Jak vybrat motor na kolo?

Motory na kolech nejsou žádnou novinkou. V současné době roste obliba elektrokol, ale své kolo můžete vybavit i motorem spalovacím. Každá varianta má své pro a proti, avšak v obou případech si můžete užívat poměrně dlouhou a méně náročnou vyjížďku.

Při výběru motoru na kolo musíte vědět, které variantě dáte přednost. Akumulátorové motory jsou tiché, ekologické, jejich nevýhodou je však závislost na elektrické energii. Druhou variantou jsou dvoutaktní spalovací motory, které jsou poháněny benzínem. Takovéto kolo bude hlučnější a méně ekologické. Výhodou je i delší dojezd a nižší pořizovací cena. V obou případech musíte zvážit, v které části kola by měl být motor umístěn. Každá varianta má svoje výhody i nevýhody. Z pohledu cyklisty jsou zajímavé především dva parametry, a to kroutící moment a výkon.

Prohlédnout motory

Typy

Jak již bylo řečeno, na silnicích a cyklostezkách můžete potkat jízdní kola vybavená elektromotorem nebo spalovacím motorem.

Elektromotor

V základu se elekotomotory dělí do dvou hlavních skupin. První skupinu tvoří motory, které bude možné namontovat do středové části kola. V druhé skupině najdete motory umístěné v náboji zadního kola. Každý typ má svoje výhody a nevýhody, které byste měli při výběru zohlednit. Elektrickým motorem je kolo vybaveno již z výroby, avšak koupit ho můžete i samostatně. Nabídka však není nijak vysoká a s montáží se pravděpodobně budete muset obrátit na odborníky.

Motor v zadním náboji

Motor v zadním náboji najdete spíše u levnějších kol, na nichž nejsou kladeny nijak velké nároky, co se dojezdu nebo životnosti týká. Nevýhodou zadního umístění je složitější montáž, ale i velmi náročná oprava v případě defektu kola. Kolo s defektem se vám pravděpodobně nepodaří opravit svépomocí a vyrazit s ním budete muset do cykloservisu. Nevýhodou umístění motoru v zadní části kola je i horší manévrovatelnost, protože zadní kolo je poměrně značně zatíženo.

Motor umístěný v zadní části má však i svoje výhody, hlavní výhodou je ideální přenos točivého momentu. Při jízdě terénem vám tak nebude hrozit prokluzování. Ačkoliv jsme jako nevýhodu označili složitou opravu v případě defektu, je samotný servis motoru poměrně jednoduchý. Výhodou zadního motoru je i nižší pořizovací cena. I z tohoto důvodu je tento typ motoru velni oblíbený.

Středový motor

Středové motory jsou výsadou kvalitnějších elektrokol. Kolo se středovým motorem je mnohem vyváženější a tím i snáze ovladatelné. V tomto případě motor ovlivní pouze hmotnost kola. Výhodou středového motoru je komfortní dávkování výkonu a krátká reakční doba asistence. Motor vám dále umožní nastavit otáčky, z tohoto důvodu je úspornější a na kole dojede dále. Dojezd však zásadním způsobem ovlivňuje kapacita baterie.

Dražší středový motor velmi často využívá hned 3 typy senzorů. Jedná se o snímač rychlosti, snímač otáček a tlak na pedály. Poslední snímač můžete znát pod označením torzní senzor. Tento senzor zajistí plynulý výkon asistence motoru. Levnější motory mohou nabídnout otáčkový senzor. Nevýhodu středových motorů je především vyšší pořizovací cena.

Motorový kit

Pod tímto označením budete moci koupit přídavný spalovací motor, díky kterému přestavíte jízdní kolo na motokolo. Takovýto motor můžete koupit společně s ostatními komponenty, které budete při přestavbě potřebovat. Motorový kit lze namontovat prakticky na každý typ kola a stejně jako v případě elektrokol může být umístěn na různých částech kola.

Středové umístění

Umístění motoru ve střední části kola je nejoblíbenějším řešením, stejně jako v případě elektromotoru je výhodou optimální vyvážení kola. Tyto motory jsou propracovanější a umožní regulovat otáčky. Vyhovovat bude zejména těm, kteří budou dopomoc motoru pravidelně využívat. Samotná instalace je poměrně nenáročná a výhodou je i vysoká spolehlivost středových motorů.

Umístění na zadním kole

Motokola s motorem v zadní části kola jsou k vidění méně často. Nevýhodou je i v tomto případě horší vyváženost kola, výhodou cenová dostupnost. Tento typ motoru je vhodnější pro ty, kteří budou dopomoc potřebovat spíše sporadicky. Motory umístěné do zadní části kola bývají vybaveny volnoběžkou a při šlapání nebude cítit skoro žádný odpor.

