Baterie do elektrokol

Elektrokola jsou fenoménem, který zaujal všechny generace. Protože pomáhají udržet kondici s menší námahou při provádění aktivity, jsou vhodná opravdu pro každého. Protože je pro jejich provoz potřeba zakoupit baterii, podíváme se v dnešním článku na to, jak a podle čeho ji vybrat.

Prohlédnout baterie 

Typy

Baterie do elektrokol můžeme dělit podle jejich vlastností a podle toho, na jakém místě se nacházejí. Oba parametry jsou při výběru velice důležité, abyste dosáhli požadovaného výsledku a jízda byla komfortní.

Postupem času se druhy baterií vyvinuly a některé byly nahrazeny novějšími, které mají lepší vlastnosti. Jak lze některé z nich charakterizovat a které jsou do elektrokol nejlepší?

Olověné baterie

Tento druh baterií je velmi levný, proto také nabízí nižší výkon a je váhově těžší, dokonce nejtěžší ze všech uvedených. V dnešní době se jejich použití nedoporučuje, protože se vyvinuly mnohem kvalitnější modely.

Nikl-kadmiové baterie

O něco lépe jsou na tom nikl-kadmiové baterie, které mají dlouhou životnost, větší kapacitu a skvělý výkon při zatížení. Bohužel se ale rychle samovybíjejí, po úplném nabití bez použití mohou klesnout až o 70 % za 24 hodin. Jsou navíc drahé a hlavní složka – kadmium, je nebezpečná znečišťující látka, která škodí životnímu prostředí, a tak se z trhu pomalu vytrácí.

Nikl-metal hydridové baterie

Pyšní se sice lepším výkonem, nicméně jejich údržba je nestabilní a jejich nabíjení také není ideální. Mají vysoké samovybíjení, celkově tedy nejsou příliš výhodné.

Lithium-iontové baterie

Lithium-iontové baterie se automaticky stávají výchozí baterií pro každé elektrické kolo. Produkují větší výkon vzhledem ke své hmotnosti než jiné typy baterií. Jsou odolnější a déle vydrží. Dělí se na tři druhy a liší se od sebe pár vlastnostmi.

Lithium-manganové baterie

Mají dobrou úroveň odolnosti a dosahu, jedná se o nejnovější dostupný typ lithium-iontové baterie. Mají lepší výdrž než ostatní lithiové baterie a používají se také v některých hybridních vozech.

Lithium-kobaltové baterie

Mají vyšší hustotu energie než jiné lithiové baterie, nabízí maximální výkon, jsou lehké a spolehlivé.

Lithium-iontové polymerové baterie

Neobsahují žádné kapaliny a vyžadují méně ochranné pouzdro baterie ve srovnání s jinými lithiovými bateriemi, což v praxi znamená, že jsou odolnější a poskytují větší stabilitu. Jinak se od ostatních nijak neliší.

Typy podle umístění

Baterie do elektrokol můžeme rozdělit podle jejich umístění, které je důležité hlavně proto, že samotná baterie váží cca 2,5 – 4 kg. Když k tomu přičteme také hmotnost motoru, bude umístění opravdu důležité pro to, jak se vám na kole bude jezdit.

Plně integrovaná ve spodní rámové trubce

Tento druh baterie dokáže optimálně rozložit hmotnost, díky čemuž se vám bude na kole lépe jezdit. Protože je integrovaná, je chráněna vůči prachu, vodě, poškození a odcizení. V chladném počasí v uzavřeném prostoru si baterie sama „topí“, a tak má větší dojezd o cca 10 %. Co se týče vzhledu, díky skryté baterii působí jako normální kolo. Na druhou stranu je ale výměna baterie o něco náročnější, protože musíte odmontovat kryt rámu. Také pořizovací cena je vyšší.

Na spodní rámové trubce

Opět platí, že je hmotnost optimálně rozložena, těžiště se nachází dole a blízko středu. Tento typ je stejný jako předchozí s tím rozdílem, že není chráněn. Lepší vzhled kola dodává polointegrovaná baterie zapuštěná do rámu. Opět je cena o něco vyšší.

Na zadním nosiči

U městských a skládacích elektrokol se objevuje baterie na zadním nosiči, která má nízkou cenu, jinak ale disponuje spoustou nevýhod. Rozložení hmotnosti je nerovnoměrné, při pádu není baterie nijak chráněna, v chladném počasí je vhodné použít neoprenový obal.

Za sedlovou rámovou trubkou

Poslední typ je vhodný na městská a skládací elektrokola, splývá s rámem, proto působí více esteticky a její cena je nízká. Stejně jako u předchozího modelu platí, že ochrana před poškozením je pouze částečná, v chladném je vhodné použít neoprenový obal.

Napětí

Baterii budete vybírat podle napětí, na kterém pracuje elektromotor – může jít o 24 V (městská elektrokola), 36 V (nejpoužívanější varianta) nebo 48 V (nákladní a speciální elektrokola). Čím vyšší napětí, tím jsou kola kvalitnější a vhodná na náročnější využití.

Kapacita

Tento parametr se označuje písmeny Wh a je velmi důležitý. Čím vyšší hodnota, tím lepší, zároveň však platí, že takové baterie jsou větší a těžší. Hledejte baterii s minimálně 500 Wh, ideálně však 725 Wh. Někteří výrobci navíc nabízí spojení kapacity dvou baterií, které pak poskytují dvojnásobnou kapacitu. Kapacita baterie přímo určuje rozsah dojezdu s elektrokolem a také fakt, jak často bude nutné elektrokolo nabíjet. Před výběrem změřte rozměry, aby baterie do elektrokola seděla tak, jak má.

