Paletové vozíky jsou určeny pro přepravu různých nákladů a Europalet. Využívají se většinou v různých skladech, obchodech a dalších komerčních provozech.
Paletový vozík je robustní a odolný, vydržet vám může doslova na celý život. Výběr správného paleťáku je tedy naprosto klíčový. Před nákupem si nejprve dobře ujasněte, jak často a k čemu budete vozík potřebovat. Paletový vozík má mnoho podob, a pokud vyberete správný model, stane se pro vás vozík neocenitelným v každé situaci.
Porovnat ceny paletových vozíků
Typy
Paletové vozíky mají mnoho podob. Na první pohled si jistě všimnete rozdílné délky vidlí. Právě podle délky vidlí, se paletové vozíky dělí na:
Dlouhý vozík
Paleťák známý i jako prodloužený vozík má délku vidlí až 2,5 metru. Využijete ho zejména pro přepravu dlouhých nákladů. Dlouhý vozík je označován zkratkou BFxx, kde xx označuje délku vidlí. Tyto vozíky jsou k dostání v několika rozměrech od 1150 – 2 500 mm. Nosnost vozíku je do 3 500 kg.
Krátký vozík
Ideální pro přepravu krátkých nákladů. Je označovaný zkratkou BFxx, písmena xx označují délku vidlic. Ta bývá u krátké verzi od 700 – 900 mm. Jsou vhodné i při přepravě nákladů ve stísněných prostorách. Nosnost vozíků je do 2,5 tun. Koupit můžete i speciální vozíky, které mají vidlice dlouhé pouze 450 – 600 mm. Těmito vozíky však nezdvihnete Europaletu, hodí se spíše pro převážení malého nákladu.
Mezi atypické patří široké a úzké paletové vozíky.
- Široké vozíky – mají rozšířené vidlice, šířka vidlic je 685 mm, využijete ho k přepravě velmi širokých nákladů. Vozíky se vyznačují většími koly, délka vidlic je standardně 1150 mm. Nosnost vozíku je do 2,5 tun.
- Úzké vozíky – vozíky mají naopak vidlice zúžené, šířka vidlic je 406 mm, délka vidlic 800 mm. Nosnost vozíku je až 2 tuny.
Další typy
Paletové vozíky mají mnoho různých označení, narazíte na:
Paletový vozík standardní
Základní paleťák s nízkým zdvihem. Využijete ho k přepravě palet i různých nákladů. Délka vidlí je 1150 mm a jednotlivé modely se liší pouze v nosnostech. Nosnost bývá v rozmezí 1 – 5 tun. Standardní paleťáky mají polyuretanová nebo gumová kola.
Standardní vozíky jsou k dostání ve dvou typech, ty se liší v materiálu kol, tuhosti vidlí a hydraulice.
- Vozík typu DB – používá se ve skladech i obchodech, vhodný je zejména pro přepravu Europalet. Vozík typu DB je k dostání ve zkrácené, nerezové i galvanizované podobě. Nosnost vozíku je nejčastěji 2 tuny.
- Vozík typu BF – zesílené vozíky se používají k přepravě těžkých nákladů. Velkou výhodou vozíku je možnost jeho použití na nerovném povrchu. K dostání je ve zkrácené verzi, jako vozík s rychlým zdvihem, s funkcí vážení, s brzdou, dlouhý, široký nebo s možností váhy s tiskem.
Paletový vozík rychlozdvih
Jedná se o paleťák typu BF. Přednostní vozíku je rychlí zdvih. Ve chvíli, kdy začnete pumpovat ojí, bude zdvih až 2x rychlejší než u klasických vozíků. Nosnost vozíků je obvykle 2,5 tuny, je vhodný pro manipulaci spíše s lehčími náklady. Délka vidlic je opět 1150 mm.
Paletový vozík nůžkový
Tyto vozíky jsou kombinací standardních a vysokozdvižných vozíků. Zdvih vozíků může být ruční JF nebo elektrický JFG. Zdvih vozíku je stabilní, zdvižený náklad můžete bezpečně zaaretovat. Výška zdvihu se pohybuje okolo 200 mm.
