 180 °C. Za rok absorbuje kolem 1 až 2 % vody.
Typy podle báze
Výše zmíněné typy mají odlišné vlastnosti podle toho, na jaké bázi byly vytvořeny. Silikon, minerální oleje i glykol spolupracují s vodou odlišně, a proto se hodí pouze pro určité vozy.
Silikon
Silikonová brzdová kapalina se nevyužívá příliš často, hodí se pro oldtimery, youngtimery, vojenská vozidla a všeobecně pro historická vozidla s nízkým ročním proběhem. Silikonová brzdová kapalina zabraňuje korozi, nemusí být měněna každoročně ani jednou za dva roky a také nepoškozuje lak. Jedná se o kapalinu DOT 5.
Minerální oleje
Minerální kapalina se používá tam, kde je hydraulický okruh brzd propojen s jiným hydraulickým systémem vozidla. Nikdy byste neměli používat brzdovou kapalinu DOT v systému určeném pro použití minerálního oleje a naopak. Systémy brzd používající minerální olej mohou mít problém při extrémně nízkých teplotách. Minerální olej je nekorozivní a nepoškozuje jízdní kola, pokud se vylije.
Glykol
Glykolové kapaliny jsou hygroskopické a absorbují vlhkost ze vzduchu, což znamená, že kapalina postupně degraduje. Na druhou stranu ale nevytváří větší kapky, které by mohly zapříčinit selhání brzd. Kapaliny na bázi glykolu jsou DOT 3 a DOT
Parametry
Abyste vybrali kvalitní brzdovou kapalinu, jsou zde určité požadavky, podle kterých se budete rozhodovat. Díky nim budete vědět, jak spolehlivá kapalina je a jak dlouho vydrží.
- Bod varu – suchý i mokrý bod varu, musí odpovídat tepelným požadavkům brzdového systému.
- Chemické složení – ovlivňuje funkčnost a použitelnost kapaliny, hořlavost i toxicita by měly být minimální, měla by být zajištěna tepelná a chemická stabilita.
- Minimální změna viskozity v závislosti na změně teploty
- Co nejnižší schopnost pohlcovat vodu
- Odolnost proti korozi
- Snášenlivost s pryžovými díly
Proč by kapalina neměla vřít?
Aby auto brzdilo správným způsobem, nesmí kapalina vřít. Při použití brzdového pedálu dojde k jeho prošlápnutí, přičemž auto bude brzdit omezeně a nebude možné se na brzdy při řízení spoléhat. Ideální je tak sehnat brzdovou kapalinu s co nejvyšší odolností proti vysoké teplotě.
Jak snížit teplotu brzd?
Abyste zamezili přehřátí a následnému varu brzdové kapaliny, brzděte krátce a intenzivně. Pokud jedete z kopce, zbytečně nebrzděte, ale raději podřaďte o dvě rychlosti, aby auto samo zpomalilo. Když šlapete na brzdy, i když nemusíte, vzniká obrovské množství tepla a opotřebovává se i brzdové obložení.
Funkce
Brzdové kapaliny v praxi fungují tak, že po sešlápnutí brzdového pedálu vtlačíte kapalinu do brzdového pístu, který pohne brzdovými destičkami a přitiskne je na brzdový kotouč, čímž zabrzdíte. Pokud kapalinu nebudete pravidelně měnit, začne vodnatět a auto začne brzdit méně nebo vůbec. Toto chování je zapříčiněno ochlazováním bodu varu kvůli vodě, která se do kapaliny dostane. A proto byste měli dbát na výměnu brzdových kapalin.
Značka
Mezi nejznámější značky vyrábějící brzdové kapaliny patří Motul, TRW, ATE a další. Jsou cenově dostupné a kvalitní, navíc nabízejí široký výběr všech typů pro každé auto.
Cena
Nejedná se o nic finančně náročného, brzdovou kapalinu pořídíte v tom nejlevnějším případě do 200 Kč. Cena se odvíjí od jednotlivých parametrů jako je suchý či mokrý bod varu nebo hodnota viskozity. Když jsou hodnoty lepší, cena se pohybuje od 200 do 400 Kč. Také záleží na množství kapaliny – v případě, že je obsah větší než 1 l, se můžete setkat s cenami nad 500 Kč. Ceny se budou lišit i podle toho, o jaký typ brzdové kapaliny máte zájem. Vybírejte takový objem kapaliny, který vystačí na celou výměnu, aby se vám částka vyplatila.
