Kompresory do auta nemusí být nutně používány pouze pro huštění pneumatik, ale také kol, matrací nebo míčů. Existují dva základní typy, a to akumulátorové a kabelové. Jejich výběr bude záležet na tom, v jakých podmínkách je používáte a co je vám příjemnější. Pojďme se podívat i na další parametry, které budete při nákupu zvažovat.
Typy
Kompresory jsou buďto na baterii nebo na elektrické napětí. Každý z druhů má své výhody, záleží na tom, kde pracujete a v jakých podmínkách.
Akumulátor
Pokud vám nevadí nižší výkon a potřebujete s sebou kompresor i na cestách, pořiďte spíše akumulátor. Díky baterii nemá omezení (co se manipulace týče) a funguje na baterie. Je třeba proto ohlídat její stav a před odjezdem ji nabít, aby se dal kompresor používat.
Kabel
Pro používání v rámci domácnosti se častěji využívá kabelový kompresor, který se nabíjí přímo z autozapalovače, tudíž je vždy připraven k provozu. Je výkonnější, což oceníte zejména u větších aut. Pozor dejte na délku kabelu, aby byla dostatečná vzhledem k prostředí, ve kterých pracujete. Standardně je délka 2 až 3 metry.
Maximální délka provozu
Tento parametr určuje, jak dlouho je schopný kompresor pracovat. U menších modelů jde nejčastěji o maximálně 15 minut. Uvedenou délku určitě nepřekračujte, mohlo by se totiž stát, že se kompresor přehřeje a poškodí. Počítejte s tím, že větší pneumatiky zabere více času nafouknout.
Maximální pracovní tlak
Jedná se o sílu vtlačující vzduch, která je důležitá především při huštění pneumatik, kde je tlak daný. Nejčastější bývá tlak do 10 barů za ideálních podmínek, kterých se ale dosáhne jen málokdy, většinou jde o 2 až 3 bary, což je úroveň doporučeného tlaku.
Vybavení
Součástí je většinou jen u dražších modelů a zlepšuje jejich používání. Mezi nejčastější patří:
- Digitální displej – usnadňuje čtení aktuálního tlaku a mnohdy umožňuje nastavit požadovaný tlak, po jehož dosažení se kompresor automaticky vypne.
- Svítilna – slouží k osvětlení pracovní oblasti v noci nebo při špatném světle.
- Automatické tlakování – umožňuje efektivní a automatické plnění pneumatik vozidel vzduchem.
- Řízené upouštění vzduchu – při pravidelném udržování správného tlaku pneumatik, u velkých kompresorů.
- Automatické vypnutí – umožňuje nastavit požadovaný tlak, kompresor se sám vypne, když je tlaku dosaženo.
- Přídavné trysky – použití kompresoru pro různé účely, jako je nafukování míčů, matrací atd.
Hlučnost
Je jasné, že kompresor nějakým způsobem hlučný bude, nejčastěji se pohybuje mezi 70 – 90 dB. Vysoce kvalitní kompresory obvykle používají lepší materiály a konstrukční prvky, které snižují hluk, jako jsou tlumiče vibrací či zvuková izolace.
Postup
Správné huštění pneumatiky auta je velmi důležité, jinak totiž dochází k deformaci tvaru kola, což ovlivňuje bezpečnost jízdy. Hustit pneumatiku byste měli vždy za studena, ideálně tedy pár hodin po jízdě, a to proto, že zahřátý vzduch dokáže zkreslit měřený tlak o více než 10 %. Správný tlak najdete na štítku na sloupku ve dveřích nebo v manuálu. Doporučený tlak se liší při nízké a vysoké zátěži.
Potřebovat budete také manometr, se kterým změříte tlak. Jednotky manometru jsou bary nebo PSI, přičemž bary jsou starší, ale stále se velmi často používají. Převod mezi těmito dvěma jednotkami odpovídá 1 bar = 14,5 PSI. Doporučený tlak v pneumatikách se udává kolem 2,3 baru, tedy cca 33,4 PSI.
