Zátěžové vesty

Zátěžová vesta je pomůcka, která zintenzivní vaše cvičení. Pokud si chcete dát pořádně do těla, udělat trénink intenzivnější a spálit více kalorií, bude tato vesta to pravé také pro vás.

Vestu můžete používat při mnoha typech cvičení, je vhodná na silový trénink, klasické posilování, využijete ji při běhání nebo jízdě na kole.

Zátěžová vesta je velmi oblíbená zejména při posilování a formování postavy. Oproti klasickým činkám vás poskytuje volné ruce a tedy i možnost provádět více klasických cviků. S vestou pak můžete cvičit také na mnoha různých posilovacích strojích, kdy při každém cvičení spálíte mnohem více kalorií.

Porovnat ceny zátěžových vest

Typy

Vesty je možné rozdělit do dvou skupin a to, vesty na běhání a na posilování. Oba typy se od sebe liší provedením a také celkovou váhou.

Běžecké vesty

Jestliže patříte k zapáleným běžcům, běháte často a zvládáte dlouhé trasy, můžete zkusit běhat se zátěžovou vestou. Na běhání se zátěžovou vestou však existují dva různé pohledy. Zatímco, jedni vestu při běhání doporučují, druzí poukazují spíše na negativa, které vesta přináší.

Pokud se rozhodnete vestu při běhání používat, volte vesty se zátěží v rozmezí 5 – 10 kg. Tyto vesty se oblékají podobně jako batoh a nejsou tak robustní jako vesty určené k posilování.

Pro běhání s vestou

Při běhání s vestou vynaloží vaše tělo více energie a zlepšíte svůj kardiovaskulární systém. Běhání s vestou je označováno také jako prevence proti osteoporóze. K výhodám patří také zlepšení rovnováhy.

Proti běhání s vestou

Fyzioterapeuti poukazují na to, že běh s vestou může být vysilující i pro pravidelné běžce, protože běh je zcela jiný pohyb než například silové posilování. Pohybový aparát u těch, kdo pravidelně běhají, není zvyklý na velkou změnu hmotnosti a větší zapojení svalů tak může vést ke zraněním.

Odborníci tedy radí, že pokud si chcete běh ztížit, neměli byste používat zátěžovou vestu, ale raději zařadit do tréninku běh ve vodě, běh do kopce nebo schodů, a také běh ztížit zařazením dřepů.

Posilovací vesty

Oproti běžeckým vestám, jsou vesty určené k posilování doporučovány. Zvýšení váhy je v tomto případě žádoucí, vesta vám pomůže ke zlepšení silových schopností. S použitím vesty je vhodné provádět zejména dřepy, výstupy, výpady, výpony nebo kliky.

Posilovací vesty můžete vybírat mezi vestami, které umožňují nést až 40 kg zátěže. V tomto případě je lepší koupit vestu, která umožňuje regulaci váhy. Příliš těžká vesta vás může od používání brzy odradit a u vesty s malou zátěží budete naopak málo motivováni.

zpět k obsahu ↑

Hmotnost

Vesty se vyrábějí ve dvojím provedení. Některé mají závaží umístěné na pevno, jiné jsou vybaveny kapsami, díky kterým je možné závaží zvyšovat nebo naopak snižovat.

Aby bylo cvičení opravdu účinné, neměla by být hmotnost vesty větší než 20% tělesné hmotnosti. Vesty jsou k dostání se zátěží v rozmezí 5 – 40 kilogramů.

Vesta s pevnou konstrukcí

Vesta s pevnou konstrukcí se hodí zejména pro opravdu zdatné nebo profesionální sportovce. Tyto vesty mohou být plněny různými materiály, jako třeba pískem, ocelovými kuličkami nebo klasickým závažím.

Vesta s odnímatelnou hmotností

Je vhodnější pro ty, kdo provozují sport jako koníček. Tyto vesty mají širší využití, zátěž je možné přizpůsobovat různým sportům, lze ji tedy používat i pro jiné sporty než je silové cvičení.

zpět k obsahu ↑

Materiál

Zátěžové vesty jsou vyráběny tak, aby bylo možné je na pevno přidělat k tělu a tím se zamezilo jejich klouzání během cvičení. Vesty jsou polstrované, takže se nebudou nikde zařezávat a nošení bude pohodlné.

Polstrované se nachází také v místech, kde je umístěno závaží. Většina vest je k dostání nejčastěji v universálních velikostech se zapínáním na suché zipy nebo pomocí přezek.

Tím můžete vestu ještě více přizpůsobit vlastním potřebám. Vesty jsou vyráběny z několika materiálu. K dostání jsou vestu z nylonu, neoprenu, polyesteru a bavlny.

