Marketplace

Na internetových marketplace platformách se pohybuje naprostá většina online kupujících a pravděpodobně jste taktéž jedním z nich i přesto, že tento pojem tak úplně neznáte nebo jste dosud netušili co znamená.

V dnešní době přes platformy marketplace proběhne více než polovina všech uskutečněných online nákupů, a to v celosvětovém měřítku. Není se ovšem čemu divit, jako marketplace totiž fungují i ty nejúspěšnější celosvětové společnosti mezi které spadá i Amazon jenž je v současnosti dokonce nejhodnotnější společností na světě. V následující recenzi vám vysvětlíme rozdíl mezi marketplace a internetovým obchodem, podíváme se na způsoby a problematiku marketplace a které výhody zákazníkům platformy marketplace přináší.

Co je Marketplace?

Marketplace je doslova a do písmene tržiště. Pokud si dokážete představit nedělní trhy na náměstí kde na jedné ploše nabízí větší počet obchodníků své zboží a přenesete tuto vizi do online světa, přesně to marketplace znamená. Marketplace je tak prakticky pouze zprostředkovatelskou platformou která zboží za sjednané provize vystavuje a nabízí k prodeji, marketplace je prakticky právě to zmíněné náměstí.

Každá marketplace platforma má obvykle svá vlastní pravidla, výhody plynoucí zákazníkům se tedy různí zejména v cenách za dopravu nebo dostupnosti zákaznického servisu. Různé platformy samozřejmě nabízí různé zboží, obvykle se jedná o tržiště nabízející opravdu široké spektrum zboží a služeb úhledně kategorizovaných pro lepší přehlednost a pohodlný nákup. Základní rozdíl mezi marketplace a internetovým obchodem je proto velmi prostý.

Internetový obchod nabízí pouze své vlastní zboží, které odesílá ze svých skladů zákazníkovi, případné reklamace pak jako zákazník budete řešit přímo s obchodem. Na druhou stranu marketplace shlukuje větší množství zboží a služeb od více obchodníků, umožňuje lepší porovnání nabídek, spravuje skladové zásoby, vyhledává nejlepší dopravu a vrácení či reklamace zboží je pro zákazníka mnohdy výrazně jednodušší.

Nákupy na marketplace

Čím se liší nákupy pro zákazníka, pokud nakupuje na platformě marketplace od těch, které uskuteční přímo u prodejce zboží? Prakticky nijak, jako zákazník rozdíl nepoznáte, neboť nákup a platba probíhá totožně jako ve většině online obchodech. Zboží stačí vložit do košíku, vybrat způsob doručení a posléze ho zaplatit.

Pokud váš nákupní košík obsahuje více než jednu položku, pravděpodobně nakupujete zboží od různých prodejců a i přesto, že zboží za vámi přijde z různých koutů světa či republiky hradíte pouze jedno poštovné. Poštovné je navíc díky lepším smluvním vztahům s dopravci mnohdy opravdu výhodné. S výjimkou ohledně rozděleného poštovného se můžete setkat obvykle u zboží na zakázku, kdy prodejce dopředu nezná přesný termín doručení nýbrž předpokládá delší dobu dodání a celý nákup by mohl pozdržet delší lhůtou dodání.

V takovém případě může portál požadovat dvojí úhradu poštovného z důvodu rozdělení nákupu, avšak není to vždy pravidlem. Platby na marketplace probíhají jednoduše, bezpečně a většina platforem se pyšní výběrem všech dostupných či nejoblíbenějších platebních metod. Pokud se chcete dozvědět více o všech dostupných platebních metodách se kterými se můžete setkat, doporučujeme přečíst si i náš další článek věnovaný pouze problematice platebních metod.

Marketplace portály

Prodejci, kteří nabízejí své zboží skrze marketplace tomu tak zpravidla dělají pro vyšší dosah a oslovení širšího publika. Společnosti tak zvučných jmen jako je Alza, Mall, Kaufland, Amazon nebo třeba Pilulka jednoduše dokáží přivést až desetitisíce zákazníků denně a zvyšují tak prodejcům šanci, že se k jejich zboží dostanete.

