Kompresory na kolo

Než se vydáte s kolem na cestu, měli byste zkontrolovat, zda jsou pneumatiky dostatečně nafouknuté. Pokud ne, vezměte do rukou kompresor a kolo dofoukněte. Většinou bývají menších rozměrů a nižší váhy, abyste si je s sebou mohli vzít na cestu pro případ, že byste je potřebovali. Podle čeho takový kompresor na kolo vybrat?

Porovnat ceny kompresorů

Typy

Kompresory na kolo můžeme rozdělit podle typu napájení na čtyři kategorie – akumulátorové, kabelové, elektrické a ruční. Vyberte podle toho, co budete mít k dispozici a co pro vás bude nejpraktičtější volbou.

Akumulátorový

Praktický přenosný nástroj, který slouží k nafukování pneumatik u kol na kolech, autě, motocyklu nebo jiných vozidlech. Tento typ kompresoru funguje pomocí dobíjecího akumulátoru, což znamená, že nepotřebuje připojení k elektrické síti nebo vozidlu. Díky akumulátorovému pohonu je kompresor snadno přenosný a může se hodit při nouzových situacích či při cestování. Stačí nabít baterii kompresoru a můžete jej používat kdykoliv a kdekoliv potřebujete nafouknout kolo či jinou pneumatiku.

Kabelový

Kabelový kompresor na kolo je přenosné zařízení sloužící k nafukování pneumatik kol. Obvykle se zapojuje přímo do elektřiny pomocí kabelu a dokáže rychle a snadno doplnit vzduch do kol různých dopravních prostředků. Takový kompresor je obvykle vybaven měřičem tlaku, který usnadňuje kontrolu nafouknutí pneumatiky na požadovaný tlak. Díky své kompaktní velikosti je ideální pro cestování a snadno se vejde do kufru nebo zavazadlového prostoru vozidla.

Elektrický

Elektrické kompresory mají výkonnější motor a jsou vhodné pro rychlejší a efektivnější nafukování kol. Mnohdy mají také vestavěný manometr, který umožňuje kontrolovat tlak při nafukování.

Ruční

Jedná se o malý kompaktní kompresor, který je snadno přenosný a vhodný pro nouzové nafukování kol. Ruční kompresory se často používají v případech, kdy je potřeba rychle a snadno doplnit tlak v pneumatikách na cestě nebo doma.

Maximální tlak

Určuje, pod jakým nejvyšším možným tlakem dokáže kompresor vytlačit vzduch. Nejčastěji se setkáte s 10 bary, které pro nahuštění pneumatiky jízdního kola úplně stačí. Nezapomeňte se před použitím kompresoru seznámit s doporučeným maximálním tlakem pro konkrétní typ kola, abyste se vyhnuli případným poškozením.

Výkon

Nejčastěji se jedná o 50 až 160 l/min, přičemž můžeme výkon dělit na vstupní a výstupní. Vzhledem k faktu, že kompresory pracují se stlačeným vzduchem, objevují se ztráty, u vstupního výkonu jsou tak hodnoty o dvě třetiny vyšší než u výstupního výkonu.

Příkon

Příkon kompresoru na kolo se udává ve wattech a označuje množství energie dodané za určitý časový úsek. Hodnota bývá většinou do 1 000 W.

Maximální délka provozu

Jak už sám název napovídá, tento parametr určuje, jak dlouho je možné kompresor používat, aniž by došlo k jeho přehřátí či poškození. U menších modelů se většinou jedná o zhruba 15 minut. Po této době se doporučuje kompresor vypnout a chvíli počkat, než jej budete znovu používat. U akumulátorových typů nezapomeňte zohlednit také výdrž baterie na jedno nabití.

Hmotnost

Váha vás bude zajímat zejména tehdy, kdy kompresor budete chtít brát s sebou na cesty – v takovém případě by měl být co nejlehčí. Malé modely seženete do 10 kg, nejčastěji se pohybují mezi 1,5 až 3 kg.

Vybavení

Pokud si zakoupíte propracovanější kompresor, můžete od něj očekávat určité vlastnosti navíc, jedním z nich je speciální vybavení.

  • Digitální displej – zjednodušuje nastavení funkcí, máte možnost vidět provozní údaje.
  • Přídavné funkce – automatické tlakování, řízené odpouštění vzduchu, vestavěný manometr, nastavitelný tlak.
  • Svítilna – při práci v horších světelných podmínkách.
  • Náhradní nástavce – pro různé ventily potřebujete různé nástavce, aby byla práce efektivní.

