Gainery

Gainery jsou přípravky určené k nabírání tělesné hmotnosti. Jsou tedy vhodné pro osoby, které mají potíže s nízkou váhou a nejsou schopni přibrat pomocí klasických potravin. Užívat je mohou i sportovci, kteří absolvují dlouhotrvající a vyčerpávají tréninky.

Do této skupiny je možné zařadit fotbalisty, hokejisty, atlety, cyklisty, ale také ty, kdo propadli aerobiku. Těmto sportovcům gainery doplní do vyčerpaných svalů cukry a bílkoviny.

Užívání těchto doplňků by měli zvážit majitelé zavalitějších postav. Dále nejsou vhodné ani pro osoby se sedavým zaměstnáním a všem, kdo nemají dostatečný energetický výdej. V těchto případech se může většina živin, které výrobek obsahuje, změnit v podkožní tuk.

Gainer může obsahovat v jedné porci až 1 000 kalorií. Pokud tedy patříte do této skupiny, vybírejte raději mezi některými proteinovými přípravky, které obsahují v jedné porci asi 100 – 150 kalorií.

Tyto potravinové doplňky obsahují sacharidy a bílkoviny. Podíl bílkovin je asi 20%, zbytek tvoří sacharidy, vitamíny a minerály. Součástí kvalitnějších přípravků jsou i trávící enzymy, které podporují trávení a usnadňují zažívání.

Porovnat ceny gainerů

Typy

Při výběru vhodného gaineru je třeba zohlednit zejména typ postavy. Podle vašeho somatotypu je třeba vybírat vhodné složení potravinového doplňku.

Hard gainer

Gainery s vysokým obsahem jednoduchých sacharidů tzv. hard gainery jsou určené zejména pro osoby s velmi štíhlou postavou, kteří mají potíže s přibýváním na váze.

Velká část jednoduchých sacharidů je v tomto případě tvořena glukózou nebo maltodextrin či fruktóza. Obsah bílkovin je pak v rozmezí 10 – 15%. Součástí gainerů bývá často také kreatin.

Soft gainer

Jestliže nepatříte mezi ektomorfní typy a nemáte potíže s velmi rychlým metabolismem, můžete užívat gainery v jiném složení. Soft gainery mají vyšší podíl bílkovin a jejich součástí jsou také vitamíny, zdravé tuky a minerály. Dalšími složkami jsou pak například kreatin, glutamin, BCAA a další složky.

zpět k obsahu ↑

Složení

Gainery jsou k dostání v mnoha podobách, kvalitní výrobek poznáte především podle složení.

Bílkoviny

Mezi kvalitní bílkoviny je možné zařadit nativní syrovátkový izolát, micelární kasein, izolát vaječné bílkoviny a hrachový nebo sójový proteinový izolát

K méně kvalitním bílkovinám patří sušené mléko a syrovátka, sušené vaječné bílky, syrovátkový koncentrát, sójový koncentrát, kaseinát sodný a váenatý.

Sacharidy

Mezi jednoduché sacharidy, které se vstřebávají okamžitě, patří glukóza a fruktóza. Disacharidy jsou pomalu vstřebatelné sacharidy. Do této skupiny se řadí sacharóza, maltóza a laktóza. Poslední skupinu tvoří sacharidy, které se uvolňují po nějaké době. Jedná se o maltodextrin a isomaltulosu.

V případě kvalitních gainerů bude obsažena glukóza, fruktóza, sacharóza a maltóza. Z dalších složek pak můžete najít také maltodextrin a isomaltulosu. Poslední složka bývá označena také jako Palatinóza.

Součástí levnějších gainerů je pouze fruktóza. Často se setkáte také s laktózou, která může způsobovat potíže s trávením. Kromě těchto dvou základních složek jsou často obsaženy zdraví prospěšné nasycené tuky, potravinářské přísady a sladidla.

zpět k obsahu ↑

Dávkování

Ohledně dávkování není možné přesně říct, jak velké množství se obecně doporučuje. Každý výrobek obsahuje jiné složky a každý tedy vyžaduje jiné dávkování. Někteří výrobci uvádí, že denní dávka cca 300 g, jiný výrobek má doporučenou i poloviční dávku. Ohledně dávkování se tedy vždy řiďte radou výrobce.

Výživový odborníci nicméně radí, vzhledem k velkému obsahu kalorií, na začátku užívat poloviční dávku přípravku. Pokud se výsledky po několika dnech nedostaví, je možné dávku zvýšit.

