Měřiče tloušťky laku ocení především všichni, kdo se chystají pořizovat ojeté auto. Tloušťka laku je ukazatelem, který o celkovém stavu vozu napoví mnohé. Právě měřiče mohou odhalit, zda skutečně pořizujete nikdy nebourané auto. Před měřičem se neschovají žádné nedostatky, které vzniknou přelakováním vozu.
Tloušťka vrstvy laku na jednotlivých dílech může o stavu vozu napovědět mnohé. Odhalit může drobnější opravy, ale také pozůstatky větších havárií. Kromě laku můžete odhalit i větší vrstvu tmelu na nosných dílech vozu. Při měření tloušťky laku můžete předejít koupi vozidla v horším technickém stavu.
Koupě měřiče tloušťky laku známého i pod označením tloušťkoměr nebo tester laku není nijak finančně náročnou záležitostí. Méně zaplatíte za jednodušší mechanické měřiče, které jsou vhodné spíše při orientačním měřené. Větší přesnost nabídnou měřiče elektronické, které mohou nabídnout i nějaké pokročilé funkce navíc. Kvalita těchto přístrojů se z velké části odvíjí od pořizovací ceny. Nejkvalitnější měřiče jsou schopny měřit lak na feromagnetických i neferomagnetických kovech. Ten správný měřič byste měli vybírat především s ohledem na požadavky, které na přístroj máte.
Typy
Měření tloušťky laku se v současnosti provádí pomocí elektronického měřiče. Předností těchto měřičů je rychlost a poměrně velká přesnost. Elektronické měřiče mohou navíc měřit lak na feromagnetických tedy ocelových a neferomagnetických – hliníkových materiálech.
Starší typy měřičů laku využívají princip pružiny a magnetu. Pomocí těchto měřičů budete moci měřit pouze povrchy na magnetických materiálech. Po přiložení magnetu na povrch je na pružinu vyvinut tlak, Na základě síly, kterou je magnet tažený se tloušťka laku vypočítává.
Nekovové povrchy změříte za pomoci ultrazvukových měřičů. Využít je můžete při měření plastu, dřeva, laminátů a jiných povrchů.
Magnetické měřiče laku
Jsou určeny k měření tloušťky laku na ocelovém podkladu. Při měření tyto měřiče využívají magnetismus a měřič funguje na principu interakce mezi magnetickým polem a sondou. Přítomnost vrstvy nátěru nebo barvy ovlivní interakci magnetického pole a kovu. Změny magnetického pole je přístroj schopen převádět na srozumitelné údaje, které se objeví na obrazovce přístroje.
Elektromagnetické měřiče laku
Elektromagnetické měřiče mají snímače, které fungují na principu vířivých proudů. Měřit budete moci i na nemagnetických podkladech například hliníku nebo jiných materiálů. Po umístění sondy na povrch dokáže měřič vytvořit elektromagnetické pole.
Ultrazvukové měřiče laku
Při měření využívají ultrazvukové měřiče zvukové vlny založené na technologii ultrazvuku. Tyto vlny jsou vysílané směrem k povrchu vozu, vlny prochází vrstvou laku a od povrchu se obráží zpět. Přístroje měří doku, za kterou jsou vlny schopny vrstvou laku projít a vrátit se zpět. Naměřené údaje jsou převedeny na číselný údaj, který následně vyčtete z obrazovky přístroje.
Přesnost měření
Nejdůležitějším parametrem je v případě každého měřiče přesnost měření. Čím lépe dokáže měřič měřit, tím více mu budete moci důvěřovat. Přesnější měřiče mohou měřit s přesností okolo 1 μm, méně přesné měřiče pak mohou měřit s přesností pouze 10 μm.
Tloušťka
Tloušťka laku je vyjádřena v mikronech pod značkou μm. Obecně se pohybuje v rozmezí 80 – 160 μm, přičemž většina přístrojů dokáže tloušťku změřit s přesností na jednotky až desítky mikrometrů. Přesnost měření souvisí s kvalitou přístroje. Pakliže naměříte hodnotu vyšší než 180 μm, většinou to znamená, že vozidlo je opatřeno 2 vrstvami laku. V případě, kdy naměřené hodnoty překročují 400 μm, je vozidlo opatřeno nejen lakem, ale velmi často i karosářským tmelem.
Výsledky měření
Universální číslo, které by bylo schopné definovat dobrý stav vozu, neexistuje. Jak již bylo řečeno, tloušťka laku se většinou pohybuje v rozmezí 100 – 180 mikronů, což odpovídá 4 – 7 milimetrům laku.