Funkce
Kompresor do auta využijete hned pro několik účelů. Lze s ním nahustit pneumatiky, dofouknout cyklistická kola, popřípadě také matraci, míč nebo ostatní věci. Díky kompresoru nemusíte na benzínovou pumpu, ale zvládnete nahuštění z pohodlí domova, čímž ušetříte čas.
Značka
Mezi oblíbené značky kompresorů do auta patří Scheppach, Osram, Fieldmann nebo Heyner.
Cena
Do 500 Kč seženete kompresory s nízkým výkonem a nepřesnými manometry. Spíše než na pneumatiky se hodí na nafouknutí matrací, duší kol apod. Cena začíná na 200 Kč. K dispozici pouze kabelové modely.
Od 500 Kč do 1 000 Kč se nacházejí 12 V kompresory, u vyšší ceny už také akumulátorové kompresory. Výkon je dostatečný, vhodné i pro menší dodávky.
Nad 1 000 Kč doporučujeme zakoupit kompresor, pokud si potrpíte na kvalitu a požadujete ten nejlepší výkon. Nechybí ani automatické funkce nebo doplňky.
Údržba
Správná údržba kompresoru pro auto je zásadní pro jeho dlouhou životnost a spolehlivost. Kompresory, ať už jde o ty používané pro klimatizační systémy nebo přenosné kompresory pro nafukování pneumatik, vyžadují pravidelnou kontrolu a údržbu. Zde jsou některé klíčové kroky pro údržbu autokompresoru:
Čištění
- Přenosný kompresor: Pravidelně čistěte vnější části kompresoru, včetně hadice a konektorů, aby byly bez prachu a nečistot. To pomáhá udržovat efektivní průtok vzduchu a zabraňuje ucpávání.
- Kompresor klimatizace: Ujistěte se, že oblast kolem kompresoru a kondenzátoru je čistá. Udržujte mřížku kondenzátoru bez listí, hmyzu a jiných nečistot, které by mohly zablokovat průtok vzduchu.
Kontrola hadic a spojů
- Ujistěte se, že všechny hadice a spoje jsou pevné a netěsní. Praskliny nebo opotřebení hadic mohou vést k únikům vzduchu, což snižuje efektivitu kompresoru.
Mazání
- Některé typy kompresorů, zejména ty používané v klimatizačních systémech, vyžadují periodické doplnění maziva. Toto mazivo pomáhá udržovat vnitřní části kompresoru a snižuje jejich opotřebení.
Kontrola a výměna chladiva
- U kompresorů klimatizace je důležité pravidelně kontrolovat úroveň chladiva. Nízká úroveň chladiva může vést k nadměrnému opotřebení kompresoru a snížit efektivitu chlazení.
Otázky a odpovědi
Jak často bych měl kontrolovat a hustit pneumatiky?
Doporučuje se kontrolovat tlak v pneumatikách alespoň jednou měsíčně a před delšími cestami. Tlak v pneumatikách by měl být upraven podle specifikací výrobce, které najdete v manuálu k vozidlu nebo na informačním štítku na dveřích řidiče.
K čemu všemu lze autokompresor použít?
Kromě huštění pneumatik auta lze autokompresor využít také na nafukování pneumatik u jízdního kola, matrace, lehátka nebo míče, ať už fotbalového nebo plážového.
Na co si dát při používání kompresoru do auta pozor?
Při nafukování pneumatik nikdy nepřekračujte maximální doporučený tlak uvedený výrobcem pneumatik. Přílišný tlak může vést k poškození pneumatiky nebo kompresoru. Zároveň si zjistěte, jaká je maximální délka provozu, tedy doba, po kterou lze zařízení používat a tu dodržujte, abyste kompresor nepřetížili. Pneumatiku u auta hustěte až po jejím vychladnutí.
Závěr
Kompresor je užitečný přístroj, který se vám bude hodit za všech okolností. Jednoduše se používá a umožňuje vám zvládnout některé úkony samostatně, aniž byste museli jezdit například na benzínovou pumpu. Důležitý je správný postup, aby nedošlo k přehřátí kompresoru nebo špatně nahuštěným pneumatikám. Podle toho, jaké máte požadavky, následně vybírejte vhodný model, který odpovídá vašim představám.
Podobné články, co by vás mohly zajímat
Zdroj: www.wikipedia.org
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?