Výkon

Výkon elektrokola je velmi specifický parametr. Z pohledu legislativy by neměl být výkon vyšší než 250 W, přesto však není problém sehnat motor s vyšším výkonem. Výkonnější kolo však již patří do kategorie malých motocyklů. Pokud na takovémto kole vyrazíte bez potřebných dokumentů, porušujete platné předpisy.

U spalovacích motorů je výkon většinou okolo 5 kW. Takové to kolo může bez potíží uvést i osobu s hmotností 100kg.

Kroutící moment

Pro kroutící moment žádné omezení neplatí. Naopak se můžete držet pravidla, že čím je kroutící moment vyšší, tím lépe bude kolo táhnout. Hodnoty koutícího momentu se většinou pohybují od 50 Nm výš. Efektivitu kroutícího momentu mohou ovlivnit převody, které jsou v motoru umístěny. Kroutící moment u spalovacích motorů bývá nejčastěji okolo 100Nm.

Značka

Největší výběr budete mít v případ značky Sunway. Tento výrobce nabízí cenově dostupné motory různých výkonů. Další výběr budete mít v případě značky EVbike, BAFANG, či Force. Dostupné jsou i velmi levné motory neznámých značek, které seženete prostřednictvím internetových obchodů. Mnohem rozumnější je však motor kupovat ve specializovaných prodejnách, kde vás s výběrem pomohou školení pracovníci.

Cena

Přídavný motor není úplně levnou záležitostí. Mnohem dostupnější jsou motory spalovací, jejichž cena začíná na cca 3 000 Kč. Výkonnější motor může stát okolo 6 000 Kč. Cena elektrických motorů začíná na cca 10 000 Kč, ale za opravdu kvalitní variantu můžete zaplatit okolo 15 000 Kč. Mnohem dražší je sada obsahující vše, co budete k přestavbě kola na elektrokolo potřebovat.

Prohlédnout motory

Otázky a odpovědi

Jaké zvolit umístění motoru?

Mnohem lepší vlastnosti mají motory umístěné ve středové části kola. Elektrokolo s takovým to motorem nabídne velmi dobré jízdní vlastnosti, je vyváženější a vyznačuje se i větším dojezdem. Nevýhodou tohoto motoru je však vyšší cena, kterou však vyváží delší životnost.

Kdy postačí motor umístěný v zadní části kola?

Toto umístění bude vyhovovat méně náročným cyklistům. Pakliže si vystačíte s jízdou v mírném terénu, bude pro vás toto umístění naprosto dostačující. Motor v zadní části bude vyhovovat i cyklistům, kteří jsou zvyklí jezdit i bez asistence motoru a dopomoc motoru potřebují pouze při jízdě do větších kopců.

Co říká o používání motorového kola legislativa?

Platná vyhláška umožňuje vybavit jízdní kolo elektrickým i spalovacím motorem v případě, kdy zachováte charakter kola. To znamená, že se na kole můžete pohybovat i pomocí šlapání. Aby bylo na kolo pohlíženo stále jako na jízdní kolo, nesmí jeho výkon v případě elektrických motorů přesáhnout 1 kW. V případě spalovacích motorů nesmí být výkon vyšší než 50 cm3. Na kole se pak můžete pohybovat rychlostí do 25 km/hod.

Závěr

Motorové kolo je klasické jízdní kolo, jehož součástí je elektrický nebo spalovací motor. Díky motoru budete moci jezdit na kole i v místech s náročným terénem a to bez nutnosti šlapat. V mírném terénu však budete moci kolo používat bez motoru, a přičemž kolo uvedete do pohybu klasickým šlapáním. Při výběru přídavného motoru by vás mělo nejvíce zajímat umístění motoru. Cenově dostupnější jsou motory, které bude možné umístit do zadní části kola.

Tyto motory budou vyhovovat méně náročným cyklistům. Středové motory jsou výrazně dražší, nabízí však mnohem lepší jízdní vlastnosti, související s lepším vyvážením kola. Před tím, než se do přestavby jízdního kola na motokolo pustíte, měli byste se dobře seznámit s platnou legislativou. Pohyb na motorovém kole má svá přesně daná pravidla.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (115 hodnocení)
​​

Alena Rajnochová

Alena Rajnochová

Po vystudování střední školy jsem vyzkoušela více různých profesí. Mojí velkou vášní jsou knihy, které mě přivedly i k psaní vlastních příběhů. Díky nim jsem se dostala k profesnímu psaní. Ve volném čase se věnuji rodině, mám ráda turistiku, ale i relax u moře.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

Budeme rádi, když napíšete komentář s vaší zkušeností.

Přidat komentář

Recenzer
Logo