  • Nylon – je prodyšný a jeho výhodou je, že odpuzuje pot. Vlhkost je směřována ven a vy tak při cvičení nebude tolik propocení.
  • Neopren – je stejně jako nylon prodyšný materiál, který se dobře přizpůsobí tělu. Výhodou tohoto materiálu je pohodlné nošení a volnost pohybu.
  • Polyesterové vesty – patří k robustnějším. Tento materiál je tepelně odolný a také odolný vůči potu.
  • Bavlna – je oblíbený přírodní materiál, který je šetrný k pokožce. Stejně jako předešlé materiály je i bavlna prodyšná a snadno se udržuje.
zpět k obsahu ↑

Značka

Přední místa v žebříčku oblíbenosti najdete vesty značek Bushido, Former Fit, Master Weight, Capitan Sport, inSPORTline nebo třeba Sportago. Velký výběr kvalitních výrobků nabízí také česká značka FUBO nebo Heavy Weight.

zpět k obsahu ↑

Cena

Zátěžové vesty koupíte od cca 300 – Kč. Ve většině případů jsou k sehnání v černém provedení, méně často narazíte na nějaký barevný kousek. Nechybí tak stylová růžová, oranžová, červená, khaki nebo maskáčová varianta.

Do 1 000 Kč můžete koupit méně robustné vesty, jejichž zátěž je v rozmezí 3 – 15 kg. Tyto vesty svou konstrukcí připomínají batoh a jsou vhodné především pro běhání.

Od 1 – 2 000 Kč jsou již k dostání také některé oboustranné klasické vesty se zátěží v rozmezí 10 – 15 kg. Závaží je dáno na pevno, ale najdete i vesty, které umožnují závaží regulovat. Lze je využít při běhání i silovém tréninku.

Pro domácí využití je možné používat také modely, jejichž cena šplhá ke 3 000 Kč. Zde je možné vybírat vesty, které mají maximální zátěž až 20 kg.

A profesionální sportovci nebo skuteční nadšenci mohou vybírat mezi vestami, které je možné pořídit od 3 – cca 4 500 Kč. Velice kvalitní vesty vám dají do formy pomocí zátěže, která je až 40 kg.

Porovnat ceny zátěžových vest

zpět k obsahu ↑

Údržba

Vesty jsou vyráběny z dobře čistitelných materiálů. Lze je prát ručně a některé typy je možné vyprat v pračce. Vestu byste měli vyprat po každém použití.

zpět k obsahu ↑

Otázky a odpovědi

Je nutné při používání zátěžové vesty měnit jídelníček?

Pokud se věnujete nebo budete chtít začínat s posilováním nebo silovým cvičením, měli byste do jídelníčku zařadit především větší množství bílkovin. Bílkoviny jsou vlastně proteiny a existují v mnoha různých podobách.

V běžné stravě jsou obsaženy v mléčných výrobcích, vejcích nebo mase. Lze je však zakoupit i jako doplňky stravy ve dvou podobách.

Jedna verze je vhodná pro sportovce a druhá při hubnutí. Kromě toho je třeba konzumovat větší množství ovoce a zeleniny a především dodržovat pitný režim.

Je možné vzít libovolný počet závaží?

Celková hmotnost závaží by neměla být vyšší než 20% vlastní váhy. Větší zatížení není žádoucí a mohlo by vést k přetížení svalů. Důležité je ze začátku hmotnost závaží zvyšovat.

Při prvním použití volte menší hmotnost závaží a tu postupně zvyšujte. Začátečnickou chybou je zvolit hned ze začátku maximální přetížení, které se může po několika dnech změnit na bolesti nebo svalové křeče.

zpět k obsahu ↑

Závěr

Zátěžové vesty jsou určeny především pro osoby, kteří mají se sportem zkušenosti, a pohyb patří k jejich každodenní činnosti. Jestliže chcete s posilování m teprve začínat, není rozumné do cvičení vestu ihned zahrnout.

Teprve, až budete vědět, že máte potřebnou kondici a pravidelné cvičení vám nedělá žádné potíže, můžete zakoupit vestu, která umožňuje vkládat závaží a trénink si postupně ztěžovat.


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

​​

      Budeme rádi za váš komentář. Pište prosím slušně a s přidanou hodnotou. Komentáře schvaluje správce.


    Komentáře / diskuse / hodnocení

    GDPR: Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC. Po odeslání komentáře zpracováváme tyto údaje - jméno, e-mail a IP adresu. E-mail používáme pro odeslání informační zprávy, že vám někdo odpověděl na dotaz. Pro jiné účely jej nevyužíváme. IP adresu sledujeme z důvodu ochrany před spamem. Pro odstranění údajů nás kontaktujte na info@recenzer.cz