Údržba
Jak už jsme si řekli, brzdová kapalina by se měla vyměňovat každé 2 roky, aby fungovala tak, jak má. Než abyste se o výměnu pokoušeli sami, raději ji svěřte do rukou servisu, je třeba dodržet přesné servisní postupy. Pokud se ale přesto chcete o výměnu pokusit sami, postupujte následovně:
- Povolte všechna kola, vozidlo zvedněte na hever a jedno kolo demontujte.
- Poblíž heveru auto podložte, abyste zamezili nebezpečí nečekaného pádu.
- Pod odvzdušňovací otvor umístěte nádobu, aby brzdová kapalina nekapala kolem.
- Do dobře zajištěného vozidla si sedněte na místo řidiče.
- Několikrát za sebou sešlápněte brzdový pedál.
- Párkrát sešlápněte plynule a nakonec krátce podržte u podlahy vozidla.
- Vyjděte z vozidla a namontujte odvzdušňovací šroub.
- Otevřete kapotu a zkontrolujte stav brzdové kapaliny v nádržce, která by neměla v žádném případě klesnout pod minimální rysku.
- Do nádržky doplňte novou brzdovou kapalinu, ideálně lehce nad vrchní rysku.
- Ten samý proces proveďte u dalších tří kol.
- Vyjeďte na zkušební jízdu, na brzdu šlapejte zlehka. Pokud jste nezaznamenali žádný problém, prošlapávejte brzdový pedál důrazněji.
- Po zastavení ještě jednou zkontrolujte stav brzdové kapaliny a případně ji doplňte.
Otázky a odpovědi
Jak dlouho vydrží brzdová kapalina a jak ji vyměnit?
Brzdovou kapalinu byste měli měnit každé 2 roky, a to buďto sami nebo auto zapůjčit servisu, kde budete mít větší jistotu. Jestliže si nejste jistí a máte obavy, že byste výměnu mohli pokazit, neváhejte se obrátit na servis. Zavítejte tam také tehdy, kdy nevíte, jestli už je kapalina zralá na výměnu – například při zakoupení ojetého auta. Servis vám dokáže změřit kontaminaci vodou a bod jejího varu. Pokud nebudete brzdovou kapalinu pravidelně měnit, brzdy budou špatně fungovat nebo úplně přestanou brzdit.
Jak poznám, kterou brzdovou kapalinu mám nalít do auta?
Typ brzdové kapaliny najdete na nádržce určené pro dolévání brzdové kapaliny. Na víčku naleznete vytištěný nebo vyražený nápis udávající vhodný druh kapaliny. Stejnou informaci najdete i v příručce k vozu.
Mohu brzdové kapaliny míchat nebo je nahradit?
Brzdovou kapalinu v ideálním případě nemíchejte nebo nezaměňujte, mohlo by dojít k poškození vozu. Pokud nemáte na výběr, zjistěte si, z jakých typů lze směs vytvořit. Například u starších automobilů lze DOT 4 mísit s DOT 3. Nalijete DOT 3, poté DOT 4 i bez propláchnutí brzdového systému. Brzdovou kapalinu DOT 5.1 je možné vyměnit za DOT 4, ne však opačně.
Závěr
Brzdové kapaliny jsou důležitou součástí automobilu, na kterou byste neměli zapomínat. Pokud o ně nebudete dbát, riskujete bezpečnost jízdy, brzdy totiž nebudou fungovat tak, jak mají. V horším případě přestanou fungovat úplně. Jednou za dva roky je proto vyměňte a nalijte pouze takový typ, který auto vyžaduje. Používejte kvalitní brzdové kapaliny s vysokým bodem varu a lepší odolností proti vázání vody. Ideální je držet se doporučení výrobce nebo se poradit s odborníkem v servisu.
Podobné články, co by vás mohly zajímat
Zdroj: www.wikipedia.org
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
Aktuálně používám Motul RBF 660 Factory Line. Má skvělou kvalitu, cena taky ujde a celkově za mě spokojenost.