Gymnastické míče

Gymnastické míče jsou oblíbené pomůcky, které je možné využít mnoha způsoby. Sezení na gymnastickém míče je jedna z doporučených variant, která pomáhá posilovat svaly kolem páteře a tím zmírňuje bolesti v bederní oblasti a snadno při ní udržíte aktivní posed. Míč však můžete využít i k rychlému protažení nebo procvičení celého těla.

K dostání jsou v mnoha tvarech, velikostech a barevných provedeních. Při výběru je nutné zohlednit, jakým způsobem budete míč využívat. Nejdůležitějším parametrem je velikost míče a správný způsob nafouknutí.

Porovnat ceny trampolín

Typy

Gymnastické míče jsou k dostání pro muže, ženy i děti. Vybírat můžete mezi velkými míči, které je možné využít k sezení nebo balančnímu cvičení. Druhým typem jsou malé míče, které se běžně používají při posilování.

Velký míč

Tyto míče jsou označovány jako gymnastické míče, setkat se však můžete s názvy jako bodyball, powerball, rehaball atd. Jedná se o míče určené pro zdravé sezení, posloužit mohou při cvičení těhotným ženám a často se využívají také při rehabilitacích i rekonvalescencích.

Díky vysoké nosnosti je mohou používat všichni bez ohledu na tělesnou hmotnost. K dostání jsou v několika velikostech a vyhoví tak nárokům postavám s různou výškou. Lze je rozdělit do několika skupin podle tvaru a způsobu využití.

Míč s expandéry – díky expandérům neboli úchytům, které jsou součástí míče, můžete míč využít pro náročnější cvičení a posilování. Lze s ním posilovat několika způsoby ramena a zádové svaly, bicepsy, tricepsy.

Díky tomu, že budete během cvičení na míči sedět, budete zároveň nuceni provozovat balanční cvičení a vaše záda budou ve správné poloze. Míč však můžete umístit i mezi kolena a posilovat v leže.

Jiné tvary – k dostání jsou také míče, které mají tvar válce, brambory (physioroll) a elipsy. Tyto speciální tvary mají zvýšit stabilitu míče.

Jsou určené především pro seniory, osoby s postižením, vyhovovat mohou těhotným ženám a praktické jsou i při rehabilitačních cvičeních. Míče mohou používat i dvě osoby současně. Využít je můžete stejným způsobem jako klasické velké míče.

Míč pro děti – míče určené dětem jsou opatřeny různými držadly, kterých se děti při skákání nebo cvičení drží. Lze je koupit v několika velikostech u lze je používat dle šikovnosti dítěte od cca 3 – 6 a více let. Při skákání na míči se posilují svaly zad, břišní svaly. Dětská hopsadla pomáhají správnému usazení kloubu kyčlí a také posilují svaly v okolí kyčlí.

Malý míč

Malé míče jsou určené pro cvičení, posilování ale také sezení. Mohou je používat osoby s hmotností až 100 kg. I malé míče jsou k dostání v několika podobách.

Overball – jedná se míč s průměrem v rozmezí 20 – 35 cm. V závislosti na tom, jak je míč nafouklý ho lze používat více způsoby. S míčem nafouknutým do poloviny a více můžete cvičit cviky vhodné na protahování i posilování. Správnými cviky můžete zpevnit prsní i břišní svaly, zpevníte stehna i hýždě. Lze ho využít jak při kondičním tak i rehabilitačním cvičení.

Míč, který je nafouklý do cca 1/3 je určený především na sezení a pomůže vám při správném držení těla. Při jeho používání zapojíte hluboký stabilizační systém, tedy pánevní dno, svaly šíje, ohýbače krbu. Páteř je ve správné poloze fixována hlubokými zádovými svaly a svaly břicha.

Masážní míčky – jsou k dostání v mnoha tvarech, a využijete je při masážích nebo rehabilitacích. Kromě klasických malých míčků, můžete koupit tvar válečku a ježků. Používat je lze pro masáž chodidel, akumpresurních bodů i masáž celého těla. Používají se i při rehabilitacích a cvičení jógy.

zpět k obsahu ↑

Velikost

Při výběru gymnastického míče hraje nejdůležitější roli výška postavy. Aby bylo možné na míči provádět cviky správně, je důležité zvolit správnou velikost míče.

  • Osoby do výšky 150 cm by měli vybírat mezi míči s průměrem 55 cm.
  • Ti, jejichž výška je do 170 cm, se zaměří na míče s průměrem 65 cm.
  • Uživatelům s výškou do 180 cm jsou určeny míče s průměrem 75 cm.
  • A jedincům s výškou nad 180 cm jsou určeny míče s průměrem větším než 85 cm.
zpět k obsahu ↑

Nafouknutí

Pakliže jste vybrali správnou velikost míče, budete stát před otázkou, jak má být nafouknutý. Správně nafouknutý míč by vám měl umožnit při dosednutí umístění kyčlí těsně nad úroveň kolem. Sedět byste na něm měli stejně pohodlně jako na židli. Silnější osoby budou muset míč nafouknout o něco víc, nebo mohou zvolit i větší velikost, protože míč při dosednutí více zmáčknou.

Nosnost míčů se pohybuje v rozmezí 150 – 400 kg. Informaci o nosnosti byste měli najít v popisku každého výrobku. Díky vysoké nosnosti mohou míče bez obav používat majitelé jakékoliv postavy.

zpět k obsahu ↑

Materiál

Míče jsou vyrobeny z různých materiálů. V mnoha případech není materiál u těchto výrobků uveden. Při výběru si tak pohlídejte informací, že je míč vyroben z certifikovaných a tedy zdravotně nezávadných materiálů. Tuto informaci najdete především u dražších míčů.