Funkce

Kompresor na kolo je zařízení sloužící k nafukování pneumatik na kole. Je užitečným doplňkem pro cyklisty, kteří potřebují rychle a snadno doplnit vzduch do pneumatik svého kola. Elektrický kompresor lze připojit na napájení z auta či jiného zdroje energie a pomůže rychle doplnit vzduch do pneumatiky. Díky kompresoru na kolo si můžete být jisti, že máte vždy správný tlak v pneumatikách, a tím zlepšit své pohodlí i bezpečnost.

Značka

Mezi oblíbené výrobce kompresorů na kolo patří Kraft&Dele, Tuson, Ferdus, Bovram nebo Amio. Budou se lišit designem, velikostí i vlastnostmi.

Cena

Jestliže vám nevadí nižší kvalita a výkon, seženete kompresory na kolo do 500 Kč, ty nejlevnější zhruba za 200 Kč. I když se nejedná o to nejlepší provedení, na nafouknutí kola úplně stačí.

Od 500 Kč do 1 000 Kč jsou k dostání nejčastěji 12 V kompresory, vyšší cenová hladina nabízí i akumulátorové přístroje. Vzhledem k lepšímu výkonu můžete kompresory využít i na dofouknutí pneumatik u větších automobilů.

Nad 1 000 Kč už akumulátorové modely převažují, disponují také širší výbavou, automatickými funkcemi a vysokým výkonem.

Porovnat ceny kompresorů

Údržba

Pravidelná údržba kompresoru na kolo je důležitá pro správnou funkčnost a dlouhou životnost zařízení. Níže uvádíme několik tipů, jak správně udržovat kompresor na kolo:

  • Čištění – Pravidelně čistěte kompresor od prachu a nečistot, které by mohly způsobit problémy s funkčností.
  • Kontrola těsnosti – Zkontrolujte, zda jsou všechna těsnění a hadice správně upevněna a nepropouští vzduch.
  • Mazání – Ověřte, zda je kompresor mazán podle doporučení výrobce. Některé modely mohou vyžadovat pravidelné mazání ložisek nebo těsnění.
  • Kontrola tlaku – Pravidelně ověřujte správný tlak v pneumatikách a upravte ho dle potřeby s pomocí kompresoru.
  • Skladování – Po použití kompresor uložte do suchého a čistého prostoru, aby se minimalizovalo riziko poškození nebo koroze.

Otázky a odpovědi

K čemu všemu mohu kompresor na kolo využít?

Kromě nafukování pneumatik na kole může být kompresor na kolo využit i k dalším účelům. Například k nafukování míče, matrace, bazénu, pneumatik u dalších vozů, jako jsou motorky, auta nebo motocykly. Je důležité si ovšem zkontrolovat, zda vámi použitý kompresor má dostatečný výkon.

Jaký tlak by měl být v pneumatikách kola?

Tlak v pneumatikách závisí na typu kola a povrchu, po kterém jezdíte. Obvykle se doporučuje tlak mezi 2 až 3,5 bary pro horská kola a 8 barů pro silniční kola. Při jízdě v terénu a po přírodním povrchu se doporučují cca 2 bary.

Jak často bych měl kontrolovat tlak v pneumatikách?

Je doporučeno pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách a doplňovat vzduch podle potřeby, ideálně před každou jízdou. Důkladná kontrola tlaku by měla být provedena alespoň jednou za měsíc.

Závěr

Dostatečně nafouknuté kolo je velmi důležité nejen pro vaši bezpečnost, ale také pro kvalitu jízdy. Podle toho, kam se chystáte, se liší množství barů, kterými by měla pneumatika kola disponovat. Menší kompresor s sebou pohodlně vezmete na cesty a dofouknete, když je potřeba, navíc jím zvládnete nahustit i míč, matraci, bazén nebo auto. Nyní už víte, podle čeho vybírat.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroj: www.wikipedia.org

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (100 hodnocení)
​​

Eliška Vachková

Eliška Vachková

Psaní je můj způsob sebevyjádření, který mi zároveň dodává určitou formu bezpečí. Když zrovna nepíšu články (což se moc nestává), učím soukromě angličtinu nebo cvičím. Obecně miluju organizaci, a tak je můj život jeden velký nepořádek, který se snažím mít pod kontrolou. Abych si zachovala rovnováhu, chodím na procházky, medituji, věnuji se józe nebo čtu knihy. Stres je mé druhé jméno, ale produktivita to první.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

Budeme rádi, když napíšete komentář s vaší zkušeností.

Přidat komentář

Recenzer
Logo