Elektrokola jsou v obchodech zastoupena hned několika různými modely. Pokud se rozhodne investovat do elektrokola, měli byste v první řadě vědět, po jakém terénu budete chtít jezdit. Od toho se odvíjí další technické parametry, které jsou pro dané kolo typické. Silniční elektrokolo je nejnovějším typem elektrokol a je určeno především pro rychlou jízdu po pevné komunikaci.
Gravel cestovní kola jak jsou tato kola často označována, jsou rovněž výjimečné svojí nízkou hmotností a liší se i tvarem řídítek. Nízká váha se však podepisuje na výkonu motoru a kapacitě baterii. Silniční kola mívají v porovnání s ostatními typy kol mnohem menší dojezd. Kapacita baterie se nejčastěji pohybuje okolo 250 Wh.
Postup výběru silničního elektrokola se nijak neliší od výběru jiného typu kola s elektrickým pohonem. I zde vás bude pravděpodobně nejvíc zajímat dojezd a výkon motoru. Zvolit musíte kolo správné velikosti, které vás navíc zaujme svou kvalitou, vzhledem a pochopitelně i pořizovací cenou.
Typy
Silniční kola lze rozdělit do několika skupin podle toho, v jakém terénu je budete moci používat. Některá kola jsou stavěna pouze na jízdu po hladkém asfaltu, jiná vám umožní jízdu v mírném terénu nebo po štěrku.
Silniční kola
Silniční kolo využijete při jízdě na zpevněné cestě. Toto kolo je tím nejzákladnějším typem, vyznačuje se lehkým rámem, úzkými plášti a zatočenými řídítky, kterým se říká berany. Výhodou tohoto tvaru je, že vám umožní zaujmout jízdu v aerodynamické poloze. Silniční kolo je ideální na dálkové vyjížďky, ale využít ho můžete i při dojíždění do práce.
Gravel kola
Díky terénní úpravě můžete gravel kolo používat i na nezpevněných cestách. Na jízdu terénem je kolo vybaveno silnějšími plášti a širšími řídítky. Díky tomu jsou pohodlnější i stabilnější. Součástí kola jsou i kvalitnější kotoučové brzdy.
Cyklokrosová kola
Svým vzhledem připomínají silniční kola, ale v několika parametrech se přece jenom liší. Díky širším plášťům je využijete i při jízdě v terénu. Také součástí těchto kol jsou kvalitní kotoučové brzdy.
Triatlonová kola
Jedná se o rychlá závodní kola s aerodynamickým rámem a nízkou hmotností. Rám kol je vyroben z karbonu a kola jsou navíc vybaveny dalšími komponenty ve špičkové kvalitě. Toto všechno se poté podepisuje na vysoké pořizovací ceně. Závodní kolo je určeno pouze pro jízdu na pevném povrchu, v terénu je kolo velmi nepohodlné.
Velikost
Silniční elektrokola jsou k dostání v několika velikostech. Zvolit správnou velikost je pro jízdní komfort naprosto nezbytné. Při výběru správné velikosti vás bude zajímat velikost rámu, která se standardně uvádí v palcích nebo v běžných velikostech S – XL. To, jak velké kolo budete potřebovat,se odvíjí od výšky vaší postavy. Poté již můžete k výběru použít velikostní tabulky výrobců.
Mnohem lépe však uděláte, pokud si kolo vyzkoušíte přímo na prodejně. Ne vždy totiž velikostní tabulka bude odpovídat přímo vašim potřebám.
Materiál
Na kvalitu i cenu má vliv i výrobní materiál rámu a dalších komponent. Silniční elektrokola mohou být vyrobena ze slitin hliníku nebo karbonu. Hliníkové rámy se pyšní vysokou odolností a nízkou hmotností. Tento materiál je rovněž cenově dostupnější a používá se na výrobu běžně využívaných kol.
Při pádu se může rám z hliníku ohnout. Rámy z karbonu mají sportovnější kola, která se používají také v terénu. Také tento materiál je velmi odolný, avšak zároveň křehký. Při kolizi může dojít k jeho prasknutí.
Motor
Silniční elektrokolo má nejčastěji motor umístěný v zadním náboji. U silničních elektrokol je motor využíván spíše výjimečně a díky uložení v zadním náboji můžete jet na elektrokole stejně jako na klasickém gravel kole. Druhou možností je koupit silniční elektrokolo s motorem ve středu kola. Umístění motoru ve středu kola je výhodné především z hlediska efektivity výkonu.
Baterie
O dokonalé vyvážení se postará baterie, která je zabudovaná v rámu kola. Rám kola je díky tomu robustnější a nebudete ho moci používat k umístění nápoje do držáku. Nevýhodou tohoto umístění je i komplikovanější údržba či výměna baterie.
Baterie do elektrokol se dále liší svojí životností a dobou opětovného napájení. Zpravidla budete k nabití potřebovat okolo 5 hodin, přičemž životnost se pohybuje v rozmezí 800 – 1 000 nabíjecích cyklů.
Dojezd
Silniční kola mají ve srovnání s jinými typy menší dojezd. Ten může být v rozmezí 30 – 80 km. Výjimečně můžete narazit i na kola s větším dojezdem a dá se předpokládat, že v budoucnu toho nabídnou silniční elektrokola ještě více. Tento typ kola je poměrně nový, což se podepisuje na jeho nižším zastoupení na trhu. Dojezd určuje kapacita baterie, která se uvádí ve Wh a u tohoto typu kola je nejčastěji okolo 250 Wh.