S brzdou
Vozík je doplněn brzdným systémem, používat ho můžete bezpečně v jakémkoliv terénu. Kola paleťáku zabrzdí díky bubnovým brzdám, ty můžete ovládat pomocí přídavné páky. Brzdy je možné v různých polohách zaaretovat. Vozík se velmi snadno ovládá a dobře se s ním manipuluje.
Skládací
Je známý i jako lehký mini vozík, odlišuje se svou konstrukcí. Díky ní je velmi lehký, jeho hmotnost se pohybuje okolo 40 kg. Je označován zkratkou WF a využijete ho například při stěhování nebo obecně při přepravě lehkých nákladů. Délka vidlic je 800 mm, šířka vidlic 380 mm.
S váhou
Vozík náklad převeze a zároveň i zváží. Koupit můžete vozík:
- S vážním indikátorem – vozík váží spíše orientačně, rozdíl může být až +- 20 kg. Délka vidlic je 1150 mm, nosnost až 2 tuny.
- S váhou – jestliže chcete zvážit náklad přesně, upřednostněte tento typ. Vozík váží s přesností +- 0,5 kg. I tyto vozíky mají vidlice dlouhé 1150 mm a nosnost je až 2 tuny.
S tiskárnou a váhou
V komerčních prostorech mají svoje využití také vozíky s tiskárnou a váhou. Vozík náklad zváží a rovnou vám vytiskne i štítek na speciální termopapír. Nosnost vozíků je až 2 tuny, délka vidlic 1150 mm.
Elektrický nebo manuální
Kromě typu vozíku budete moci vybrat i způsob manipulace s vozíkem. Kromě manuálních vozíků je možné koupit i vozíky elektrické.
- Manuální – nejlevnější varianta, kterou budete muset ovládat zcela manuálně. Práce s těmito vozíky je o něco obtížnější, pro občasné použití jsou však zcela dostačující. Výhodou je i nízká pořizovací cena.
- Elektrický vozík s ručním zdvihem – vozík s elektrickým pojezdem, břemena však budete muset zdvihat manuálně vlastní silou. Manipulace s vozíkem je snadná a přeprava nákladu rychlá.
- Vozík s elektrickým zdvihem a pojezdem – vozík má elektrický pojezd i zdvih. O vše zásadní se stará elektromotor, na vás je pouze naučit se vozík ovládat. Díky plně elektrickému vozíku bude manipulace s nákladem snadná a rychlá.
Nosnost
Jak jsme zmínili, na trhu je několik různých typů paletových vozíků. Každý z nich má svoje specifické parametry a tedy i nosnost. Standardní nosnost je okolo 500 kg. Tyto vozíky mají svoje využití i v domácnosti. Pro komerční účely však můžete využít i vozíky s nosností 1 000 – 3 000 Kg.
Materiál
Kvalitní vozík je vyrobený z kvalitního kovu. Na výrobu se používají různé materiály, rozdíl je nejen v jejich kvalitě, ale také v pořizovací ceně. Levnější paletové vozíky jsou pozinkované nebo galynizované. Kvalitnější vozíky se vyrábí z nerezové oceli.
Galvanizovaný/pozinkovaný – vozíky bývají označeny zkratkou DBG. Vozík má robustní konstrukci a je vhodný i pro přepravu těžkých nákladů. Tyto paleťáky se využívají zejména v tzv. čistých provozech, tedy potravinářském nebo chemickém průmyslu. Součástí vozíku jsou obvykle tvrdá nylonová kola.
Kolečka
Jednotlivé vozíky mají různě velká kola, na jejichž výrobu se používá několik materiálů. To, jaká kola jsou ta nejvhodnější pro vás, je dáno z velké části terénem, na kterém budete vozík používat. Každý vozík je vybaven dvěma malými koly, která jsou umístěna na konci. Nerezové vozíky mají zpravidla polyuretanová kola, pozinkované vozíky pak mívají kola nylonová.
