Elektrické navijáky

Elektrické navijáky jsou nástroje, které slouží k pohodlnému navíjení a odvíjení kabelů, lan nebo jiných materiálů. Jsou poháněny elektrickým motorem, což usnadňuje práci uživateli a šetří jeho síly. Často bývají používány v průmyslových prostředích, ale také mohou být využity doma nebo při venkovních aktivitách, jako je rybaření nebo stěhování nábytku. Podle čeho takový elektrický naviják vybrat?

Porovnat ceny navijáků

Typy navijáků

Podle pohonu můžeme navijáky rozdělit na tři druhy. Každý z nich má své pro i proti, při výběru záleží hlavně na vašich preferencích.

Elektrický naviják

Najdete také pod názvem „kočka”. Disponuje jednoduchou montáží, nejčastěji se umisťuje ke stropu dílny nebo garáže pro zvedání těžkých břemen. Skládá se z elektromotoru, převodovky a brzdy. Jednoduše se přenáší, jelikož má nižší váhu a můžete jej používat i při různě velkých sklonech terénu.

Hydraulický naviják

Dá se použít pouze na vozidla s hydraulickým okruhem, jako například nákladní automobily nebo traktory. Montáž je náročná, společně s navijákem je potřeba namontovat i hydraulickou nádrž, rozvaděč, čerpadlo a další prvky. To vše je drahé, včetně samotného hydraulického navijáku. Na druhou stranu ale umožňuje nepřetržité použití, nemusíte řešit přehřívání motoru.

Ruční naviják

Pokud byste chtěli využívat vlastní váhu, zvolte ruční naviják, který funguje na základě systému kladek. Ušetříte elektřinu i palivo, ale připravte se na to, že se nadřete. Ideální pro práci v těžko přístupném terénu, kam se nelze dostat ani s terénním vozem.

Napětí a motor

Elektrický naviják 12 V/24 V se používá na vozidla, zejména na čtyřkolky, off-roadové vozy a SUV, nebo na vyproštění vozu v náročném terénu. Kromě toho jej lze využít při manipulaci s ulovenou zvěří nebo při drobnějších pracích v lese. Naviják s 12 V se hodí u osobních vozů, 24 V u nákladních vozidel a hasičských aut. Tato dvě napětí se dále dělí na dva typy motorů, a to sice:

  • Motor s permanentním magnetem – nižší odběr proudu, citlivější na teplo a necitlivé zacházení, nízká cena, bývá součástí navijáků pro občasné používání.
  • Motor se sériovým vinutím – náchylný k přehřívání, proto je třeba dělat přestávky při používání, zvládne častější používání, výkonnější, pro profesionální použití, vyšší cena.

Elektrický naviják 220 V/230 V se vám bude hodit v garáži na zvedání těžkých břemen, popřípadě i jejich tažení. Montují se na zeď a volí je myslivci, kutilové a automechanici, protože 230 V se dá využít na zvednutí motoru.

Převodovka

Je důležitým prvkem, který slouží k regulaci rychlosti a síly tahu navijáku. Převodovka umožňuje, aby elektrický motor navijáku efektivně přenášel energii na navíjecí mechanismus, a tím umožňoval plynulé navíjení nebo roztahování lana.

Planetová převodovka

Skládá se z planetových soukolí a ozubených kol, které se pohybují kolem centrálního ozubeného kola, zvaného slunce. Funguje na podobném principu jako automatické převodovky v autech.

Mezi výhody patří kompaktní rozměry, nižší hmotnost i cena. Za nevýhodu můžeme považovat brzdu uvnitř bubnu, jež se lehce zahřeje při odvíjení lana pod zátěží, a tak se nehodí pro spouštění břemen. Jestliže se pro tento účel přeci jen rozhodnete, dělejte časté přestávky.

Šneková (závitová) převodovka

Hlavní výhodou tohoto typu je delší výdrž a menší náchylnost k poruchám. Sice si připlatíte, ale za tu kvalitu to stojí. Převod je s motorem propojen ozubeným kolem, tudíž má lepší brzdný účinek a nižší riziko přehřívání. Zvládne udržet těžká břemena bez vyvinutí větší síly, proto se hodí na časté používání, například u navijáků v odtahových vozech. Rychlost navijáku je však nižší a pro montáž je třeba více prostoru.

Ozubená převodovka

Opět funguje na principu ozubených kol jako u šnekové převodovky. Jedno se nachází na ose motoru, druhé menší na ose navijáku. Dnes se už ale skoro nevyužívá, jelikož má vysoký odběr proudu a nízké převodové tření.

Převodový poměr

Vypovídá o poměru mezi otáčkami motoru a otočením navíjecí cívky. Čím vyšší převodový poměr je, tím těžší břemeno elektrický naviják utáhne. Například, převodový poměr 28:1 znamená, že za 28 otočení motoru dojde k jednomu otočení cívky.