Dojezd je poměrně komplikovaný parametr, který ovlivňuje několik dalších okolností. Výrobcem uváděný dojezd může zkrátit profil terénu, hmotnost jezdce, způsob řazení i úroveň asistence. Negativní dopad může mít i členitější terén či teplota vzduchu.
I silničních elektrokol se týká omezená maximální rychlost na 25 km/hod. Pokud kolo nepojede na veřejné komunikaci, můžete využít režim off-road, který vám umožní jet rychlostí okolo 27 km/hod. Tuto funkci však nabízí elektrokolo spíše výjimečně, většina modelů je stavěna právě na omezenou rychlost 25 km/hod.
Ovladač
Nedílnou součástí elektrokola bude i ovládací panel, který umožňuje nastavit nejen míru asistence motoru, ale je doplněn o další praktické funkce. Silniční kola mohou být vybavena LED displejem nebo SMART systémem.
- LED displej – je jednodušším typem ovladače. Pomoci displeje kolo zapnete a vypnete. Ovládat můžete i osvětlení a v případě dražších kol můžete mít k dispozici i několik běžných funkcí, které nabízí i klasický cyklopočítač.
- SMART systémy – modernější kola lze spárovat s mobilním telefonem. Zde pak máte více možností a to díky mobilní aplikaci. Výhodou může být například funkce GPS, zaznamenat můžete i trasu.
Značka
Silniční elektrokola nejsou na trhu v takovém zastoupení jako jiná kola. Výběr je tak mnohem menší a ani počet výrobců není v tomto případě nijak velký. Větší výběr budete mít například díky značce Lapierre, Specialized, Basso, Superior, Trek nebo Giant.
Cena
Silniční elektrokola jsou nejdražším typem elektrokol vůbec. Za ta nejlevnější, vhodná pro rekreační cyklisty zaplatíte okolo 35 000 – 50 000 Kč. Cyklisté s většími nároky koupí kolo za 100 000 – 150 000 Kč. Výjimkou však nejsou ani kola s cenou okolo 300 000 Kč.
Otázky a odpovědi
V čem je silniční elektrokolo specifické?
Silniční kola jsou stavěna tak, aby je bylo možné použít na rychlou jízdu po silnici nebo v mírném terénu. Také převody jsou pro rychlou jízdu stavěny. Pláště jsou úzké, díky čemuž můžete na kole vyvinout větší zrychlení.
Proč má elektrokolo menší baterii a motor?
Důvodem je opět určení, silniční elektrokola patří obecně do kategorie závodních kol, které vám umožní jet rychlostí až 30 a více km/hod. To stejné platí i u elektrokola.
Na silničním elektrokole se budete nejčastěji pohybovat po běžných komunikacích a motor využijete pouze v kritickém úseku trasy, kdy budete potřebovat vyjet strmý kopec, nebo budete bojovat se silnějším protivětrem. U silničních kol je rovněž kladen větší důraz na nízkou hmotnost, což vám opět umožní menší motor a baterie.
Jaké brzdy silniční elektrokola používají?
Silniční kola jsou nejčastěji vybaveny kotoučovými brzdami. Ty můžete ovládat pomocí lanka, dražší kola mají brzdy hydraulické. Hydraulické brzdy jsou těmi nejúčinnějšími a bez obav je můžete použít v jakýchkoliv povětrnostních podmínkách, aniž byste museli vyvíjet nějakou větší sílu.
Závěr
Silniční kola jsou těmi nejlehčími, nejrychlejšími a nejaerodynamičtějšími koly na trhu. Silniční kolo je stavěno pro rychlou jízdu nejčastěji na silnici nebo jiném pevném povrchu, ale vyjet s ním můžete i do různě náročného terénu. Při výběru toho správného typu nejvíce záleží na tom, kde všude se hodláte s kolem pohybovat.
Silniční elektrokola mají stejně jako ta klasická nízko položená řídítka, která vám při stoupání poskytnou dobrou oporu. Na trhu jsou silniční elektrokola zastoupena zatím nižším počtem, avšak i zde můžete vybírat mezi koly vhodnými pro rekreační, sportovní a závodní cyklisty.
Podobné články, co by vás mohly zajímat
- Elektrokola
- Silniční kola
- Dámská elektrokola
- Městská elektrokola
- Baterie do elektrokol
- Celoodpružená elektrokola
Zdroje: www.wikipedia.org, www.insportline.cz, www.decathlon.cz, www.alza.cz
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
Chtěl jsem sice původně koupit klasické kolo, ale nakonec jsem si řekl, že vyzkouším něco nového a pořídil elektrokolo od značky Specialized. Velká spokojenost, kvalitní výrobek, dobře se na něm jezdí, co víc si přát.
Když jsem hledal vhodné silniční elektrokolo, prošel jsem fakt hromadu výrobků, až jsem narazil na Lapierre e-Sensium 5.2 M250 2021. Rozhodně není špatné, i když mi tak úplně nesedlo, takže si ho nakonec vzal na popojíždění náš syn, kterého úplně nadchlo. Já zřejmě zakotvím u značky Specialized nebo u něčeho tomu podobného.
Nedávno jsem sháněla dárek pro syna a zjistila jsem, že by si přál nějaké vhodné elektrokolo. Tak jsem mu objednala silniční Specialized Turbo Vado SL 4.0 2021 a byl opravdu nadšený. Kolo má velmi pěkné zpracování a je velmi kvalitní.