Pumpičky na kolo

Cyklistika je sport, který oslovuje stále více osob. Neustále roste zájem o klasická jízdní kola, elektrokola, koloběžky a další podobné dopravní prostředky. Drtivá většina těchto dopravních prostředků disponuje klasickými nafukovacími koly. Tyto kola jsou výborná při jízdu terénem, kde velmi dobře tlumí nárazy. Nevýhodou nafukovacích kol je však nutnost jejich pravidelného dofukování. Právě k tomuto účelu budete muset svoji domácnost vybavit tou správnou pumpičkou na kolo.

Jízdní kolo můžete snadno nafouknout klasickou ruční pumpičkou, která je známá každému. V současné době však na trhu najdete modernější verze hustilky na kolo, s nimiž budete mít vše hotovo snadno a také rychle. Při výběru správné hustilky musíte nejprve zkontrolovat kompatibilitu s ventilkem. Aby bylo možné kolo nafouknout, musí být ventilek kompatibilní s hlavou pumpičky.

Na trhu najdete hustilky v několika kvalitách, pokud nechcete prohloupit a koupit opravdu kvalitní výrobek, měl by vás zajímat i výrobní materiál a výrobce pumpičky. Z hlediska uživatelského komfortu je nutné přihlédnout i k velikosti, skladnosti či hmotnosti. Při rozhodování je nutné brát v úvahu i to, kde budete hustilku používat. Pokud budete chtít brát pumpičku na cesty, měli byste vybrat takovou, kterou můžete upevnit do rámu kola.

Porovnat ceny pumpiček na kolo

Typy

Dnešní trh nabízí hned několik různých typů pumpiček na kolo. Všem je jistě velmi dobře známá nožní dílenská pumpička. Snadněji budete přenášet malou ruční pumpičku, modernější jsou hustilky na CO2. Poslední možností je pak nákup pumpičky na tlumiče a vidlice.

Ruční pumpa

Je velmi oblíbená díky své malé velikosti. Délka pumpy bývá nejčastěji v rozmezí 15 – 30 cm. Počítat můžete i s nízkou hmotností, které většinou nepřesáhne 150 gramů. Používání ruční hustilky je jednoduché, stačí ji přitisknout k ventilku a pumpovat pomocí jedné ruky. Tyto pumpy však vyžadují při nafukování více síly, přesto s jejich pomocí nemusíte dostáhnout potřebného tlaku v pneumatikách.

Tento typ pumpy je tedy vhodný spíše jako nouzové řešení na cestách. Ruční pumpu můžete vozit na vyjížďky, většinu modelů lze připevnit k rámu kola. Pokud tuto možnost hustilka nenabízí, můžete ji vozit v batohu.

Pomocí ruční pumpy můžete nafouknout kolo s galuskovým ventilkem i autoventilkem. Velké množství hustilek má navíc univerzální koncovku a nafouknout tak můžete oba typy ventilků. Koncovka může být umístěna přímo na těle pumpy, druhou možností je pořízení pumpičky s hadičkou.

  • Hadičková pumpička – manipulace je snadnější a nafukování efektivnější. Nevýhodou je o něco vyšší hmotnost a menší skladnost.
  • Ventilek na těle – tato pumpička se považuje spíše za nouzové řešení. Nafukování je méně efektivní a práce je obtížnější. Výhodou je lepší skladnost a nižší hmotnost.

Dílenská pumpa

Tyto pumpy jsou mnohem větší, délka bývá v rozmezí 60 – 100 cm, a použít je tak budete moci spíše při domácí údržbě. Dílenská nožní pumpa je mnohem efektivnější, huštění bude rychlé a pneumatiku nahustíte na požadovaný tlak. Tato pumpa je větších rozměrů, není tak vhodná na převážení, ale chybět by neměla v žádné domácnosti.

Zatímco ruční pumpu můžete při nafukování držet v ruce, na nožní se budete moci postavit a při nafukování tak využijete hmotnost svého těla. U této pumpy byste se měli více zaměřit na podstavec. Ten by vám měl umožnit na pumpu pohodlně došlápnout a napevno ji zafixovat. Součástí nožní pumpy může být i manometr, díky kterému budete mít přehled o tlaku v pneumatikách. Dílenskou pumpu můžete využít k nafukování mnoha jiných věcí.

