Vidlice na kolo

Vidlici najdete na každém jízdním kole, jejím úkolem je držet přední kolo. U silničních nebo dětských kol najdete zpravidla pevnou vidlici. Horská, trekingová a krosová kola však mívají vidlici odpruženou. Díky odpružené vidlici budete moci poměrně snadno zdolávat každý terén, aniž by to ovlivnilo vaše pohodlí nebo samotnou jízdu.

V současné době jsou na trhu zastoupeny vidlice nižší, střední i vyšší třídy. Jednotlivé vidlice se liší zejména výrobním materiálem. Levné vidlice jsou zpravidla pružinové a jsou složeny z ocelového kluzáku a pouzdra, ve kterém se kluzák pohybuje. Vidlice střední třídy jsou vyrobeny z hliníku a jejich součástí je i hliníková tlumící patrona.

Porovnat ceny vidlic

Typy

Součástí jízdního kola může být pevná, pružinová nebo vzduchová vidlice.

Pevná vidlice

Tuto vidlici disponují zpravidla levnější trekingová kola. Pevná vidlice pak bývá standardní výbavou městských i dětských kol. Výhodou pevné vidlice je nižší tuhost a hmotnost. Kolo s pevnou vidlicí lze používat při jízdě na jakémkoliv zpevněném povrchu, ale není naopak určeno pro jízdu terénem.

Odpružená vidlice

Používá se kol, které jsou určeny k jízdě v terénu a dělí se na pružinovou a vzduchovou. Díky odpružené vidlici můžete absolvovat jízdu v různě obtížném terénu, aniž by byla jízda nepohodlná. Odpružené vidlice bývají součástí horských, krosových a trekingových kol.

Pružinová – bývá součástí střední kategorie jízdních kol. Těmito typy bývají vybaveny levnější horská i trekingová kola. Součástí vidlice je pružina, která plní funkci základního tlumícího prvku. Pružinová vibrace je dostačující při jízdě lehkým terénem.

Pružinové vidlice se dále dělí na:

  • Vidlice s elastomerickým dorazem – nejlevnější typ, který neumožňuje prakticky žádné nastavení
  • Vidlice s vzduchovým/olejovým tlumičem – tyto vidlice umožňují alespoň drobné nastavení cca 10 %, jsou tedy o něco kvalitnější

Vzduchová – nejkvalitnější je právě vzduchová vidlice, která bývá součástí drahých kol. Vzduchová vidlice umožňuje různá nastavení. Nastavit můžete tuhost vidlice dle svojí tělesné hmotnosti. Dále lze nastavit odskok, což znamená, že vidlice je schopna zpracovávat nerovnost terénu dle rychlosti jízdy.

Materiál

Podle výrobního materiálu se vidlice rozdělují na nižší, střední a vyšší třídu.

Nižší třída

Na výrobu nejlevnějších vidlic, které se montují na kola s cenou do 20 000 Kč, se používá ocel. Zvolit si však můžete povrchovou úpravu. Dražší vidlice mívají černou povrchovou úpravu. Černou úpravu však můžete najít i na levnějších vidlicích.

Rozdíl mezi méně a více kvalitní vidlicí však poznáte jednoduše. Černá vidlice nižší třídy bývá magnetická. Stříbrná vidlice má také povrchovou úpravu, většinou se jedná o niklování, nitridování nebo tvrdochrom. Díky povrchové úpravě má vidlice nižší tření a tím i delší životnost.

Střední a vyšší třída

Vidlice se používají na kola s pořizovací cenou 20 000 Kč a více. Kluzáky těchto vidlic se vyrábí z hliníku a i zde najdete povrchovou úpravu. Zde platí přímá úměra, čím je vidlice dražší, tím lepší je i povrchová úprava.

Ve většině případů je hliník eloxovaný. Tato povrchová úprava zvyšuje tvrdost povrchu a křehký hliník, který bývá velmi náchylný na poškrábání má opravdu velkou výdrž a nepoškodí se ani během velkého množství třecích cyklů.

Zdvih

Trekingové kolo

Vidlice těchto kol se vyznačují nejnižším zdvihem, protože trekingové kolo není určeno pro jízdu náročným terénem. U tohoto typu kol se tak běžně používají vidlice, jejichž zdvih je méně než 70 mm.

Horské kolo

Horské kolo má větší zdvih, který se běžně pohybuje v rozmezí 80 – 100 mm, ale na trhu se objevují i vidlice se zdvihem až 120 mm. Díky tomu můžete na horském kole zdolávat prakticky jakýkoliv terén. Pokud patříte do skupiny bikerů, bude se vám více hodit celoodpružené kolo se zdvihem 120 – 160 mm. Kola na náročné sjezdy mohou mít zdvih až 200 mm.

Parametry

Aby bylo možné vidlici na kolo nasadit, budete muset znát několik základních rozměrů.

U každé vidlice by měl být uveden rozměr sloupku, což bývá zpravidla 11/8 palce popřípadě 1 palec.
Dále se uvádí velikost kola. I tento údaj je uváděn v palcích.

Hmotnost se odvíjí od výrobního materiálu. Vidlice vyrobené z ocele mohou mít hmotnost více než 3 kg, hliníkové vidlice mají hmotnost od 1 – 2 kg.

Míra ponoru určuje, jak moc se může vidlice stlačit při dosednutí. Minimální hodnota stlačení je o ¼, v náročném terénu oceníte větší míru ponoru.

