Osy na cvičení

Osy na cvičení jsou nedílnou součástí každé správné posilovny. Tato kovová tyč tvoří základ posilovací činky. Osy na cvičení můžete běžně vidět v komerčních posilovnách a tělocvičnách, ale může být součástí i každé domácí posilovny. Pomocí tyče na cvičení můžete posilovat především prsní, zádové, bicepsové nebo tricepsové svaly.

Začátečníkům se doporučuje posilovat nejprve s pomocí samostatné tyče na cvičení. S ní si budete moci nejprve vyzkoušet správný úchop a natrénovat správné provádění jednotlivých cviků. Teprve poté k tyči můžete připevnit další příslušenství, mezi nejoblíbenější patří kotouče různých hmotností, uzávěry, které zabrání jejich možnému sjíždění. Dražší záležitostí jsou posilovací lavice.

Osy na cvičení se běžně označují také jako olympijské osy a k dostání jsou v různých podobách. Při výběru osy na činky je nutné vybrat tyč správné délky a průměru. Důležitý je i tvar nebo výrobní materiál. Znát byste měli také rozdíl mezi osou na cvičení s vložkou a osou na cvičení s ložisky.

Porovnat ceny os na cvičení

Typy

Olympijské osy lze rozdělit do několika skupin podle délky a tvaru. Na výběr máte krátkou jednoruční osy, dlouhé osy obouruční a koupit můžete i dlouhou prohnutou tyč. Závodní mužské osy mají délku 2 200 mm, osy pro ženy mají předepsanou délku 2010 mm. Hmotnost závodní osy je v případě mužské verze 20 kg a ženy pak používají tyč s hmotností 15 kg. Koupit však můžete i další velikosti, oblíbené jsou posilovací tyče s délkou 1 500 mm a 1 800 mm.

Krátká tyč

Jedná se o malé jednoruční osy, jejichž délka je od 355 – 400 mm. Na tyto tyče však můžete naložit kotouče s hmotností 30 – 40 kg. Pomocí jednoruční tyče můžete posílit zádové a první svaly nebo také paže.

Dlouhá tyč

Jedná se o obouruční osy, ze které budete moci složit velkou nakládací činku. S její pomocí pak budete moci procvičit celé tělo. Obouruční posilovací osy jsou k dostání v několika délkách:

1190 m – poslouží k procvičení ramen, bicepsu a tricepsu
1520 mm /1670 mm – s těmito delšími osami posílíte záda, prsa nebo stehna.

Prohnutá osa

Tyto speciální osy vám umožní používat při posilování jiný úchop. Veškeré cviky budete moci provádět mnohem efektivněji. Výhodou je i lepší držení a tím i menší tlak, který je při cvičení vyvíjen na zápěstí.

Průměr

Průměr osy je velmi důležitý. Vždy je nutné vybrat posilovací tyč stejného průměru, jako je i průměr kotouče. Nejvíce jsou na trhu zastoupeny tyče s průměrem 30 mm, ale lze koupit i osu s průměrem 28 mm, 28, 5 mm a 29 mm. Olympijské osy mají předepsaný průměr 28 mm a tyto osy najdete velmi často také v posilovnách.

Pružnost

Pružnost os je od 205 – 215 GPA. Pružnost lze však částečně ovlivnit průměrem či délkou osy nebo lze změnit délku nakládací případně úchopové části.

  • 28 mm – osy s menším průměrem jsou pružnější, a jsou vhodné pro nadhoz nebo mrtvý tah. Pružnější osy preferují především vzpěrači.
  • 30 mm – tyto tyče mají nízkou pružnost a nejčastěji se používají při vzpírání, benchpress a dřepování. Tuhé osy jsou vhodné pro silový trénink.
  • Otočné trny – jedná se o tzv. nakládací trny, které mají v případě olympijské osy standardně průměr 50 mm.

Povrchová úprava

Osám na cvičení nechybí ani povrchová úprava. Běžně se používá zinkování nebo chromování. Je však možné koupit osu v surovém stavy, tedy bez povrchové úpravy.

