Skútry jsou stále oblíbenější dopravní prostředky, které jsou ideální na popojíždění po městě, ale hodí se i na delší výlety. Skútr je jeden z mála dopravních prostředků, který je možné řídit i bez platného řidičského oprávnění. Tyto skútry s nižším výkonem jsou vhodné pro dospívající mládež a vyhovovat bude i seniorům. Koupit pochopitelně můžete i mnohem výkonnější stroje, které splní očekávání náročnějších řidičů.
Do kategorie skútrů do 125 ccm spadají i motorky s kubaturou do 50 ccm. Pro tyto skútry je typický nižší výkon a s ním spojená nižší maximální rychlost. Abyste mohli skútr do 125 ccm řídit, musíte vlastnit řidičský průkaz skupiny B. Mezi přednosti skútru patří také jednoduché ovládání, nižší hmotnost a jednodušší údržba. Mnohé k nákupu naláká i nižší pořizovací cena.
Ale tyto skútry mají pochopitelně i svoje nevýhody. Motorky obecně nebudou vyhovovat těm, kdo pořizují skútr na delší vyjížďky, nebo budou jezdit spíše kopcovitým terénem. V tomto případě bude lepší pořídit výkonnější stroj.
Skútry obecně nejsou úplně levnou záležitostí a nákup vozítka je třeba důkladně promyslet. Nejdůležitější je otázka, kde budete skútr nejčastěji používat. Motorka do 125 ccm jsou obecně vhodné na kratší či středně dlouhé vyjížďky. Tento skútr se využívá na dojíždění do práce, vožení nákupů či cestu městem. Vybrat můžete typ pohonu, rozhodovat se budete mezi benzínovým nebo elektrickým skútrem.
V obou případech by vás měl zajímat výkon. Skútr by neměl být pouze spolehlivý, ale také praktický a důležité je, aby dobře vypadal. Ačkoliv nemusí být tyto parametry pro mnohé až tak podstatné, je důležitá i výbava a vhled motorky. Skútry jsou vozítka, která patří mezi velmi spolehlivá, ale i zde se vám bude hodit občasný odborný servis. Důležité je vybrat i spolehlivé výrobce a nezaměřovat se na levnější čínské značky.
Typy
Skútry do 125 ccm mohou mít elektrický nebo benzínový pohon. To, která varianta je lepší, záleží na myšlení a stylu každého řidiče. Někteří dávají přednost klasice, jiní raději usednou na tichou a ekologickou motorku.
- Elektroskútr – jak již bylo řečeno, největší výhodou je v tomto případě tichý chod a ekologický provoz. Výhou je také nenáročná údržba, jediné, co budete muset řešit, bude opakované dobíjení baterii. Životnost baterie ovlivní i to, jakým způsobem ji budete nabíjet a kde bude uskladněna. Elektroskútr nebude vyhovovat těm, kteří nechtějí před každou vyjížďkou kontrovat stav baterie. Nevýhodou elektrických skútrů je vyšší pořizovací cena, provoz je však několikanásobně levnější.
- Benzínový pohon – klasická benzínová motorka bývá hlučná a provoz stroje bude v tomto případě nákladnější. Na druhou stranu benzín natankujete rychleji, než kolik času vám zabere dobíjení baterie. Benzínový skútr je náročnější na údržbu, pořizovací cena stroje je však nižší.
Maximální rychlost
Typ pohonu, který zvolíte, ovlivní i maximální rychlost stroje.
- Benzínový pohon – skútry s benzínovým pohonem může jet maximální rychlostí okolo 90 km/hod. To, jakou rychlost dokáže stroj vyvinout, ovlivňuje typ převodovky. Většina strojů bývá vybavena automatickou převodovkou, známou jako variátor. Variátor vám umožní plynule měnit převody a to, co ovlivňuje rychlost je způsob ladění variátoru. Skútr konstruované na pohyb po silnici mají variátor laděn na vyšší otáčky. Do městského provozu se více hodí skútr laděný na okamžitý přísun výkonu při nižších rychlostech.
- Elektrický skútr – elektrické skútry jsou na rozdíl od benzínových méně výkonné. Základní motorky pro osoby do 16 let mohou jet maximální rychlostí do 25 km/hod. Tyto skútry jsou dobrou variantou i pro starší a méně pohyblivé osoby. Silnější stroje pak jedou maximální rychlostí do 45 km/hod.
