Posilovací gumy

Posilovací gumy jsou velmi jednoduché cvičební pomůcky, které však mají všestranné využití. Tyto pomůcky můžete najít také pod označením expander nebo odporová guma. Posilovací guma je velmi skladná, brát ji můžete prakticky kamkoliv. Posilovací gumu lze využít dvěma způsoby, pomocí gumy můžete jednotlivé cviky zjednodušit i ztížit. Méně zdatní sportovci používají gumu k protažení těla nebo jako jednoduchou pomůcku pro rehabilitační cvičení.

Než se pustíte do výběru posilovací gumy, ujasněte si, jakým způsobem ji budete chtít používat. Zohlednit byste měli i svoji fyzickou kondici, jiné nároky budou mít začátečníci a jiné potom pokročilí. Svoji roli hraje i tělesná hmotnost každého.

Porovnat ceny posilovacích gum

Typy

Gumy na posilování mají několik podob a liší se i výrobním materiálem. Výrobním materiálem je nejčastěji latex, nylon, textil nebo kombinace těchto materiálů. Dá se říct, že rozlišujeme následující výrobky.

  • Posilovací guma – klasické latexová posilovací či odporovací gumy. Nabízí velký výběr šířek a odporů a mohou je používat začátečníci i profesionálové.
  • Expandér s úchyty – trochu jiná podoba, jejíž největší předností jsou právě úchyty. Ty jsou vyrobeny z měkkých a příjemných materiálů a používání je tak velmi komfortní.
  • Textilní guma – využívá se stejně jako latexová guma. Textilní guma je k pokožce více šetrná a je vhodná zejména pro ty, kteří jsou na latex alergičtí. Textilní guma se vyznačuje delší životností, při cvičení neklouže a nijak se neroluje.
zpět k obsahu ↑

Odpor

Posilovací gumy jsou k dostání v několika barvách a šířkách. Barva neplní pouze estetický dojem, ale určuje odpor posilovací gumy. Každý výrobce má však zpravidla jiné značení, nelze se tedy spoléhat na to, že červená guma má vždy nejmenší odpor a modrá zase největší. Vždy si pozorně přečtěte popisky od výrobce.

Tenká posilovací guma 2,5 – 25 kg – používají se k protahování těla i jako pomůcka ke zlepšení mobility. Lze ji používat také během rehabilitačních cvičení. Pomocí této gumy procvičíte zejména paže, gumu s odporem okolo 15 kg je možné použít i pro usnadnění různých cviků. Za nejuniversálnější se považují gumy s odporem 7 – 25 kg.

Střední posilovací guma 25 – 45 kg – je určena pravidelným sportovcům, kteří ji využijí ke ztížení náročnosti jednotlivých cviků.

Silná posilovací guma + 45 kg – je vhodná pro pokročilé i začátečníky. Pokročilý svalovci si mohou pomocí gumy cviky maximálně ztížit. Začátečníci s vyšší hmotností si mohou pomocí gumy cviky naopak ulehčit.

zpět k obsahu ↑

Cvičení s gumou

Pro běžného uživatele jsou ideální posilovací gumy se středním odporem. Gumy s lehkým odporem jsou určeny zejména začátečníkům a gumy s největším odporem profesionálům. Jak již bylo zmíněno, s pomocí gumy můžete procvičit celé tělo.

  • Záda – nejideálnějším cvikem na posilování zad jsou klasické shyby. Na cvičení shybů však budete potřebovat posilovací tyč. Velmi účinné je však i cvičení s gumou, na gumu šlápněte oběma nohama, přejdete do předklonu, záda by měla být rovná. Zaktivujete střed těla a budete gumu přitahovat směrem nahoru. Intenzitu cviku můžete měnit pouhou změnou úchopu nebo rozsahem předklonění.
  • Ruce/ramena – chytíte konce gumy, postavíte se rovně a gumu budete rukama natahovat. Druhý účinný cvik vychází z kleku. Jedním kolenem gumu přichytíte k zemi a, druhý konec držíte v ruce a natahováním gumy směrem nahoru budete procvičovat rameno.
  • Prsní svaly – posilovací gumy dáte za záda a budete ji rukama přitahovat směrem před sebe. Zacvičit si můžete i klasické kliky, guma umístěná za zády a přichycená dlaněmi k zemi vám cvik velmi zintenzivní.
  • Biceps – cvičí se opět ve stoje, na gumu šlápnete oběma nohama a budete ji jednoduše přitahovat směrem k sobě. Použít můžete jednu nebo obě ruce a změnou úchopu můžete cviky měnit.