Životnost baterie

Životnost baterie se uvádí v počtu nabíjecích cyklů, které baterie zvládne, než bude viditelný její pokles kapacity. Moderní baterie zvládnou velké množství cyklů, a to 800 až 1 000, což je v přepočtu na roky okolo 4 až 8 let. Máte také šanci prodloužit životnost baterie tím, že budete dodržovat následujících 5 pravidel:

  1. Nevybíjejte baterii na nulu.
  2. Dobíjejte akumulátor po každé jízdě.
  3. Když na elektrokole nejezdíte, skladujte baterii nabitou na 60 % (3 čárky z 5).
  4. Nevystavujte baterii extrémním teplotám.
  5. Chraňte akumulátor před nárazy nebo pádem.

Nabíjení

Když už se bavíme o životnosti baterie, souvisí s ní také nabíjení. Baterie jsou lithiové a lze je nabíjet kdykoliv a na jak dlouhou dobu chcete, nemusíte se bát, že by se tím poškodily. Rychlonabíječky (6A) zvládnou nabít 500 Wh baterii na 50% kapacity za 1 hodinu, na 100% za 3 hodiny. Nemusíte tedy čekat věčnost, než budete opět moct vyjet na další cestu.

Zabezpečení proti odcizení

Abyste si byli jisti, že vám baterie nebude z elektrokola ukradena, prodává se se zámkem proti krádeži, ke kterému dostanete při nákupu klíč. Kolo tak můžete nechat kdekoliv, aniž byste ho měli na dohled.

Funkce

Hlavní funkcí baterie do elektrokol je tento přístroj pohánět, abyste si tak užili nerušenou jízdu městem, přírodou nebo na silnici. Prodává se v několika verzích podle toho, kam se umisťuje a také podle toho, jak výkonná je. Před její koupí je nutné informovat se o tom, jaké napětí dané elektrokolo vyžaduje a do jakého terénu je určeno.

Značka

Oblíbené značky baterií do elektrokol jsou Green Cell, Bosch, Sava nebo Goowei. Nepoužívejte neznačkové baterie, mohlo by se vám to vymstít, a nakonec by vás toto rozhodnutí vyšlo draho.

Cena

Pořizovací cena se odvíjí od značky, napětí a umístění. Do 5 000 Kč seženete baterie s nižší kapacitou, které musíte častěji nabíjet. Od 5 000 do 10 000 Kč je kapacita i napětí větší, avšak nejlepší vlastnosti získáte s bateriemi nad 10 000 Kč, které dosahují ceny až 20 000 Kč.

Přejít do e-shopu

Údržba

Protože baterii nedělají dobře nízké stupně (pod 10 °C), je třeba, abyste ji ochránili vhodným neoprenovým obalem, čímž významně prodloužíte dojezd elektrokola. Co se týče skladování, jestliže dlouho nejezdíte, držte baterii nabitou mezi 30 a 60% její kapacity a uložte ji na místo s pokojovou teplotou, abyste tak zabránili rychlejšímu samovybíjení.

Otázky a odpovědi

Podle čeho zvolit správné napětí baterie do elektrokola?

Nejprve zjistěte, jaký typ elektrokola máte – 24 V (městská elektrokola), 36 V (nejpoužívanější varianta) nebo 48 V (nákladní a speciální elektrokola). Podle napětí, na kterém pracuje elektromotor, budete vybírat počet voltů u baterie. Čím vyšší hodnota, tím lepší.

Jak mohu prodloužit životnost baterie do elektrokola?

Dodržujte následující pravidla:

  1. Nevybíjejte baterii na nulu.
  2. Dobíjejte akumulátor po každé jízdě.
  3. Když na elektrokole nejezdíte, skladujte baterii nabitou na 60 % (3 čárky z 5).
  4. Nevystavujte baterii extrémním teplotám.
  5. Chraňte akumulátor před nárazy nebo pádem.

Jak na údržbu baterie?

Pokud vystavujete baterii stupňům nižším než 10 °C, zabezpečte ji neoprenovým obalem, který ji ochrání. Pokud nebudete dlouhou dobu jezdit, držte baterii nabitou mezi 30 a 60 % její kapacity a uložte ji na místo s pokojovou teplotou, abyste tak zabránili rychlejšímu samovybíjení.

Závěr

Každý nadšený cyklista, který elektrokolo využívá, by měl vědět, podle čeho vybrat tu správnou baterii, která mu zajistí bezstarostné cesty a nezapomenutelné zážitky. Rozhodujte se podle toho, kde jezdíte a jaké máte požadavky, není to žádná věda.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroje: www.vseprokolo.cz, www.r-pass.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (100 hodnocení)
​​

Eliška Vachková

Eliška Vachková

Psaní je můj způsob sebevyjádření, který mi zároveň dodává určitou formu bezpečí. Když zrovna nepíšu články (což se moc nestává), učím soukromě angličtinu nebo cvičím. Obecně miluju organizaci, a tak je můj život jeden velký nepořádek, který se snažím mít pod kontrolou. Abych si zachovala rovnováhu, chodím na procházky, medituji, věnuji se józe nebo čtu knihy. Stres je mé druhé jméno, ale produktivita to první.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

2 komentářů
Show all Most Helpful Highest Rating Lowest Rating Přidat komentář
  1. Když jsem potřeboval baterii do elektrokola, sáhl jsem po značce Bosch. Mám od nich spoustu produktů a zatím bylo vše vždy v naprostém pořádku, tak jsem to zkusil i s baterií.

  2. Nedávno jsem manželce kupoval novou baterii do elektrokola, ale tedy není to zrovna levná záležitost. Ten typ, který potřebovala mě vyšel skoro na devět tisíc, to je naprostá šílenost. Doufám, že jí nějakou dobu vydrží a nebudu zase muset hned kupovat další.

Přidat komentář

Recenzer
Logo