Věnujete se fyzické aktivitě, ať už na profesionální či amatérské úrovni? Pak by se vám mohl hodit doplněk stravy jménem BCAA, který slibuje lepší regeneraci svalů, podporu jejich růstu, regeneraci tkání, redukci svalového katabolismu a zlepšení výkonu během tréninku. Než se pustíte do výběru, měli byste vědět, na co všechno se při nákupu zaměřit, proto vám přinášíme tento článek.

Porovnat ceny BCAA

Co je to BCAA?

BCAA (vysoce rozvětvené aminokyseliny) jsou esenciální aminokyseliny, které tělo nemůže produkovat samo, a proto musí být získány z potravy nebo doplňků stravy. BCAA jsou složeny ze tří aminokyselin – valinu, leucinu a isoleucinu. Ty jsou zásadní pro růst svalů, regeneraci tkání, energetický metabolismus a ochranu svalové hmoty při intenzivní fyzické aktivitě.

BCAA jsou často využívány sportovci a aktivními jednotlivci pro podporu regenerace svalů, zvýšení výdrže, redukci únavy a zlepšení výkonu během cvičení. BCAA se mohou konzumovat buď ve formě potravy bohaté na bílkoviny (jako jsou maso, vejce nebo sója) nebo jako doplněk stravy ve formě prášku, kapslí nebo tekutiny, o čemž se v dnešním článku budeme bavit.

Typy

BCAA můžeme rozdělit do jednotlivých typů podle toho, v jaké formě se nacházejí. Výběr bude záležet na uživatelském komfortu, vašich preferencích, ale především na vlastnostech jednotlivých typů.

Tabletové

Tento typ BCAA je dodáván ve formě tablet nebo kapslí, což může být pohodlné pro lidi, kteří preferují tento způsob konzumace raději, než prášek nebo tekutou formu. Jednou velkou nevýhodou ale je, že obsahují pojiva, plnidla, protispékavé látky a malý obsah BCAA.

Abyste přijali 8g BCAA před tréninkem, museli byste užít 16 tablet, což je nepraktické a zbytečně drahé. Tablety tudíž nebudou tou nejchytřejší volbou, i když někomu jejich forma může vyhovovat.

Tekuté

Tato forma BCAA je často preferována některými lidmi kvůli snadné konzumaci a rychlé absorpci tělem. Stačí pouze vypít nápoj v lahvičce, což vás ale vyjde dráž, než kdybyste si jej připravili sami doma.

Instantní

Nejlepší možnou formou je instantní BCAA, jež má výhodu v tom, že se dobře vstřebává v těle. Obsah BCAA je vysoký, chuť také není špatná, cena výhodná. Dá se přidat do proteinu, gaineru či předtréninkového nápoje, tudíž zabijete dvě mouchy jednou ranou.

Složení

BCAA se skládá ze tří esenciálních aminokyselin:

  • Valin – důležitý pro syntézu proteinů a růst svalů, hraje roli při regeneraci svalů po fyzickém tréninku a může pomoci při redukci svalového katabolismu.
  • Leucin – důležitý pro růst a opravu svalů, a je také klíčovým hráčem ve fungování proteinové syntézy.
  • Isoleucin – důležitý pro syntézu bílkovin, zlepšuje vytrvalost při tréninku.

Tyto tři aminokyseliny jsou nazývány „vysoce rozvětvenými“ kvůli jejich struktuře, která obsahuje větvené boční řetězce. Tato struktura pomáhá BCAA při rychlém metabolismu a vstřebávání organismem. Dalším důležitým parametrem tedy bude poměr těchto aminokyselin.

Kromě aminokyselin mohou BCAA obsahovat ještě také:

  • L-glutamin – důležité je hledět na to, aby ho nebyla ve složení převaha, ideální 5g BCAA + 5g Glutaminu.
  • Arginin – důležitá aminokyselina při budování kvalitní svalové hmoty.
  • Příchuť a barvivo – zpříjemňují užívání, například čokoláda, ovoce, vanilka nebo coca-cola.

Poměr aminokyselin

Většina BCAA doplňků obsahuje tyto tři aminokyseliny v poměru 2:1:1, což znamená, že obsahují dvakrát více leucinu než valinu a isoleucinu. Tento poměr je často považován za optimální pro podporu růstu svalů, regeneraci tkání, energetický metabolismus a ochranu svalové hmoty při fyzické aktivitě.

Poměr 4:1:1 ocení spíše kulturisté, kteří potřebují, aby jim svaly rostly co nejvíce. BCAA 8:1:1 se raději vyhněte, jedná se spíše o marketingový tah.