Pumpička na CO2

Je méně známá hustilka, která je výborná pro rychlé nahuštění kola v terénu. Používání pumpičky je jednoduché a dá se říct, že i bezpracné, protože pneumatika je nafukována automaticky. Kolo je huštěno za pomocí jednorázových bombiček s CO2. Tyto bombičky je nutné pravidelně dokupovat. Samotná pumpa je velmi skladná a stává se velmi oblíbenou. Jejich největší předností je opravdu malý rozměr a hmotnost, která nebývá vyšší než 20 gramů. Nevýhodou tohoto typu je vyšší pořizovací cena.

Pumpička na tlumič a vidlici

Tuto pumpu budou potřebovat majitelé kola se vzduchovou vidlicí nebo tlumičem. Pumpička je schopna kolo nafouknout na potřebný tlak. Nedílnou součástí těchto typů je i manometr. Tento typ hustilky pravděpodobně nevyužijí běžní cyklisté, hodit se bude spíše náročnějším uživatelům. Také tato pumpička není nijak velká a brát ji tak můžete s sebou na cesty.

Hlava pumpičky

Při výběru pumpičky je nutné zkontrolovat, že ji můžete použít na ventilek vašeho jízdního arsenálu. Ve většině domácností se nachází hned několik jízdních kol a ideální je, pokud budete moci všechny nafouknout pomocí jediné hustilky.

Podle tvaru hlavy lze hustilky rozdělit na 4 různé typy, přičemž pravděpodobně narazíte pouze na dva z nich a to SV – galuskový ventilek nebo AV autoventilek. Méně známé jsou DV – Dunlop a RV – Regina ventilek.

  • AV – autoventilek je v současné době nejběžnější a nejoblíbenější typ. Jeho velikost je 8 mm a používá se u trekových, horských i krosových kol. Kolo vybavené s AV ventilkem můžete nafouknout na každé benzínce. V jeho prospěch hraje i jednoduchá obsluha.
  • SV – galuskový ventilek je menší než klasický ventilek. Jeho průměr je 6 mm, zatímco běžná velikost je 8 mm. Galuskovým ventilkem bývají většinou vybavena dražší kola a používá se velmi často i u silničních kol. Nafukování je o něco náročnější, protože hrot je tenčí, ale i méně odolný.
  • DV – Dunlop, tento typ ventilku se používá spíše v zahraničí, avšak narazit na něho můžete i zde. Jeho obsluha je jednoduchá a kola s DV ventilkem nafouknete i na některých benzinkách.
  • RV – Regina, ventilek, který se používá hlavně v Itálii. U nás se s ním prakticky nesetkáte.

Na jaký tlak hustit?

Jízdní kola mají několik podob a každá z variant vyžaduje huštění na trochu jiný tlak. Způsob huštění ovlivňuje terén, po kterém budete jezdit. Při huštění kola byste se měli řídit pravidlem, čím je terén obtížnější, tím méně by mělo být kolo nahuštěno. Silniční nebo městská kola je tedy nutné nahustit mnohem více než kola terénní.

Menší pumpy zvládnou pracovat do tlaku okolo 6 barů. To postačí na použití v kombinaci s terénním kolem. Jestliže se však pohybujete po pevné silnici, budete potřebovat pumpu, která kolo nahustí do tlaku minimálně 8 barů.

  • Silniční kolo – je třeba nahustit na tlak 8 – 10 barů
  • Horské kolo – tato kola se hustí pouze na tlak v rozmezí 1,5 – 3 barů
  • Krosové/trekové kolo – doporučuje se nahustit na tlak od 4 – 6 barů.
  • Vzduchová vidlice – doporučený tlak je od 6 – 9 barů

Značka

Při výběru hustilek narazíte na poměrně velké množství výrobců. Mezi ty oblíbené patří hustilky značky Lezyne, Topeak, Beto, Specialized, Force, Kellys, Author, Syncros a mnoho dalších.