Každý prodejce, ať už se jedná o začínajícího obchodníka či obchodníka známé společnosti, musí splňovat standardy a obvykle dosti rozsáhlé požadavky konkrétní platformy, aby mohl své zboží uvést k prodeji. Nemusíte se proto obávat, že je marketplace jakýmsi bleším trhem bez pravidel.

Reklamace zboží z marketplace

Reklamaci a vrácení zboží není nutné řešit mimo marketplace platformu a zdlouhavě pátrat po prodejci. I přesto, že se jedná pouze o online tržiště a marketplace je pouhým zprostředkovatelem, zpravidla vždy řeší a přijímá reklamace od zákazníka. Zákazník zboží přinese na pobočku nebo odešle a mnohdy zcela zdarma na adresu společnosti skrze kterou nákup uskutečnil, ta se poté postará o vyřízení reklamace a případné vrácení peněžních prostředků.

Shrnutí

Nákupy skrze online internetová tržiště jsou bezpečné a není třeba se jim vyhýbat, na této bázi již funguje naprostá většina prodejců, která zároveň může upustit od starostí s vedením vlastních webových stránek a marketingu, neboť veškerou agendu spojenou s vystavením zboží a propagací má na starosti prostředí marketplace.

Na samotný závěr musíme ovšem podotknout, že marketplace tržiště nemají nic společného se stejnojmennou službou poskytovanou společností Facebook. V případě Facebook Marketplace se jedná převážně o bazarový prodej kdy Facebook působí pouze jako zprostředkovatel, který si za bezplatnou službu nebere žádné provize a proto není zodpovědný za zboží zakoupené na jeho platformě a ani za prodejce kteří zboží nabízejí.


Zdroje: www.fastcentrik.cz, www.oxyshop.cz, cz.expan.do

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (63 hodnocení)
​​

Andrea Kotorová

Andrea Kotorová

Ve svém profesním životě jsem se věnovala zejména marketingu a copywritingu. Když jsem vyměnila teplou kávu a pohodlnou židli v kanceláři za dvě děti, pleny a neustále poházené hračky, zjistila jsem, že ten kousek času který ještě mám, stále mohu vyplnit něčím užitečným nejen pro mne, ale i ostatní. Proto se dále a s radostí věnuji psaní profesních článků pro všechny, kteří je čtou.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

2 komentářů
Show all Most Helpful Highest Rating Lowest Rating Přidat komentář
  1. Reply
    Marie Dvořáková 19.8.2023 v 13:46

    Nevím proč, ale u mých inzerátů zboží na prodej, se stále objevuje popis – prodáno. Když to přepíšu a opravím, za pár hodin je to zas. Jak je tohle možné? Vůbec nic s těmi inzeráty nedělám.Doufám, že mi odpovíte a věc napravíte.

  2. Co se týče Marketplace, za mě naprosto neochotní.Nechápu co tam sedí za neschopné lidi.

    Již ve třech případech jsem dal přímý návrh, ohledně podvodných účtu kteří obchodují přímo na jejích stránkách.
    Mám důkazy ohledně převodu peněz kde po připsání, daný inzerenti a zřejmě snad i rodinný příslušnici (soudím dle jejích očividné sympatie k zlodějům),se ihned odmlčí, zablokují.

    K smích a zároveň k zamyšlení je hlavně to, že na daného (zlodějíčka) se stěžuje nejeden kupující a i tak Vám od těch rádoby IT- čkářu , přijde zpětná vazba, ve formě:
    Vážený kupující, náš tým došel k závěru, že návrh na blokaci daného prodejce není možný z důvodu, že jsme nezaznamenali podvodné jednání a bla bla bla.

    Za mě, jeden z nejhorších rádoby internetových obchodů, kteří svojí ignoranci a neochotě pomoct, okradeným svým jednáním, vlastně podporují zloděje a nadále je ke všemu, ještě nechávají obchodovat (okrádat) poctivě lidi. Evidentně, je úplně jedno kde ,kdo a koho okrádá. Hlavně že nám teče do kapes.

Přidat komentář

Recenzer
Logo