Jednotlivých cviků je pochopitelně mnohem více, inspirovat se můžete na internetu nebo cvičit podle svého uvážení. Ze začátku dávejte série s menším počtem opakování, poté můžete postupně přidávat.

zpět k obsahu ↑

Značka

Posilovací gumu koupíte v každé prodejně se sportovním zbožím, k dostání je pochopitelně také na internetových obchodech. Mezi oblíbené patří pomůcky značky Power Systém, Sedco, Merco, HMS, GymBeam, inSPORTline, Tunturi nebo třeba Lifefit.

zpět k obsahu ↑

Cena

Gumy na cvičení jsou jednou z nejdostupnějších cvičebních pomůcek. Velký výběr nabízí již cena okolo 200 Kč. Zde jsou zastoupeny různě dlouhé a široké gumy. Dražší jsou sety posilovacích gum nebo expandér s dalším příslušenstvím. Zde se cena pohybuje v rozmezí 300 – 600 Kč.

Porovnat ceny posilovacích gum

zpět k obsahu ↑

Otázky a odpovědi

Jak vybrat posilovací gumu?

Velkou roli při výběru hraje způsob používání. Ti, kteří chtějí cvičení ulehčit, budou potřebovat gumu, která má větší odpor. Tyto gumy se využívají nejčastěji k usnadnění tricepsových kliků nebo shybů. Jestliže bude odporová guma sloužit jako pomůcka k protažení nebo ji budete používat při kompenzačním cvičení, měl by být odpor gumy nižší. Odpor gumy je nutné vybírat i podle toho, zda se cvičením teprve začínáte nebo se naopak řadíte mezi pravidelné sportovce.

Co je mrtvý tah?

V souvislosti s posilovacími gumami narazíte pravděpodobně na označení mrtvý tah. Pod tímto názvem se ukrývá jeden z nejkomplexnějších cviků vůbec. Mrtvý tah však musí být prováděn správně, v opačném případě si můžete při cvičení spíše ublížit. Při mrtvém tahu zapojíte největší množství svalů, jedná se o svaly trapézové, hýžďové, svaly okolo páteře, přední i zadní svaly stehen.

Výchozí pozice je podřep s chodidly postavenými na šířku ramen. S nádechem se poté budete zvedat do stoje, přičemž pochopitelně zvedáte činku. Tento popis může působit velmi jednoduše, mrtvý tah má svoje základní pravidla, v začátcích by vám s technikou měl vždy pomáhat zkušený trenér, který vás upozorní na veškeré možné chyby. Cvičit byste měli vždy až po důkladném zahřátí a promasírování svalů.

Je nutné o gumu nějak pečovat?

Během cvičení se pravděpodobně zapotíte, v upocených dlaních se může zejména latexová guma lepit. Tento problém vyřešíte jednoduše pouze s pomocí mýdlové vody, do které gumu na chvíli vložíte. Podobně můžete pečovat i o expandér. Před cvičením vždy zkontrolujte stav posilovací gumu. Jestliže najdete nějaké trhlinky nebo jiné poškození, doporučuje se gumu nepoužívat a raději si obstarat novou.

zpět k obsahu ↑

Závěr

Posilovací gumy můžete využívat několika způsoby. Jednotlivé cviky vám mohou zjednodušit nebo naopak ztížit. Expandér lze používat také během protahování, nebo jako rehabilitační pomůcku. Největší předností tohoto příslušenství je bezesporu nízká pořizovací cena. Díky tomu si může s gumou zacvičit skutečně každý. Oceníte také její výjimečnou skladnost a snadnou přenosnost. Díky několika šířkám mohou posilovací gumu používat začátečníci i pokročilí sportovci.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

​​

      Budeme rádi za váš komentář. Pište prosím slušně a s přidanou hodnotou. Komentáře schvaluje správce.


    Komentáře / diskuse / hodnocení

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pro odstranění údajů nás kontaktujte na info@recenzer.cz