Značka

Vidlice je na první pohled jednoduché zařízení, avšak zvolit správný materiál a povrchovou úpravu není zas tak jednoduché. Výrobci vidlic neustále experimentují zejména s povrchovou úpravou. Ta je totiž extrémně namáhaná na oděr i nečistoty. Díky tomu se objevují stále nové technologie výroby. Mezi přední výrobce patří Fox, RockShox, Marzzochi nebo SR Suntour.

Cena

Jak již bylo naznačeno, vidlice na kolo se rozdělují do několika cenových tříd. Nejlevnější jsou pevné vidlice s cenou v rozmezí 1 000 – 1 500 Kč. Levnější odpružené pružinové vidlice stojí 2 – 3 000 Kč. Za vzduchovou vidlici můžete zaplatit 4 – 10 000 Kč. Profesionálové nebo nároční nadšenci však mohou do vidlice investovat až cca 30 000 Kč.

Porovnat ceny vidlic

Údržba

Aby vidlice správně pracovala, je nutné ji pravidelně mazat. Levné vidlice je možné mazat vazelínou, na údržbu těch dražších se používá olej. Vidlice mazaná vazelínou nemá nijak vysokou kluznost a vidlice tak není citlivá na drobnější nerovnosti. Dražší vidlice jsou mazány olejem.

Vidlice je část, která vyžaduje pravidelný servis. Intervaly servisních prohlídek je pochopitelně vhodné dodržovat. Týká se to každé vidlice, avšak častěji je třeba servisovat vidlici mazanou vazelínou. Zde může dojít v důsledku vynechání servisní prohlídky k vážnému poškození. Méně náchylné jsou pak vidlice mazané olejem, zde nemusí vynechání servisu způsobit žádný závažný problém. Avšak i tento typ pochopitelně nějakou servisní prohlídku vyžaduje.

Otázky a odpovědi

Co je LOCK-OUT?

Tuto funkci nabízí dražší vidlice, jedná se o uzamknutí vidlice. Funkci využijete především během jízdy po asfaltu nebo jiné zpevněné komunikaci. Díky možnosti uzamknutí vidlice nebudete během jízdy zbytečně ztrácet energii. K uzamčení vidlice zpravidla slouží páčka umístěná na korunce nebo na řídítkách.

Co je Hardtail a co Full suspension?

S těmito výrazy se setkáte u horských kol. Horská kola hardtail nemají na rozdíl od horských kol full suspension zadní tlumič. Full suspension je tedy výraz pro celoodpružené horské kolo. Obě varianty mají svoje výhody a nevýhody.

Horské kolo hardtail bez zadního odružení je rychlejší na rovné silnici a jednoduše s ním budete jezdit do kopce. Tato kola jsou dobrou volbou pro začátečníky, kteří se pohybují na méně náročném terénu. Využít ho můžete i na maratonech nebo různých závodech. Celoodružené full suspension kolo je ideální při jízdě v náročném terénu, kde je jeho používání velmi pohodlné a efektivní.

Jakou roli hraje odskok vidlice?

Odskok neboli zpětný chod plní prakticky stejnou funkci jako tlumiče automobilu. Díky správnému odskoku se nebude vidlice vracet příliš rychle a jízda bude pohodlná. Odskok by však neměl být ani zbytečně pomalý, v tomto případě by neměla vidlice čas reagovat na různé překážky nebo výmoly. Kvalitní vzduchová vidlice zpravidla umožní odskok nastavit přesně podle vašich potřeb.

Závěr

Vidlici najdete v přední části každého kola. Kola do města, dětská kola a levná kola obecně mají pevnou vidlici. Terénní kola mají různou podobu vidlice odpružené. Odpružená vidlice ovlivňuje kvalitu jízdy nerovným terénem a tlumí vibrace. Odpružené vidlice mohou být pružinové nebo vzduchové. Při jízdě v méně náročném terénu si vystačíte s pružinovou vidlicí, která neumožňuje nijak výrazné nastavení.

Jestliže se však pohybujete v náročnějším terénu, bude rozumnější pořídit vidlici vzduchovou, která naopak umožňuje různá nastavení a to s ohledem na hmotnost jezdce nebo terén, ve kterém se budete pohybovat.

Důležitým parametrem je také zdvih, který bývá v rozmezí 80 – 200 mm. Zdvih 80 mm je dostačující pro jízdu v lehkém terénu, za universální je považován zdvih 80 – 120 mm, do náročného terénu budete potřebovat vidlici se zdvihem 120 – 160 mm a v extrémním terénu se bude hodit zdvih 200 mm.


Zdroje: www.give.cz, www.moolbike.cz, www.bike-eshop.cz, www.spoke.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

4.9/5 (51 hodnocení)
​​

Odborná redakce

Odborná redakce

Každý den se zabýváme shromažďováním velkého množství informací o produktech, službách, ale i obchodech a mnoha dalších. Všechny tyto informace podrobně studujeme a následně z nich zpracováváme recenze a nákupní manuály, jejichž úkolem je pomoci zákazníkovi s výběrem. Naší snahou je doporučit co nejvhodnější produkt, o kterém jsme si jisti, že vám bude ve všech směrech vyhovovat a co nejdéle sloužit. To je cílem celého týmu Recenzer. Více o nás.

1 komentář
  1. Mockrát děkuji za článek, který mi moc pomohl při výběru nové vidlice na staré kolo. Zvolila jsem tu správnou a kolo už zase šlape tak, jak má.

Přidat komentář

Recenzer.cz
Logo