JIT

JIT je zkratkou anglických slov Just in Time, která se samozřejmě nepřekládají, i když občas můžete narazit na počeštělý výraz – Právě včas. Jedná se o moderní a velmi praktickou metodu řízení výroby. Principem je jednoduchá organizace logistiky materiálu pro dosažení minimálních nákladů výrobcem.

Systém JIT tedy spočívá v tom, že dodávky materiálu do jakékoliv výroby bude dodán v množství a čase, které jsou předem dohodnuty a pevně stanoveny. Musí vždy na 100 % odpovídat potřebám daného výrobce.

Proč se vyplatí JIT používat?

Když se na to podíváme zjednodušeně, pak metoda Just in Time zajistí, že je materiál dodán přesně na čas a to ve chvíli, kdy je skutečně potřeba k použití v rámci výrobního procesu a nebude tak zbytečně ležet ladem na nějakém skladu.

Zavedením a pravidelným používáním JIT jsou perfektně redukovány zásoby jakéhokoliv výrobního materiálu, snižuje se i nákupní cena takového materiálu, navíc nehrozí riziko skladového rozdílu a ještě uspoříte za skladovací prostory.

Dodáním všeho potřebného v tu pravou chvíli se nutnost využívání skladu vylučuje. Naopak je nanejvýš nutné, aby perfektně šlapala logistika a doprava. Bez dokonalé koordinace nemáte šanci na úspěch.
Metoda JIT zvyšuje efektivitu výroby a snižuje celkové náklady. Ovšem pro její fungování musí vše jít jako po drátkách, jinak by neměla šanci pracovat jak má.

Původcem tohoto zajímavého systému je Kiichiro Toyoda, který je zakladatelem Toyota Motors. Je dobré připomenout, že na začátku to byla slova Just on Time, tedy přesně na čas, ale díky gramatické chybě se nakonec uchytila JIT, tedy Just in Time. Poprvé se tak o metodě hovořilo v roce 1936.

Které oblasti řízení přímo souvisí s JIT?

  • Logistika a doprava
  • Plánování (Planning)
  • Řízení výroby (Production Management)

Co je dobré si pamatovat v souvislosti s metodou JIT? Když je vše dodáno v přesný čas, v předem určeném a správném množství, na to správné místo, nic se nemůže pokazit.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (45 hodnocení)
​​

Budeme rádi, když napíšete komentář s vaší zkušeností.

Přidat komentář

Recenzer.cz
Logo