Celoodpružená elektrokola

Celoodrpružená kola jsou specifickou kategorií horských kol. Na tomto kole lze vyrazit i do opravdu náročného terénu, vhodné je pro náročné sjezdy a použít ho můžete i při jízdě na zpevněné komunikaci. Konstrukce kola je odpružená v přední i zadní části, díky čemuž je jízda opravdu velmi komfortní, ať už se budete pohybovat na jakkoliv kamenité nebo jinak členité cestě. Během jízdy jednoduše neucítíte téměř žádné vibrace nebo nárazy.

Celoodpružené může být klasické horské kolo i elektrokola. Díky elektrickému pohonu budou vaše vyjížďky méně náročné a jízdu terénem si budou moci užít i méně zdatní sportovci. Celoodpružená kola se obecně pyšní vysoce pevným a stabilním rámem, silnějšími plášti, ale i vysokou pořizovací cenou.

Celoodpružené elektrokolo je primárně určeno pro jízdu různě náročným terénem. Na trhu jsou pak kola rozdělena do kategorií podle toho, v jakém prostředí se budete obvykle pohybovat. Před výběrem tedy musíte vědět, co přesně od kola očekáváte. Součástí elektrokola je baterie, která se liší svojí kapacitou. V souvislosti s tím se zaměřte na dojezd, způsob a čas nabíjení. Dále je třeba věnovat pozornost motoru. Zajímat by vás mělo především jeho umístění a pochopitelně i výkon.

Porovnat ceny elektrokol

Typy

Celoodpružená elektrokola lze rozdělit do několika skupin podle výšky zdvihu. Čím je zdvih kolo vyšší, tím náročnější terén budete moci na kole zdolávat. Kola s menším zdvihem jsou více vhodná na klasickou jízdu. Vývoj celoodpružených elektrokol jde stále dopředu a na trh přichází stále nové modely, které se budou uvedenými parametry lišit. Uvedené rozmezí je tak spíše orientační.

  • XC – zdvih kola je v rozmezí 100 – 120 mm. Tato kola se zaměřují na maximální efektivitu šlapání. Předností kola je sportovní geometrie a nízká hmotnost.
  • Trailová – zdvih je v rozmezí 120 – 140 mm a jedná se o vůbec nejoblíbenější celoodpružená elektrokola. Tato kola jsou universální a jsou vhodná na jízdu po zpevněné komunikaci a terén. Vyzkoušet je můžete i na singletrailech.
  • All-mountain – zdvih kola je v rozmezí 140 – 160 mm. Kolo můžete vyzkoušet na náročných trailech, kdy budete zdolávat větší kořeny a nevyhnete se častějším skokům.
  • Enduro – zdvih kola je od 160 – 180 mm. Tato kola využijete v opravdu extrémně náročném terénu a při rychlé jízdě z kopce. Nevýhodou je kromě vysoké pořizovací ceny i těžká a robustní konstrukce.

Určení

Na trhu jsou celoodpružená elektrokola rozdělena na pánská, dámská a universální. Toto rozdělení však neznamená, že muži musí vždy využívat kolo pro pány a ženy zase pro dámy. Mnohem lepší je více typů kol vyzkoušet a vybrat jednoduše to, které vám bude vyhovovat nejvíce. Kola pro muže se obecně vyznačují vyšším rámem a kola pro dámy naopak mívají rám snížený.

Dojezd

U elektrokol obecně je jedním z nejdůležitějších parametrů dojezd. U každého elektrokola je uváděn maximální dojezd za ideálních podmínek. To znamená, že skutečný dojezd bude o něco nižší.

Dojezd totiž ovlivňuje několik různých skutečností jako je styl jízdy, profil tratě, typ motoru, hmotnost jezdce, nastavení asistence atd. Nepoctiví výrobci se navíc snaží dojezd kvůli atraktivitě ještě více nadhodnotit.

Obecně lze dojezd rozdělit následovně:

  • Do 90 km – elektrokolo disponuje baterií s kapacitou do 500 Wh
  • Do 130 km – kapacita baterie bude cca 650 Wh
  • Do 180 km – baterie může mít kapacitu až 950 Wh

Baterie

Celoodpružená kola jsou stejně jako jiná elektrokola vybavena lithiovou baterií. Jednotlivé baterie se liší nejen kapacitou a napětím, ale i výdrží a délkou napájení. Obvyklá doba napájení se pohybuje od 3 – 5 hodin. Pokud vám postačí dobití na cca 70% kapacity, budete muset čekat cca 2 hodinu. Délku dokáže ještě více snížit rychlonabíječka, kterou můžete ke kolu přikoupit.