Tažná síla

Velmi důležitý parametr, který popisuje, jakou hmotnost elektrický naviják 12 V utáhne. Počítejte však s tím, že se jedná jen o přibližné číslo, závisí totiž také na sklonu terénu, vzdálenosti přitahovaného břemene a dalších faktorech. Chcete-li naviják používat k vyprošťování vozidla, měla by být tažná síla lanového navijáku větší než reálná hmotnost taženého vozidla alespoň o 25 %, ideálně o 50 %. Připočítejte i příslušenství a palivo v nádrži.

Nosnost

Dalším důležitým parametrem je nosnost navijáku, přičemž se uvádí nosnost elektrického navijáku sama o sobě a zvýšená nosnost s využitím přídavné kladky. Budete-li využívat kladku, počítejte s nižším zdvihem, neboť část lana využijete k vytvoření kladkostroje. U levnějších modelů se dočkáte cca 300 kg, dražší dosahují až 1 tuny.

Výkon

Výkon navijáku určuje sílu, kterou naviják může vyvinout při navíjení nebo roztahování lana. Čím vyšší výkon, tím také silnější přístroj. Modely 220 V vhodné pro dílny mívají výkon o 700 W, nosnost 300 kg. Výkonnější se pohybují nad 1 000 W. Výkon může být ovlivněn také dalšími faktory, jako je například převodovka, design motoru a kvalita materiálů a konstrukce navijáku.

Baterie

Aby mohl elektrický naviják fungovat, využívá elektrickou energii z autobaterie. Zvolte proto co nejsilnější autobaterii, popřípadě rovnou dvě. U některých off-roadových vozidel jsou na napájení elektrického navijáku připravena z výroby, a to prostorem pro dvě autobaterie, z nichž jedna napájí výhradně naviják.

Nemáte-li k dispozici takové řešení, při delší době provozu nechte zapnutý motor, aby mohl alternátor baterii neustále dobíjet. Pravidelně také zkontrolujte stav baterií. Abyste prodloužili životnost navijáku, udržujte napětí na hodnotách 10,5 V.

Ovládání

Je otázkou praktičnosti, u některých navijáků dokonce narazíte i na kombinované ovládání.

Kabelový ovladač

Kabelový ovladač je obvykle vybaven různými tlačítky, které umožňují uživatelům rychle a jednoduše reagovat na změny v pracovním prostředí. Nachází se na kabelu u navijáku, tudíž musíte stát po celou dobu navíjení v jeho těsné blízkosti. Má lepší voděodolnost, jinak ale bývá součástí spíše levnějších modelů, sem tam se objeví i u dražších.

Dálkový ovladač

Pokud chcete naviják ovládat na dálku, využijete ovladač, který umožňuje stát u vytahovaného předmětu a kontrolovat jej při navíjení. Jedná se o jednoduchou a praktickou variantu, není však tak přesná jako ovládání na kabelu. Funguje na baterie, tudíž je nezapomeňte čas od času zkontrolovat. Důležitý bude také dosah ovladače.

Lano

Konkrétně se zaměřte na průměr a délku lana, přičemž průměr se pohybuje mezi 4 až 12 mm, délka se odvíjí od dané činnosti. Nejčastěji bývá mezi 5 až 10 metry. Důležité ovšem je, že lano byste neměli nikdy zcela vymotat. Co se týče materiálu, budete vybírat z ocele a syntetiky.

Ocelová varianta je levnější, odolnější, má ale vyšší hmotnost a hůře se s ní manipuluje. Jednou za čas by se lano navíc mělo promazat, aby dlouho vydrželo. Syntetické lano disponuje nižší váhou, kvalitou bez třepení vláken, stojí ale více. Nemusíte se o něj však už speciálně starat.

Instalace

Na výběr máte ze dvou způsobů instalace. Pokud je hezké počasí, žádné bláto, můžete elektrický naviják 12 V připevnit pod přední nárazník. Jestliže tomu tak není, namontujte jej co nejvýše nad zemí. Měli byste k němu mít snadný přístup a dejte pozor, aby elektrický lanový naviják nesnižoval světlou výšku vozu ani nájezdové úhly. Připevněte naviják na desku, která by měla být spojena s pevnou částí vozu.

Používáte-li elektrický naviják 230 V, namontujte jej na zeď nebo na strop pomocí desky a šroubů, popřípadě k nosníku. Dohlédněte na to, aby byl pevně usazen a nic v cestě lana nepřekáželo. Při montáži ke kulatému, čtvercovému nebo pravoúhlému nosníku zkontrolujte, že je nosník stabilní a pevný.

Funkce

Elektrický naviják je zařízení, které se používá k vertikálnímu nebo horizontálnímu zdvihu či snižování těžkých břemen. Obvykle se skládá z elektrického motoru, který pohání navíjecí část, lana či řetězu, který slouží k upevnění a zdvihu břemene. Používá se ke zvedání a snižování těžkých předmětů, jako jsou například palety, motory, nástroje, lodní kotvy nebo jiné těžké součástky. Díky svému elektrickému pohonu jsou také pohodlnější a snadněji ovladatelné než ruční navijáky.

