Kettlebell

Kettlebell je cvičební nástroj, který byl znám již v dávné historii. Tato železná koule s madlem je známá již více než 300 let. Cvičení s kettlebellem nebylo před několika lety příliš známé ani populární, nyní se však zmodernizovalo a získalo se mnoho příznivců.

Cvičení s kettlebellem je oblíbené z důvodu komplexnosti a univerzálnosti. S touto činkou je možné cvičit absolutní i výbušná síla a mobilita. Cvičení s touto pomůckou je velmi prospěšné, pokud však nebudete cvičit správně, může vám i ublížit.

Zejména ti, kdo s kettlebellem začínají, by neměli cvičit sami doma. Při lekcích, které povede kvalifikovaný instruktor, se naučíte dělat správné pohyby nejdříve bez závaží, poté i se závažím. Při výběru tohoto závaží by vás měla zajímat hmotnost, materiál a tvar madla.

Porovnat ceny kettlebell

Hmotnost

Nejdůležitějším parametrem je u kettlebell hmotnost. Dříve byly k dostání 3 hmotnosti a to 16, 24 a 32 kg. S oblibou tohoto cvičení se však začalo vyrábět více typů o různých hmotnostech, zejména proto, aby bylo cvičení dostupnější široké veřejnosti.

Proto je možné koupit kettlebell s hmotností 4, 8 a 12 kg. Správné kettlebelly se vyrábí skokově po 4 kilogramech a váha toho nejtěžšího je 48 kg. K dostání jsou však ve všech váhových kategoriích od 1 do 72 kg.

zpět k obsahu ↑

Materiál

Kettlebelly jsou vyráběny z plastu nebo kovu. Výhodou plastových je nižší cena, čímž však veškerá pozitiva končí. Plastová závaží jsou plněna cementem a jejich hlavní nevýhodou jsou velké rozměry, již při malé hmotnosti.

Z tohoto důvodu se s nimi špatně provádí jednotlivé cviky a některé dokonce nelze provést vůbec. Plastové kellebelly však patří kk nejprodávanějším, zejména díky nízké ceně. Jejich negativ si tak uživatelé všimnou až příliš pozdě. Z důvodu velkých rozměrů se vyrábí pouze do hmotnosti 20 kg.

Kvalitnější, menší, praktičtější a bohužel dražší jsou celokovové a litinové kettlebelly. Ty jsou standardním vybavením posiloven. Aby při cvičení nedošlo k poškození podlahy, jsou vyráběny také s pogumovanou povrchovou úpravou.

Koupit můžete také vinylové činky, které mají litinovou náplň. Díky této kombinaci je možné koupit kvalitní činku malých rozměrů a vysokou odolností. Vinylové činky je možné koupit také v sadě o výrobcích různých hmotností. V menší míře jsou zastoupeny plastové činky plněné vodou. Výhodou je možnost nastavit si váhu podle svých představ. Z nevýhod můžeme jmenovat velký rozměr závaží.

zpět k obsahu ↑

Madlo

Madlo by mělo být souměrné, nesmí být nijak pokřivené a musí se dobře držet v ruce. Při cvičení by nemělo klouzat ani ve zpocené ruce. Průměr madla je nejčastěji v rozmezí 15 – 38 mm u standardních hmotností. V případě těžších kettlebellů je možní narazit i na větší průměr. Ideální úchyt by měl být tlustý 28 -38 cm.

Co se týká povrchové úpravy, je možné koupit celolitinové, celokovové a plastové činky. V případě, že budete kupovat pogumovaný kovový kettlebell, bude madlo vyrobeno z chromu.

S ohledem na kvalitu povrchu se nedají doporučit plastové ani chromované úchyty, které jsou velmi kluzké. Vyhnout byste se měli také chromovanému vroubkovanému madlu, které se může při cvičení zařezávat do dlaně. Ideální jsou tak kvalitní celokovová madla.

zpět k obsahu ↑

Tvar a barva

Kettlebelly by měly mít rovnou základnu, díky které bude závaží stabilní a umožní vám provádět různé cviky. Pozor dejte na asymetrický tvar, který neumožňuje dokonalé rozložení a vyvážení hmotnosti.