Celková životnost baterie se pak pohybuje od 600 – 1 000 nabíjecích cyklů. Poté se baterie dostane na cca ½ svojí původní kapacity. Lithiové baterie nemají paměťový efekt a kolo tak budete moci nabíjet po každé vyjížďce. U lithiových baterií se naopak nedoporučuje čekat do úplného vybití baterie. Životnost baterie prodloužíte i správnou péči. Skladovat byste ji měli na suchém místě ideálně při pokojové teplotě. Průběžně je vhodné baterii kontrolovat a dobíjet ji ve chvíli kdy je stav nabití nižší než 40 %.

Uložení motoru

Jednotlivá elektrokola se liší způsobem uložení motoru. V současné době můžete narazit na tři různá umístění motoru, a to přední či zadní náboj a střed šlapání. U celoodpružených kol je motor uložen ve středu šlapání, pouze městská a některá krosová kola mohou mít motor umístěn v předním nebo zadním náboji.

  • Střed šlapání – toto umístění je nejvýhodnější z hlediska efektivity výkonu a rozložení hmotnosti. Motor ve středu pozitivně ovlivňuje i dobrou ovladatelnost a celkový požitek z jízdy. Nevýhodou je však vyšší pořizovací cena.

Výkon motoru

Také výkon motoru ovlivňuje typ kola. Horská kola jsou nejčastěji osazena motorem s napětím 48 V. Tato kola mají vysoký točivý moment a umožňují rychlejší jízdu. Celoodpružené však mohou být i treková nebo městská elektrokola. V případě trekových je napětí nejčastěji 36 V. Tato varianta je obecně nejoblíbenější, protože universální kolo vám umožní vyrazit na zpevněnou komunikaci i do terénu. Městská elektrokola mívají motor s napětím 24 V.

Pro pohyb ve městě pak platí legislativa, která určuje, že pokomunikacích se můžete pohybovat pouze na kole s výkonem 250 W. Vaše rychlost s použitím motoru nesmí přesáhnout 25 km/hod. Bez motoru je pochopitelně možné jet na kole vyšší rychlostí.

Kromě výkonu se zaměřte i na značku motoru. Doporučuje se vybírat mezi koly s motory předních výrobců, mezi které patří například Brose, Yamaha, Shimano nebo Bosch.

Rám

Celoodpružené kolo musí mít především mimořádně pevný a odolný rám. Levnější kola mívají rámy vyrobené z hliníku. Jestliže však máte na kolo větší nároky, bude vhodnější vybírat mezi modely s karbonovým rámem. Kromě rámu je nutné, aby mělo kolo odolné i další komponenty jako je přední vidlice, řídítka i sedlovka. Také tyto části bývají nejčastěji karbonové.

Vidlice

Na kvalitu jízdy má zásadní vliv odpružení vidlice.

  • Pružinová – základem celoodpružených kol je pružinová pření vidlice. Pružinová vidlice bude dostačující při jízdě mírnějším terénem.
  • Vzduchová – kola střední třídy mívají kvalitnější vzduchovou vidlici. Vzduchová vidlice umožňuje nastavit tuhost v závislosti a hmotnosti jezdce. Nastavit můžete i odskok, což znamená, že vidlice bude schopná zpracovat terénní nerovnosti v závislosti na rychlosti.
  • Inteligentní systém pružení – nejdražší kola využívají inteligentní systém pružení, kdy odpružení dokáže reagovat na velikost nerovností a intenzitu nárazů. Tuto možnost má nejen přední vidlice, ale i tlumení zadní části. Nastavení vidlice je možné hned v několika krocích.

Displej

Každé elektrokolo má i displej, který se nazývá i HMI uživatelské rozhraní. Touto jednotkou budete celé kolo ovládat, displejem zapnete veškerou elektroniku. Jednotlivá elektrokola se liší způsobem používání i množstvím jednotlivých funkcí. Zmáčknutím jediného tlačítka zvolíte úroveň asistence, elektrokola většinou nabízí 3 – 5 různých asistencí.

Celoodpružená kola by měla mít dostatečně odolné vodotěsné displeje. Nejmodernější kola bývají vybavena barevným LCD displejem. Rozbitý displej zpravidla nejde opravit, výrobci však umožňují jeho výměnu.

Legislativa

K používání elektrokol se vztahuje poměrně přísná legislativa, kterou je nutné dodržovat. V opačném případě vám hrozí tučná pokuta a jiné sankce.

Aby bylo možné na elektrokolo pohlížet jako na jízdní kolo, nesmí být výkon motoru vyšší než 250 W a maximální rychlost kolo na jakékoliv komunikaci vyšší než 25 km/hod. V opačném případě musí mít elektrokolo registrační značky i homologaci. Při jízdě platí povinnost nost přilbu a to i pro osoby starší 15 let. Potřebovat budete rovněž zákonné pojištění i řidičské oprávnění.