Dvě větší kola, které jsou uzpůsobeny k řízení vozíku jsou umístěny pod ojí. Také na výrobu řiditelných kol se používají různé materiály, každý z materiálů má trochu odlišné vlastnosti.
- Gumová – používají se u velkého množství vozíků. Gumový kola jsou ideální na nerovné povrchy, naopak nejsou vhodné na povrchy rovné.
- Polyuretanová – pevná kola, která se používají v kombinaci s rovnými povrchy. Polyuretanová kola se vyznačují velkou výdrží, neměla by se však používat na hrubém povrchu.
- Nylonová – opět se jedná o tvrdá kola, platí pro ně to stejné jako pro kola polyuretanová. Výhodou tohoto materiálu je skutečnost, že nezašpiní podlahu.
Značka
Výrobce je v případě paletových vozíků velmi důležitý. Vozík vybírejte i podle toho, zda daný výrobce poskytuje na vozíky potřebný servis a náhradní díly. Měnit budete především kolečka, ta se doporučují měnit každý rok. Záleží se však na četnosti používání. Nikdy byste však neměli používat vozík, který nemá kola ve správné kondici. Mezi oblíbené výrobce patří BT, Deltalift, Eulift, Heli, Elkov, Unicraft a další.
Cena
Cena manipulačních vozíků začíná na cca 8 000 Kč, mnohem větší výběr nabízí cena od 10 – 15 000 Kč. Za necelých 20 000 Kč jsou k dostání vysokozdvižné vozíky. Pro méně náročné provozy si vystačíte s vozíky do 30 000 Kč, k dostání jsou i první elektrické vozíky. Do náročných provozů pak budete moci koupit vozík za 50 a více tisíc Kč.
Porovnat ceny paletových vozíků
Otázky a odpovědi
Kdy použít vysokozdvižný vozík?
Tyto vozíky se vyznačují mnohem robustnější konstrukcí, jsou určeny spíše ke komerčním účelům. Pomocí vysokozdvižných vozíků můžete přemísťovat různé materiály, ale vhodnější jsou spíše pro stohování palet.
Co je retrak?
Retrak je označení menších vozíků, které mohou náklad zdvihnout do velké výšky. Retraky jsou velmi žádané v menších skladech, díky kompaktním rozměrům se vejdou i do úzkých uliček. Retraky jsou elektrické vozíky, které obsluze umožňují boční sezení. Díky tomu budete mít skutečně dobrý přehled.
Jaký vozík vybrat pro přepravu Europalet?
Použít můžete prakticky jakýkoliv vozík, který má délku vidlic 900 a více mm. Díky této délce bude manipulace s paletami bezpečná a nebude docházet k možnému překlápění palet.
Závěr
Paletový vozík vybírejte podle svých potřeb. Tyto vozíky můžete používat v domácnosti pro přesun různých nákladů, zcela nenahraditelné jsou však v různých provozech. Paletových vozíků je mnoho různých typů, liší se délkou vidlice, nosností, výrobním materiálem konstrukce i kol. Na rovné podlahy jsou nejvhodnější polyuretanová kola. Za universální se považují vozíky s koly gumovými, ve speciálních čistých provozech se používají kola nylonová.
Podobné články, co by vás mohly zajímat
Zdroj: www.wikipedia.org
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
U nás v práci se osvědčil Eulift SDJ1516B. Pracuje se s tímto paletovým vozíkem moc dobře, manipulace je jednoduchá a plně nám vyhovuje. Dokonce i ti méně zruční pracovníci ho zvládnou.
U nás máme paletový vozík Viva bf 25 a je parádní. Skvěle se s ním manipuluje, jezdí dobře a ještě byl za dobrou cenu.
Bral jsem paletový vozík Einhall za osm a půl tisíce. Funguje jak má, dobře se s ním manipuluje a vypadá robustně i stabilně. Tak snad nám dlouho vydrží, protože ten poslední se odporoučel po roce a půl.
Paletový vozík jsem kupoval do našeho skladu, aby se dalo lépe manipulovat s většími balíky. Vzal jsem Deltalift a nemohu si na něj stěžovat.