Značka

Mezi oblíbené značky elektrických navijáků patří Husar, Dragon Winch, Tor Industries nebo MSW.

Cena

Do 2 000 Kč jsou k dispozici běžné elektrické navijáky pro domácí využití, jejichž nosnost dosahuje maximálně 400 kg při využití kladky. Kvalita zpracování není příliš vysoká, profesionálové se tudíž budou muset poohlédnout ve vyšších cenových kategoriích.

Od 2 000 Kč do 5 000 Kč jsme stále v domácím prostředí, ale zpracování je mnohem lepší. Nosnost bývá do 800 kg při využití kladky.

Nad 5 000 Kč budou elektrické navijáky vyhovovat všem náročným uživatelům, jelikož disponují vysokým výkonem i nosností. Najdete zde také autonavijáky.

Porovnat ceny navijáků

Údržba

Údržba elektrického navijáku je důležitá pro jeho dlouhou životnost a bezpečný provoz. Zde je několik tipů na údržbu elektrického navijáku:

  • Pravidelně čistěte naviják od prachu a nečistot, které by mohly způsobit zablokování nebo opotřebení částí navijáku.
  • Pravidelně provádějte mazání navijáku, aby se zlepšila jeho výkonnost a chránila před opotřebením.
  • Kontrolujte stav a napětí kabelu i zásuvky. Pokud byla zjištěna nějaká poškození, je třeba je opravit nebo vyměnit.
  • Pravidelně kontrolujte a utahujte šrouby a spoje na navijáku, aby se zabránilo jejich uvolnění během provozu.
  • Lano by se nemělo třepit, ani by nemělo mít žádná viditelná poškození. Ocelový materiál nezapomeňte jednou za čas promazat speciálním mazivem.
  • Při skladování navijáku se ujistěte, že je chráněn před povětrnostními podmínkami a vlhkostí, které by mohly způsobit korozi či poškození.
  • Pravidelně provádějte kontrolu a údržbu motoru a elektronických komponentů navijáku podle pokynů výrobce.
  • Jednou za čas elektrický naviják spusťte, i když ho nebudete používat. Zamezíte tak nahromaděné vlhkosti, prodloužíte životnost elektrického navijáku a zjistíte, zda nemá nějaké závady.

Otázky a odpovědi

K čemu se hodí mít elektrický naviják?

Pomáhají rychle a efektivně navíjet a odvíjet kabely, lana, hadice nebo jiné materiály, což zvyšuje produktivitu, šetří čas i náklady. Využívají se tak v průmyslových prostředích, například ve stavebnictví, logistice nebo výrobě.

Dále jsou užitečné při stěhování nábytku, zvedání těžkých břemen, vyprošťování auta z bláta nebo sněhu. Dokáží rychle a jednoduše navíjet a odvíjet rybářskou návnadu či táborové lano. Mohou přispět k bezpečnější a pohodlnější práci, zejména při manipulaci s těžkými materiály.

Jak funguje elektrický naviják?

Elektrický naviják funguje pomocí elektrického motoru, který pohání mechanismus navijáku. Motor je napájen elektrickým proudem z baterie nebo elektrické sítě a přenáší svůj výkon na hlavní náhonový mechanismus navijáku.

Jak bezpečně používat elektrický naviják?

Dodržujte maximální kapacitu navijáku a nepřetěžujte ho. Při práci s těžkými nebo objemnými materiály se ujistěte, že jsou správně umístěny a není překročena maximální hmotnost navíjeného materiálu. Elektrický naviják by neměl být vystaven vlhkosti, dešti nebo extrémním teplotám, aby nedošlo k poškození elektrických součástí.

Závěr

Potřebujete-li odtáhnout nějaké těžké břemeno, skvěle vám poslouží elektrický naviják, který navíc nebude vyžadovat tolik síly. Jejich funkce je založena na elektrickém motoru, který pohání mechanismus navijáku a umožňuje pohodlné a přesné navíjení. Budou se vám hodit jak v profesionální sféře, tak na domácí použití. Nezapomeňte na bezpečnost práce a dodržujte stanovená pravidla, aby se vám nic nestalo.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (130 hodnocení)
​​

Eliška Vachková

Eliška Vachková

Psaní je můj způsob sebevyjádření, který mi zároveň dodává určitou formu bezpečí. Když zrovna nepíšu články (což se moc nestává), učím soukromě angličtinu nebo cvičím. Obecně miluju organizaci, a tak je můj život jeden velký nepořádek, který se snažím mít pod kontrolou. Abych si zachovala rovnováhu, chodím na procházky, medituji, věnuji se józe nebo čtu knihy. Stres je mé druhé jméno, ale produktivita to první.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

1 komentář
  1. Pořídil jsem PROTECO naviják lanový elektrický 500/250 kg 51.09-NLE-250 a je to pecka. Fakt skvělá investice, mohu jedině doporučit.

Přidat komentář

Recenzer
Logo