Standardně je možné zakoupit kettlebell v černé barvě. Zejména plastové výrobky vás mohou lákat různými barvami a provedením. Design však nehraje v tomto případě žádnou roli, naopak může být spíše na škodu.

zpět k obsahu ↑

Základní cviky

S touto činkou je možné provádět řadu různých cviků. Mezi základní cviky patří Swing neboli švih. Provádí se obouruč a zapojuje se při něm zádové a stehenní svalstvo. Pokročilí již drží při swingu závaží jednou rukou.

Dalším cvikem je Clean (přemístění). Cvičení se provádí v mírném podřepu, činka je umístěna pod vámi a vaším úkolem je její přitahování k rameni. Druhou variantou je pak zvedat činku pomocí propnuté ruky nahoru.

Dále jsou to cviky, které nesou název jako windmill, bent press, pistol, plank row, russian twist. Jejich přesný význam a především správné provedení vás naučí školení instruktoři hodinách cvičení s kettlebell.

zpět k obsahu ↑

Značka

Kettlebell je možné koupit od mnoha značek, jmenovat můžeme TrinFit, inSPORTline, Sportago, Jordan. K nejlépe hodnoceným patří výrobky značky StrongGear. Tato značka nabízí vysoce kvalitní celokovové výrobky s dokonalým vyvážením, rovnou a širokou základnou a ergonomickými prohlubněmi, díky kterým se při cvičení vyhnete bolesti.

zpět k obsahu ↑

Cena

Nejlevnější plastová zaváží, je možné koupit od cca 300 Kč. Tyto výrobky jsou vhodné pro občasné používaní. Jestliže to se cvičením myslíte opravdu vážně, zaměřte se na kvalitní celokovové výrobky.

Cena těch nejlehčích 4 kilogramových začíná na cca 500 Kč. Osmi kilogramový je možné koupit za 700 – 800 Kč, cena 16 kg dosahuje 1 500 Kč, a pokud budete chtít závaží o váze 20 a více kg je nutné počítat s cenovým rozmezím 2 – 3 500 a více Kč.

Cena je sice vyšší, ale získáte cvičební pomůcku, kterou budete moci používat neomezeně dlouhou dobu. Díky kvalitnímu zpracování nebude madlo klouzat a cvičení tak bude efektivní a bezpečné.

Porovnat ceny kettlebell

zpět k obsahu ↑

Otázky a odpovědi

Jak se liší cvičení s činkou od cvičení s kettlebellem?

Při správném uchopení kettlebellu směřuje těžiště jinam než při cvičení s činkou, čímž se minimalizuje možné zranění. Kettlebell vás na rozdíl od činky nutí stabilizovat střed těla.

Je možné cvičit s kettlebell doma?

Na internetu je možné najít mnoho postupů i videí, které vám mají pomoci v začátcích cvičení. Také mnoho výrobců uvádí, že je kettlebell vhodný pro domácí cvičení a nahradit vám může celou tělocvičnu.

Pravdou však je, že cvičení doma může být pro začátečníky mnohdy nebezpečné. Určitě není na škodu před nákupem zjistit, zda je ve vašem okolí možné navštěvovat lekce, kde vám se cvičením pomohou a nastaví vám cvičební program přímo na tělo.

Vystačím si s jednou činkou?

Na začátku je vhodné volit činku s nižší váhou, ženy by měly začínat se 4 kg závažím, muži s 8 kg. Po zacvičení je vhodné závaží zvyšovat, což se samozřejmě neobejde bez další investice. Ideální je, navštěvovat v začátcích lekce, kde vás zaučí a kde si můžete kettlebell koupit, poté, co již budete schopni cvičit i doma bez dozoru si můžete koupit závaží s hmotností, která vám bude vyhovovat.

zpět k obsahu ↑

Závěr

Nákup této pomůcky není vhodné podceňovat. Ani v tomto případě by neměla hrát hlavní roli cena před kvalitou. Pro pohodlné a bezpečné cvičení je vhodné volit kvalitní celokovové výrobky i ideálně rovnou základnou a symetrickým tvarem, který vám zaručí správné rozložení hmotnosti.

Není vhodné kupovat činku větší hmotnosti, zejména v případě, že se cvičením nemáte žádné zkušenosti. Začněte s lehčími činkami, které vás nebudou v začátcích nijak limitovat.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

​​

      Budeme rádi za váš komentář. Pište prosím slušně a s přidanou hodnotou. Komentáře schvaluje správce.


    Komentáře / diskuse / hodnocení

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pro odstranění údajů nás kontaktujte na info@recenzer.cz