V současné době jsou elektrická kola, koloběžky a další vozítka s tímto pohonem opět velmi diskutovaným tématem. Proto se na platnou legislativu před první jízdou raději zaměřte. Podmínky pro užívání elektrokol se budou pravděpodobně v budoucnosti obměňovat.

Značka

Celoodpružená elektrokola jsou na trhu zastoupena ve velkém množství. Větší výběr budete mít v případě značky Bulls, Cube, Crussis, Corratec, Giant, Haibike nebo KTM. Z dalších výrobců můžeme jmenovat například Lapierre, Ghost, Focus, Kellys, Apache či Author. Výrobce vybírejte i s ohledem na dostupnost servisu a náhradních dílů.

Cena

Pořídit celoodpružené elektrokolo představuje již poměrně velkou investici. Za nejlevnější variantu zaplatíte okolo 35 000 Kč. V této kategorii jsou k dostání celoodpružená skládací a městská kola. Za celoodpružené horské kolo zaplatíte minimálně 45 000 Kč. Tato kola jsou vhodná spíše do méně náročného terénu. Pokud plánujete kolo využívat v náročných podmínkách, budete muset pátrat mezi modely s cenou minimálně 60 000 Kč. Za kolo v prémiové kvalitě však můžete zaplatit i více než 100 000 Kč.

Porovnat ceny elektrokol

Otázky a odpovědi

Jaký typ celoodpruženého elektrokola lze koupit?

Celoodpružená jsou nejčastěji horská kola. Menší výběr budete mít i v případě enduro nebo cross elektrokol. Výjimečně pak narazíte na celoodpružené městské nebo skládací elektrokolo.

Jakými brzdami bývají elektrokola vybavena?

Kvalitní kola využívají hydraulické kotoučové brzdy. Ty obstojí při jízdě terénem a dostatečně kvalitní budou i při rychlejších sjezdech. Dostatečný brzdný účinek lze očekávat za každé situace.

Jakou velikost plášťů zvolit?

Celoodpružená elektrokola jsou nejčastěji k dostání ve velikostech 27,5″ a 29″. Postupně jsou však kola vytlačována variantou 29″/27,5″. Velikost 27,5″, tato kola se vyznačují výbornou ovladatelností. Kolo s průměrem 29″ palců je vhodné pro jezdce s výškou 165 cm a je výborné při jízdě velmi náročným terénem.

Kola s velikostí plášťů 29″/27.5″ vyžijete při náročných sjezdech, ale absolvovat budete moci i svižnou jízdu do terénního stoupání. Mulett verze kola je lepší v tom že zadní 27,5+ plášť vám dá jistotu a stabilitu a 29″ přední lepší a hladší zdolávání překážek.

Závěr

Celoodpružená kola vám i při jízdě v náročném terénu poskytnou patřičný komfort. Odpružená je nejen přední vidlice, ale i zadní tlumič. Díky tomu je jízda v náročnějším terénu příjemnější. Na trhu jsou v drtivé většině zastoupena horská celoodpružená kola, k dostání jsou však i městská, skládací a treková celoodpružená elektrokola. To správné vybírejte podle toho, v jakém terénu se budete chtít na kole běžně pohybovat. Kromě správného typu je nutné zohlednit i potřebný dojezd a tím i kapacitu baterie. Zde platí jednoduché pravidlo, čím je kolo dražší, tím více vám toho může nabídnout.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroje: www.insportline.czwww.koloshop.czwww.kola-radotin.czwww.decathlon.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

4.7/5 (102 hodnocení)
​​

Alena Rajnochová

Alena Rajnochová

Po vystudování střední školy jsem vyzkoušela více různých profesí. Mojí velkou vášní jsou knihy, které mě přivedly i k psaní vlastních příběhů. Díky nim jsem se dostala k profesnímu psaní. Ve volném čase se věnuji rodině, mám ráda turistiku, ale i relax u moře.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

3 komentářů
Show all Most Helpful Highest Rating Lowest Rating Přidat komentář
  1. Já jsem si udělal velkou radost a pořídil si parádní elektrokolo Haibike AllMtn CF 11 2022. Perfektně mi vyhovuje, dobře se na něm jezdí a celkově má co nabídnout.

  2. Dostala jsem celoodpružené elektrokolo od manžela k výročí naší svatby. S jistotou vím, že bych si něco takového sama od sebe nikdy nekoupila, ale udělalo mi to velkou radost, protože je perfektní. Je to značka KTM.

  3. Sháněla jsem celoodpružené kolo jako dárek pro svého bratra. Objevila jsem Mondraker Chaser 2023, které mi padlo do oka na první pohled. Oslavenec měl moc velkou radost.

Přidat komentář

Recenzer
Logo