Cena

Hustilka je příslušenství, bez kterého se žádný cyklista neobejde. Při pořízení myslete na to, že vám může hustilka vydržet řadu let, je však nutné, aby byla vyrobena z kvalitního materiálu. Ne vždy si vystačíte pouze s jedním typem.

Nejlevnější pumpička nestojí ani 100 Kč. Za cenu 300 Kč budete moci koupit všechny typy pumpiček. Oblíbené jsou nejen ruční hadičkové, vybrat můžete pumpičku na bombičky i velkou nožní pumpu. Malé ruční pumpičky koupíte do cca 500 Kč, za velkou nožní pumpu můžete zaplatit i více než 1 000 Kč.

Porovnat ceny pumpiček na kolo

Otázky a odpovědi

Co vše může pumpička na kolo nabídnout?

U těchto výrobků zpravidla nenarazíte na žádnou další výbavu. Jediné, co budete moci u některých hustilek využívat, bude manometr. Díky němu budete přesně vědět, jaký tlak se v pneumatikách nachází.

Pumpičky na kolo bývají vybaveny mechanickým manometrem, který tlak měří v Bar nebo PSI. Kromě jednoduchých můžete zakoupit pumpičku dvoupístovou. Tyto hustilky foukají do kola vzduch při stlačování i natahování. Foukání je díky tomu rychlejší. Velmi praktické jsou pumpičky s integrovaným šlahounem.

Z čeho je pumpička vyrobena?

Na výrobu kvalitních pumpiček se používá hliník, dražší pumpičky mají tělo duralové. Jedná se o odolné a zároveň lehké materiály, které se nezničí při prvním pádu na zem. Koupit můžete i odolnou pogumovanou pumpičku nebo naopak méně kvalitní plastovou verzi. Pro snadnější práci a stabilnější držení mívají pumpičky různé vroubkování.

Čím nahustit turistické kolo?

Turistické kolo je označeno jako kross trekingové kolo a typické jsou pro ně širší pneumatiky. Díky širokým pneumatikám má kolo mnohem lepší kontakt s povrchem. K huštění širokých pneumatik se nehodí malá ruční pumpa, mnohem rozumnější je pořídit hustilku dvoupístovou.

Závěr

Svoje jízdní kolo můžete nafouknout pomocí ruční nebo dílenské pumpičky. Ruční nebo bombičkové hustilky jsou velmi malé a můžete je vozit vždy při sobě. Tyto pumpičky jsou však spíše nouzovým řešením, které můžete používat na cestách. Spolehlivější jsou větší dílenské pumpy, které využijete nejen při dofukování pneumatik u kola. Pumpa na kolo musí být vždy kompatibilní s hlavou ventilku.

Nejčastěji se setkáte s hlavou typu AV a SV. Mnoho dostupných hustilek je kompatibilní s oběma typy ventilku. Kvalitní pumpa by měla mít hliníkové nebo duralové tělo, spíše vyhnout byste se měli pumpám plastovým. K nákupu vás mohou nalákat malé hustilky, které se vejdou do kapsy. Práce s těmito pumpičkami je však opravdu náročná na čas i vaše úsilí. Nejlepší variantou tak i dnes zůstává velká dílenská pumpa.


Zdroje: www.bezvakolo.cz, www.bikegallery.cz, www.kolacihal.cz, www.moolbike.cz, www.kola-radotin.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (45 hodnocení)
​​

Odborná redakce

Odborná redakce

Každý den se zabýváme shromažďováním velkého množství informací o produktech, službách, ale i obchodech a mnoha dalších. Všechny tyto informace podrobně studujeme a následně z nich zpracováváme recenze a nákupní manuály, jejichž úkolem je pomoci zákazníkovi s výběrem. Naší snahou je doporučit co nejvhodnější produkt, o kterém jsme si jisti, že vám bude ve všech směrech vyhovovat a co nejdéle sloužit. To je cílem celého týmu Recenzer. Více o nás.

1 komentář
  1. Koupila jsem si pumpičku SKS Airkompressor a je parádní. Funguje skvěle a dobře se s ní pracuje.

Přidat komentář

Recenzer.cz
Logo