Dávkování

Dávkování je individuální, jelikož se odvíjí od hmotnosti daného sportovce. Obecně vzato by se měla pohybovat okolo 5 g. Pokud vážíte 100 kg, měla by být dávka denní dávka 13 g – 6 g leucinu, 4 g isoleuicinu a 3 g valinu rozdělena do dvou dávek. Jednu dávku užijte cca 30-60 minut před tréninkem pro ochranu svalové hmoty a dostatek energie, druhou po sportovní aktivitě kvůli lepší regeneraci. Pokud se v daný den žádné aktivitě nevěnujete, BCAA užívat nemusíte, ale můžete, rozhodnutí je na vás.

Bezpečnost

I když se nejedná o nebezpečnou látku, může být pro někoho nevhodná, a to konkrétně pro těhotné ženy, jedince s poruchami metabolismu aminokyselin nebo jaterními poruchami a dalšími chronickými onemocněními. Užíváte-li léky na nízký tlak, poraďte se o užívání BCAA se svým praktickým lékařem.

Funkce

BCAA jsou klíčové pro syntézu bílkovin a růst svalů. Pomáhají při budování a udržení svalové hmoty, což je důležité pro sportovce i osoby se zájmem o fitness.

Pomáhají redukovat svalové poškození a zlepšují regeneraci svalů po intenzivním tréninku. Urychlují hojení a snižují svalovou únavu po fyzické aktivitě. Mohou chránit svalovou hmotu při dlouhodobém nebo intenzivním cvičení, kdy může docházet k rozkladu svalů za účelem získání energie. Pomáhají zvýšit výdrž a vytrvalost během tréninku tím, že zlepšují energetický metabolismus a snižují únavu. Také hrají roli v posílení imunitního systému a ochraně těla před infekcemi a nemocemi, zejména u osob s vyšší fyzickou aktivitou.

Značka

Mezi oblíbené značky BCAA patří GymBeam, Prom-IN, Nutrend nebo Extrifit.

Cena

Cena se bude odvíjet zejména od toho, kolika gramové balení máte k dispozici. Do 300 Kč seženete práškovou formu určenou pro jednu dávku, tekutou formu v podobě drinků nebo shotů. Z dlouhodobého hlediska užívání se cenově nevyplatí.

Od 300 Kč do 500 Kč už zakoupíte práškové BCAA, většinou 300 g. Narazíte také na tablety nebo tekutou formu o velikosti 1 litru.

Nad 500 Kč budete mít k dispozici největší výběr produktů. Najdete zde až 1 kg prášková balení, 300 a více kapslí.

Porovnat ceny BCAA

Otázky a odpovědi

Pro koho je BCAA vhodné?

Jsou často využívány sportovci, kulturisty a aktivními jednotlivci k podpoře svalového růstu, regenerace svalů, zlepšení výkonu a celkového zdraví při intenzivní fyzické aktivitě. Mohou být ale prospěšné i pro ty, kteří pravidelně cvičí nebo se věnují nějaké fyzické aktivitě.

Kdy je vhodné BCAA užívat?

BCAA se často doporučuje užívat před, během nebo po tréninku pro zlepšení výkonu a regeneraci svalů.

Jaké jsou hlavní výhody užívání BCAA?

Mezi hlavní výhody patří podpora svalového růstu, regenerace svalů, redukce svalového katabolismu, zlepšení výkonu během tréninku a posílení imunitního systému.

Závěr

Ať už sportujete profesionálně, nebo se věnujete fyzické aktivitě jen tak pro radost, dosažení lepších výsledků se hodí vždy. BCAA vám pomůže zregenerovat svaly, podpořit jejich růst a posílit imunitu. V ideálním případě by se měly užívat 2x denně, a to před a v průběhu tréninku, aby se dosáhlo denní dávky 13 g. Dejte si pozor na poměr látek obsažených v produktu a vždy upřednostněte instantní, nebo-li práškovou formu.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroj: www.fitness007.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (120 hodnocení)
​​

Eliška Vachková

Eliška Vachková

Psaní je můj způsob sebevyjádření, který mi zároveň dodává určitou formu bezpečí. Když zrovna nepíšu články (což se moc nestává), učím soukromě angličtinu nebo cvičím. Obecně miluju organizaci, a tak je můj život jeden velký nepořádek, který se snažím mít pod kontrolou. Abych si zachovala rovnováhu, chodím na procházky, medituji, věnuji se józe nebo čtu knihy. Stres je mé druhé jméno, ale produktivita to první.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

Budeme rádi, když napíšete komentář s vaší zkušeností.

Přidat komentář

Recenzer
Logo