- Evropské vozy – tloušťka laku bývá v rozmezí 4 – 6 milimetrů, což odpovídá hodnotě 100 – 150 mikronů-
- Americké vozy – také tyto auta mají lak ve vrstvě 4 – 6 milimetrů, tedy od 100 – 150 mikronů.
- Japonské vozy – tloušťka laku je v rozmezí 3,5 – 4,7 milimetrů. Naměřené hodnoty se pohybují v rozmezí 90 – 120 mikronů.
Výsledné číslo je však ovlivněno nejen značkou a výrobcem vozu. Svůj vliv na výsledku má i místo, kde budete lak měřit. Auta většinou nebývají lakovány naráz, na některých místech tak může být první vrstva přikrytá vrstvou druhou.
Vliv na výsledku má i typ použitého laku. Jednotlivé barvy se liší mírou krytí a proto je nutné lak použít ve více vrstvách. Dalším parametrem, který výsledek ovlivňuje, je technika nanášení laku, vzdálenost a počet nanesených vrstev.
Displej
Nedílnou součástí každého měřiče je displej, na kterém se naměřené hodnoty zobrazují. Displej přístroje by měl naměřené hodnoty zobrazovat čitelně za každých podmínek. Velkou výhodu tak nabízí měřiče s podsvíceným displejem. Základní modely tuto funkci většinou nenabízí.
Napájení
Posledním parametrem, ke kterému můžete při výběru měřiče přihlédnout, je způsob, kterým je možné přístroj napájet. Prakticky všechny přístroje jsou napájeny pomocí baterií, měnit se však může jejich podoba. Zatímco v některých případech můžete používat baterie tužkové, jiné jsou napájeny 9V bateriemi. Narazit můžete i na přístroje vybavené dobíjecím akumulátorem. Tento typ napájení volte pouze v případě, kdy budete měřič používat pravidelně.
Značka
Měřiče tloušťky laku nabízí hned několik výrobců. U uživatelů jsou oblíbené měřiče značky UNI-T, ASTA, Qoltec nebo Volcraft. Vyzkoušet můžete i měřiče TOYA, Genborx a MDtools. Na kvalitu jednotlivých přístrojů vás upozorní recenze uživatelů.
Cena
Cenové rozmezí měřičů je poměrně velké. Cena základních přístrojů začíná na ceně okolo 550 Kč. Nejnáročnější uživatelé, kteří přístroj používají pravidelně, mohou zaplatit i více než 5 000 Kč. Záleží pouze na tom, jak často budete měřič používat a jak velké nároky na něho máte.
Otázky a odpovědi
Jak přesné jsou měřiče laku?
Při výběru měřiče laku myslete na to, že měření bude spíše orientační. Ani úplně nové auto, které právě opustilo výrobní linku, nemá na každém místě lak ve stejné tloušťce.
Při měření tak můžete naměřit i výraznější odchylky. Aby byl výsledek co možná nejpřesnější, je vhodné provést co největší počet měření na jednotlivých částech vozu. Naměřené hodnoty poté porovnejte. Měřené hodnoty se po celém povrchu jednoho vozu mohou lišit i ve 40 %.
Jaký je běžný rozsah tloušťky laku?
Tloušťka laku se běžně pohybuje od 100 – 200 μm. Tloušťka laku je závislá i na modelu a značce vozu. Tenčí lak mívají vozy značky Mazda, na některých částech může být tloušťka pouze 60 μm. Větší vrstvu mají vozy, které jsou opatřeny i druhou vrstvou laku. Při měření je důležité, aby byl lak dokonale čistý.
Kdy značí malá naměřená hodnota nějaký problém?
Menší vrstvu laku obvykle naměříte na blatníku nebo dveřích. V tomto případě se může jednat spíše o kosmetickou opravu promáčkliny nebo škrábance. Zpozornět byste měli v případě, kdy se malá tloušťka objevuje na prazích dveřních rámů nebo sloupcích. Zde se již může jednat o větší opravu vozu.
Závěr
Měřiče laku jsou zařízení, které poslouží při měření tloušťky vrstvu laku na kovových i nekovových materiálech. Toto zařízení je velmi oblíbené v automobilovém průmyslu a pořídit si je můžete i do domácnosti. Pomocí měřiče laku můžete změřit nejen tloušťku laku, ale i barvy, tmelu, plastu pryže a dalších nekovových materiálů, které se nacházejí na kovovém povrchu.
Zdroje: www.profigaraz.cz, www.glym.cz
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?