Kvalitní gymnastické míče jsou nejčastěji vyráběny z měkčeného PVC, což je velmi elastický a zároveň odolný materiál. PVC míče poznáte podle lesklého a hladkého povrchu. Dražší míče jsou silnostěnné nebo opatřeny protiskluzným povrchem. Kvalitní míče mají matný vzhled a sametový povrch.

U levnějších míčů nemusí být výrobní materiál uveden, preferujte spíše výrobky, které tuto informaci poskytují. Levné míče mohou být vyrobeny z méně kvalitních a zdraví škodlivých materiálů. Osobám s alergiemi mohou způsobit zdravotní komplikace latexové míče.

zpět k obsahu ↑

Cvičení

Míč je možné využít mnoha způsoby. Pomocí cvičení uvolníte zádové svaly, procvičíte svaly břicha, nohou. Cvičení je vodné na protažení boků, zlepšení stability i prokrvení celého těla.

Dle svých možností můžete stupňovat obtížnost cvičení a přidat posilování. Při cvičení můžete využít mnoho návodů a to i v podobě videí, které vám pomohou zejména v začátcích.

Pohupování

Tímto způsobem pomůžete k prokrvení celého těla, posílit svaly kolem páteře ale je to také příprava na další cvičení. Pohupování je také způsob, který používají novopečení rodiče pro zklidnění novorozence.

Procvičování oblasti beder a boků

Vzpřímeným sezením na míči a vytáčením boků do stran procvičíte boky. Vytáčení boků je možné pravidelně střídat s prováděním krouživých pohybů pánve. Pomocí krouživých pohybů procvičíte a uvolníte oblast beder.

Leh na míči

Cvik leh na míči pomáhá uvolnit svaly kolem páteře a protáhnete si i břišní, prsní a ramenní svaly. Provádí se následovně: Rozložte nohy na šíři pánve a protáhněte je do dálky, přitom rolujte míč pod sebe tak, aby vaše páteř kopírovala jeho tvar a vzpažte ruce. Takto byste měli vydržet alespoň 1 – 2 minuty.

Udržení stability

Udržení stability budete posilovat svaly kolem páteře, zlepšíte svoji rovnováhu, koordinaci a prokrvíte celé tělo. V aktivním sedu zvedněte nohy a balancujte, co nejdéle to bude možné. V případě, že nebudete ze začátku schopni stabilitu udržet, je možné se v začátcích přidržovat.

Posílení vzpřimovačů páteře

Tímto způsobem posílíte i uvolníte zádové svaly a bederní oblast. Položte se na míč z kleku, tzn. budete na něm ležet na břiše. Poté dejte ruce v týl, s nádechem se zvedněte a s výdechem zase uvolněte.

zpět k obsahu ↑

Značka

Kvalitní velké gymnastické míče koupíte od značky HMS, LEDRAGOMMA, SPOKEY, TUNTURI, SEDCO, KETTLER, YATE, LIVERPO nebo GYMNIC. Tito výrobci nabízí i jiné tvary a velikosti míčů, vybírat můžete mezi elipsovými, oválnými nebo menšími overbally. Dětem můžete koupit míč od značek LIFEFIT, JOHN, MONDO nebo ALLTOYS.

zpět k obsahu ↑

Cena

V závislosti na velikosti, určení a materiálu můžete koupit velké množství míčů do 500 Kč. Jedná se převážně o menší velikosti a míče určené dětem. Za tuto cenu však koupíte i velké gymnastické míče, u těch si pohlídejte informaci o výrobním materiálu. K dostání jsou nekvalitní míče, ale můžete narazit i na výrobky vyrobené z certifikovaných materiálů.

Dražší míče jsou k dostání za cca 600 – 1 500 Kč. Jedná se o vysoce kvalitní míče vyrobené z prvotřídních certifikovaných materiálů. Ty vám zaručí, že míč při poškození nepraskne a ani se neroztrhne, ale bude se pomalu vypouštět.

Porovnat ceny trampolín

zpět k obsahu ↑

Otázky a odpovědi

Je možné používat jinou pomůcku k sezení než jen gymnastický míč?

Tam, kde není možné k sezení využít velký gymnastický míč, přichází na řadu overball nebo vzduchový polštář nebo balanční podložku. I tyto pomůcky působí příznivě na celý pohybový aparát.

Přestože pozitivní vliv na tělo je v případě těchto pomůcek nesporný, i v tomto případě platí pravidlo: Všeho s mírou a obecně se nedoporučuje používání těchto pomůcek déle než 2 hodiny denně. I ideálním případě se doporučuje střídat ve 20 minutových intervalech sezení na míči a židli.

Může gymnastický míč prasknout?

Při nesprávném použití může dojít k prasknutí míče. Týká se především míčů vyrobených z PVC. Nevýhodou PVC míčů je, že je není možné ničím zalepit. Dražší míče s ABS efektem se při poškození rychle nevyfouknou a je možné je zalepit.

zpět k obsahu ↑

Závěr

Gymnastický míč vybírejte podle toho, jakým způsobem ho budete nejčastěji využívat. Velký gymnastický míč je určený jako pomůcka pro správné sezení, posilování, protahování i rehabilitačního cvičení.

Elipsovité míče jsou vhodné pro rehabilitační cvičení a využívá se i při fyzioterapii. Vyhovovat bude osobám s omezenou hybností i seniorům. Overball je vhodný pro posilování a stabilizační cvičení. Vhodný je zejména pro ty, kdo trpí na časté bolesti bederní páteře.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

​​

      Budeme rádi za váš komentář. Pište prosím slušně a s přidanou hodnotou. Komentáře schvaluje správce.


    Komentáře / diskuse / hodnocení

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pro odstranění údajů nás kontaktujte na info@recenzer.cz