Gainer je možné užívat kdykoliv během dne, v případě, že chcete především zvýšit svoji tělesnou hmotnost. Jestliže se řadíte mezi sportovce, užívejte gainer ideálně ihned po skončení tréninku.

zpět k obsahu ↑

Velikost balení

Těchto přípravků je k dostání velké množství. Můžete vybírat od mnoha výrobců a k dostání jsou i různě ochucené gainery. Z tohoto důvodu není vhodné hned na poprvé kupovat velké balení, které vám nemusí svojí chutí vyhovovat. Možná hned najdete tu vhodnou značku i příchuť, pravděpodobně však vyzkoušíte více výrobků, než narazíte na ten pravý.

Gainer je možné koupit v sáčkové podobě. Balení může obsahovat různý počet sáčků. Vhodné je začít také menším balením, které obsahuje 400 g. Jestliže výrobek splní vaše očekávání, můžete koupit i několika kilové balení, které je cenově výhodnější.

zpět k obsahu ↑

Značka

Doplňky stravy kupujte vždy u prověřených výrobců. Zejména pro laika může bát obtížné rozlišit vysoce a méně kvalitní výrobek. Na všech výrobcích byste si měli přečíst přesné složení gaineru a také způsob a množství dávkování. Uvedena by měla být také země původu.

Mezi doporučené výrobky patří značky Royal Mass, Reflex Nutrition, Optimum Nutrition, MyoTec, Kevinem Levronem, Extrifit, Prom-IN, Amix nebo Nutrend.

zpět k obsahu ↑

Cena

Jak již bylo řečeno, na začátku je vhodné zakoupit menší balení tohoto přípravku. Lze koupit různě velké sáčky, jejichž cena se pohybuje kolem 100 Kč. Ve většině případů se však jedná o jednu nebo dvě dávky.

Vhodnější je proto koupit cca půl kilové balení, které vás většinou vyjde na 300 – 500 Kč. Do 500 Kč je však možné koupit i větší balení o váze 1 – 1,5 kg.

Podle složení jsou k dostání gainery v cenovém rozpětí 500 – 2 000 Kč. Jedná se o vysoce kvalitní výrobky vhodné pro běžné uživatele i vrcholové sportovce.

Porovnat ceny gainerů

zpět k obsahu ↑

Otázky a odpovědi

Jaké sacharidy jsou v gainerech obsaženy?

Přípravky obsahují pomalé sacharidy, jako je glukóza a fruktóza. Obsaženy jsou také rychlé sacharidy, například maltodixtrin. Díky této kombinaci se docílí rychlého i pomalého zásobování organismu energií.

Jaký je rozdíl mezi gainery a proteiny?

Gainer je podobně jako protein zdrojem bílkovin, sacharidů a tuků. Tyto složky jsou v jednotlivých doplňcích stravy v rozdílném poměru. Mezi proteiny se řadí produkty, které obsahují alespoň 50 a víc % bílkovin. Gainer pak obsahuje především sacharidy a to v množství 70 – 90 %. Zbytek tvoří bílkoviny a tuky.

Jaké je základní rozdělení somatotypů?

Somatotypy se dělí na 3 základní typy. První skupinu tvoří ektomorf, druhou endomorf a mezomorf. Mezi ektomorfy se řadí osoby větší výšky s velmi štíhlou postavou, pro které je typický plochý hrudník, úzká ramena i záda. Dlouhé a tenké jsou i končetiny. Tito lidé musí kvůli velmi rychlému metabolismu přijímat potravu každé 2 hodiny.

Endomorf se vyznačuje robustní postavou. Tito lidé mívají zpravidla kulatý obličej, mohutné kosti, širokou pánev i ramena, ale také pas a boky. I když mají normální váhu, mohou působit jako osoby trpící nadváhou. Endomorfové májí větší sklon k nabírání tuků. Jestliže se však pustí do cvičení, nabírají velmi snadno svalovou hmotu.

Mezomorf se vyznačuje kulturistickou postavou. Typické jsou pro něj široká ramena a úzký pas. Tyto typy velmi snadno nabírají svalovou hmotu a potíže jim nedělá spalování tuků.

zpět k obsahu ↑

Závěr

Gainer vám může pomoci v dosažení ideální tělesné hmotnosti, v případě, že patříte k těm, kteří nemohou přibrat běžným způsobem. Lze ho užívat kdykoliv během dne a díky svému složení může nahradit i jedno jídlo nebo třeba svačinu.

Sportovcům má především pomoci k lepším výkonům a získání síly, podporuje růst svalové hmoty. Patříte-li mezi sportovce, užívejte gainer nejlépe do několika minut po tréninku.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

​​

      Budeme rádi za váš komentář. Pište prosím slušně a s přidanou hodnotou. Komentáře schvaluje správce.


    Komentáře / diskuse / hodnocení

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pro odstranění údajů nás kontaktujte na info@recenzer.cz