Díky povrchové úpravě je olympijská osa chráněna před korozí, avšak tato úprava je velmi důležitá pro vrcholové sportovce vzhledem k samotnému používání. Osy opatřené povrchovou úpravou nejsou totiž ostré a jejich používání je komfortnější.

Kotouče

Na každou posilovací tyč můžete nasadit kotouče různých velikostí, které se liší svojí hmotností.

  • Povrch – kotouče mají různou povrchovou úpravu. Nejčastěji se setkáte s kotouči stříbrné nebo černé barvy. Časté jsou i pochromované nebo pogumované kotouče. Zejména pogumování je oblíbené, protože tyto kotouče jsou mnohem šetrnější k podlahovým krytinám.
  • Hmotnost – vybírat můžete z mnoha různých zátěží. Hmotnost kotoučů bývá od 0,5 do 20 kg. To, jakou hmotnost vyberete, je pouze na vás a vaší fyzické kondici.

Pevnost v tahu

Pevnost v tahu se uvádí v PSI, někdy též v MPa a udává, jak moc je možné osu zatížit, aniž by praskla. Zde platí pravidlo, že čím je uvedená hodnota vyšší, tím je osa kvalitnější. Osa s vyšším PSI má také delší životnost a vyšší nosnost. Jestliže osu s nízkou pevností tahu nepřiměřeně zatížíte, dojde k její trvalé deformaci.

  • Levnější osy – méně kvalitní osy mají pevnost v tahu od 130 – 150 PSI.
  • Střední kategorie – zde se hodnoty pevnosti v tahu pohybují od 160 – 180 PSI.
  • Komerční osy – nejkvalitnější osy mají pevnost v tahu od 190 – 230 PSI.

Vroubkování

Pevnější úchop získáte pomoci vroubkování nebo též rádlování. Také tento parametr je pro jednotlivé osy na cvičení rozdílný. K dostání jsou osy menší či větší hloubkou vroubkování. Vroubkovaná část osy se může někomu zdát ostrá a hloubku vroubkování tak budete vybírat pouze podle svého pocitu při úchopu. Před nákupem je vhodné osu raději vyzkoušet, na trhu jsou však ve větším zastoupení osy na cvičení s jemnějším vroubkováním.

  • Ostré vroubkování – osy s ostřejším vroubkováním volí především trojbojaři. Tyto osy zaručují jistější úchop. Pro mnohé však může být příliš hluboké vroubkování spíše nepříjemné.
  • Jemné vroubkování – úchop není tak jistý, ale v případě, kdy budete trénovat nadhoz nebo bude-li během posilování docházet k pohybu činky, bude toto rádlování mnohem příjemnější.

Vložky nebo ložiska

Bushing je označení pro kovovou vložku, pod označením bearings najdete kovová ložiska. Oba tyto prvky se do osy vkládají a umožňují otáčení konců. Tento mechanismus vám umožní vložit vnější rukávy z ocele, které můžete k ose nacvaknout nebo přišroubovat. V případě, kdy budete chtít ocelový rukáv k ose připevnit bez ložiska nebo vložky, dojde velmi brzy ke zničení osy v důsledku silného tření.

Vložka

Vkládá se mezi rukáv a osu. Tyto vložky především zabraňují rychlému opotřebení osy a snižují tření. Výrobním materiálem vložky je bronz nebo mosaz, přičemž vložky vyrobené z bronzu jsou mnohem kvalitnější, zejména protože jsou samomazné. Jehlová ložiska jsou vhodná zejména pro provádění dynamických cviků a neobejdou se bez nich vzpěrači.

Ložiska

Používají se růžná ložiska, v případě olympijské osy je to ložisko jehličkové, mezi další paří ložisko axiální nebo kuličkové. Stejně jako vložky se i ložiska vkládají mezi rukáv a osu a plní prakticky tu stejnou funkci, tedy snižují tření.

