Vrácení zboží do 14 dnů

Při nakupování prostřednictvím internetu musíte počítat s trochu jinými pravidly, než je tomu u kamenných prodejen. Od smlouvy můžete odstoupit do 14 dnů, a to ode dne, kdy došlo k převzetí zboží.

Samozřejmě, že se najdou i výjimky, kdo tomu tak není a od smlouvy tak odstoupit jednoduše nelze. Jak říká zákon, od kupní smlouvy uzavřené na dálku, se dá odstoupit bez problémů v zákonné lhůtě 14 dní, a to klidně i bez udání důvodu.

Kdo může vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu?

Nutno podotknout, že bez udání důvodu, může zboží skutečně vrátit jen ten zákazník, který nakoupit tzv. distančně, tedy prostřednictvím některého internetového obchodu, e-mailové schránky, telefonicky atd. V případě nákupu v kamenné prodejně tato možnost vrácení nelze využít.

Možnost odstoupit od smlouvy, tedy vrátit zboží bez udání důvodu, má pouze ta osoba, která jej osobně koupila, a platí to i tehdy, kdy byl daný výrobek zakoupen a darován.

Jak může zákazník vrátit zboží?

Pokud se rozhodnete, že chcete dané zboží vrátit, musíte o tom informovat prodávajícího. Jednoduše oznámíte, že chcete využít svého práva na odstoupení od smlouvy, což lze zasláním e-mailové zprávy, případně vyplněním online formuláře přímo na stránkách obchodníka, u kterého byl nákup proveden.

Odstoupení od smlouvy však musí být oznámeno do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Pak už jen stačí zboží poslat obchodníkovi zpět, pokud možno co nejdříve. U některých prodejců je dokonce možné zboží vrátit i v delší lhůtě než je daných 14 dnů, někteří dokonce nabízí vrácení až po dobu 3 měsíců. Ze zákona však tuto povinnost nemají, takže je to pouze jen součást nabízených služeb, které lze považovat za nadstandard.

Je nutné zboží vracet v původním obalu?

Obchodník by měl vrácené zboží bez odkladu přijmout, a to i ve chvíli, kdy už není v původním obalu. Přestože by bylo mnohem lepší, kdyby zůstal původní obal zachován, obchodník nemůže původní obal požadovat. Ovšem v případě, že půjde o speciální obal a zákazník jej nedodá, mohlo by se stát, že mu bude naúčtován.

Kdo hradí poštovné?

Když se zboží vrací do 14 dnů, dostanete zpět nejen částku za zboží, ale také za dopravu. Je dobré zmínit, že pokud si vyberete některý z dražších způsobů dopravy, bude vám uhrazena jen taková částka, která bude odpovídat ceně za tu nejlevnější dopravu v nabídce. Ovšem poštovné za vrácení zboží musí uhradit zákazník ze své kapsy.

Zjednodušeně řečeno, prodávající zaplatí poštovné za zboží odeslané ke kupujícímu, a zase kupující uhradí poštovné, když bude zboží vracet. Samozřejmě, že by tato skutečnost měla být zakotvena v obchodních podmínkách, tedy, že náklady za odstoupení od smlouvy nese právě zákazník.

Jaké zboží lze vrátit a u kterého to nejde?

Z obecného hlediska neplatí, že by bylo možné vrátit úplně každé zboží. Naopak je dobré vědět, u kterého zboží možnost vrácení není.

  • Zboží upravené na míru (šperky, fotokalendáře a tomu podobné).
  • Rychle se kazící zboží (zejména potraviny).
  • Zboží, které je uzavřeno ve speciálním obalu, ale po jeho vyjmu již nelze znovu zboží vrátit, a to z hygienických důvodů. To je například zubní kartáček a podobně.
  • Zvukové a obrazové nahrávky, ale také počítačové hry. Ovšem jen tehdy, kdy nedošlo k vybalení z originálního obalu.
  • Noviny, časopisy a periodika

Co se děje poté, co zákazník vrátí zboží?

Jakmile dojde k vrácení zboží, obchodník si prověří, že byla skutečně dodržena 14denní lhůta odstoupení od smlouvy. Když nebude termín dodržen, zákazník peníze zpět nedostane, protože nedodržením termínu ztrácí na vrácení zboží bez udání důvodu nárok.

Naopak při dodržení lhůty musí zkontrolovat, zda se jedná o zboží, jehož vrácení je ze zákona možné. Zároveň s tím však musí ověřit, že zboží, které zákazník vrátil, není jakkoliv opotřebené či jinak poškozené. V případě, že bude vše v naprostém pořádku, dostane zákazník své peníze zpět.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (110 hodnocení)
​​

Kateřina Horáková

Kateřina Horáková

Práce s texty je nejen mou profesí, ale zároveň celoživotním koníčkem. Je to má vášeň stejně jako kvalitní čokoláda. Mám ráda výzvy a baví mě hrát si se slovy tak, aby byl výsledek dokonalý a přesně podle představ klienta. Mám více než 25 let praxe. Kromě toho moc ráda vařím i peču, vymýšlím recepty a stále zkouším něco nového. Ve volném čase si ráda přečtu dobrou knihu, tvořím videa a věnuji se své malé domácí ZOO.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

1 komentář
  1. Díky za článek, to jsem ani netušila, co se dá a nedá vracet. Rozhodně se člověk rád dozví nové informace.

Přidat komentář

Recenzer
Logo