Čím větší počet ložisek osa má, tím je její otáčení plynulejší. Aby tato teorie platila, je pochopitelně nutné pořídit ložiska vysoké kvality. Součástí jehličkových ložisek jsou také vložky, ty však nejsou součástí kuličkových ani axiálních ložisek.

Značka

Osy na cvičení koupíte od známých značek, mezi které patří HMS, FITHAM, Power Systém, TUNTURI, TRINFIT, KETTLER a další.

Cena

Cena posilovacích tyčí bývá v rozmezí 600 – 10 000 Kč. Abyste však mohli sestavit vlastní posilovací set, budete muset k ose dokoupit ještě uzávěry, hřídele a samozřejmě kotouče. Toto nezbytné příslušenství cenu osy ještě více zvedne.

V domácí posilovně si tak budete moci zacvičit s tyčí za cca 2 – 3 000 Kč, do posilovny je třeba pořídit kvalitnější tyč s cenou od 3 – 6 000 Kč a profesionálové budou vybírat mezi těmi nejdražšími olympijskými osami s cenou 7 000 Kč a více.

Otázky a odpovědi

Je lepší osa s ložisky nebo vložkou?

Osa s ložisky se lépe protáčí a použít ji můžete prakticky při každém způsobu cvičení. Nevýhodou ložisek je tak pouze vysoká pořizovací cena.

Osa doplněná vložkami je levnější, ale vystačit si musíte s menším protáčením. Tyto osy jsou dostačující pro domácí cvičení s nižší hmotností. Při nákupu osy s ložisky se vždy zaměřte na kvalitu ložisek. Nekvalitní ložiska mají mnohem horší vlastnosti než levnější vložky.

Je lepší zakřivená nebo rovná osa?

Rovnou osu na činky ocení ti, kteří se chtějí věnovat především posilování bicepsů. To můžete provádět v leže s použitím bench press lavice nebo ve stoje při klasickém vzpírání. Se zakřivenou osou můžete lépe posilovat tricepsy. Oba tvary zatěžují vazy i šlachy rovnoměrně, tvar tak nemá vliv na jakékoliv poranění zápěstí nebo loktu. Tvar osy tak můžete vybírat právě podle toho, jakým způsobem budete tyč používat.

Lze koupit i jiné posilovací tyče?

Mezi posilovací tyče patří i malé ohýbací tyče. Ty tvoří kovová část a různě tuhá pružina. Oblíbené jsou i cenově dostupné multifunkční posilovací tyče s gumou. Pomocí těchto tyčí procvičíte celé tělo. Tyto tyče jsou oblíbené zejména u žen.

Závěr

Před nákupem osy na cvičení si nejprve ujasněte, jakému cvičení se budete chtít věnovat. Délku osy ovlivňuje i to, zda plánujete nákup bench press lavice nebo se chcete věnovat vzpírání ve stoje.

Pro vzpírání se hodí osy s délkou 160 – 180 cm, v kombinaci s bench press lavicí se používají osy s délkou 180 a více cm. Průměr osy je od 28 – 30 cm. Osy s menším průměrem více pruží, silnější osy jsou naopak tužší. Důležitý je i způsob uchycení kotoučů.


Zdroje: www.fitham.cz, www.360globalfitness.cz, www.acra.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (40 hodnocení)
​​

Odborná redakce

Odborná redakce

Každý den se zabýváme shromažďováním velkého množství informací o produktech, službách, ale i obchodech a mnoha dalších. Všechny tyto informace podrobně studujeme a následně z nich zpracováváme recenze a nákupní manuály, jejichž úkolem je pomoci zákazníkovi s výběrem. Naší snahou je doporučit co nejvhodnější produkt, o kterém jsme si jisti, že vám bude ve všech směrech vyhovovat a co nejdéle sloužit. To je cílem celého týmu Recenzer. Více o nás.

1 komentář
  1. Velmi zajímavý článek, přiznám se, že jsem ani neměla tušení, že se těm konstrukcím na činky říká osy na cvičení.

Přidat komentář

Recenzer.cz
Logo