Vzhled
První, co vás při výběru zaujme, bude vzhled motorky. Vzhled souvisí s životním stylem řidiče a každý tak bude vybírat podle svého pocitu a zaměření. Zvolit můžete mezi opravdu moderním vhledem, nebo naopak sáhnete po retro podobě motorky. Moderní skútry mívají přehledný digitální přístrojový panel. U retro podoby si budete muset vystačit s panelem analogovým.
- Hmotnost – z uživatelského hlediska je důležitá také hmotnost motorky. Obvyklá hmotnost motorky do 125 ccm je v rozmezí 60 – 130 kg.
- Nosnost – s hmotností úzce souvisí i nosnost stroje. Ta se pohubuje od 120 – 180 kg.
Výbava
U skútrů si všímejte také výbavy, ta se liší v závislosti na pořizovací ceně. Základní výbavu nabízí každý model, žádaný je zejména úložný prostor pod sedadlem. Některé skútry bývají vybaveny nosiči. Nosič může být upevněn na přední i zadní straně motorky. Mnoho modelů zakoupíte pouze se základní výbavou, ale v případě potřeby budete moci další vybavení dokoupit. Svůj stroj můžete vybavit uzamykatelným úložným prostorem. Některé motorky umožňují přikoupit štít z plexiskla, úchyty i opěrky pro spolujezdce.
Další příslušenství souvisí s bezpečnou jízdou. Ačkoliv mají tyto skútry nižší maximální rychlost, neměli byste na stroj usednout bez motorkářské přilby. Velmi důležité je i obutí, doporučuje se pořídit kvalitní boty na motorku. A svůj styl doladíte díky motorkářskému oblečení, které je složeno z kalhot a bund
Značka
Skútr musí být spolehlivý a bezpečný. Tyto parametry souvisí s konstrukcí stroje. Výrobou skútrů se zabývají mnozí výrobci, pokud chcete mít opravdovou jistotu, že kupujete sobe nebo svým blízkým opravdu kvalitní stroj, preferujte vždy dražší, ale kvalitnější výrobce.
Ačkoliv můžete skútr koupit prostřednictvím internetu, bude vždy mnohem lepší zajít pro motorku do kamenné prodejny, kde můžete stroje vyzkoušet. Někteří prodejci vám umožní vyrazit i na krátkou projížďku a vyzkoušet skútr v terénu.
Cena
Pořízení skútru představuje větší finanční zátěž a velmi často má konečné slovo právě cena motorky.
Nejlevnější skútry mají cenu do 30 000 Kč. V této kategorii najdete stroje, které jsou schopny jet rychlostí do 25 km/hod. Vybírat tedy budete mezi elektrickými skútry, které se hodí spíše na popojíždění městem. Do 60 000 Kč lze koupit výkonnější stroje s rychlostí do 45 km/hod.
Volit můžete mezi elektrickým i benzínovým pohonem. Pakliže plánuje vyrážet na delší výlety, budete muset za skútr zaplatit 50 – 100 000 Kč. Prohánět se budete moci rychlostí okolo 80 km/hod. Nejmodernější skútr může stát i více než 100 000 Kč.
Otázky a odpovědi
Je možné řídit skútr do 125 ccm bez řidičáku?
Skútr můžete pořídit i 15 letým dětem. Těm je možné koupit motorku do 50 ccm. Aby mohli skútr řídit, budou potřebovat řidičské oprávnění skupiny AM a souhlas zákonného zástupce, který jim používání motorky umožní. Osoby od 16 let věku pak mohou usednout na skútr do 125 ccm a potřebovat budou řidičské oprávnění skupiny A1 a opět se neobejdou bez souhlasu zákonného zástupce. Skútr do 125 ccm je možné používat od 18 let věku a potřebovat budete řidičské oprávnění skupiny B.
Jaký je objem nádrže u benzínového skútru?
Objem nádrže bývá v rozmezí 5 – 10 litrů. Nejčastěji narazíte na motorky s objemem 7 litrů. S velikostí nádrže souvisí i průměrná spotřeba, která se u skútrů obvykle pohybuje od 2,5 – 3 litrů na 100 km. Spotřebu výrazně ovlivňuje i terén.
Jaký dojezd mají elektrické skútry?
Dojezd patří mezi zásadní parametry, který je třeba zvážit při výběru jakéhokoliv elektrického vozítka. V případě elektroskútrů do 125 ccm se dojezd pohybuje v rozmezí 40 – 60 km. Dojezd ovlivňují různé faktory, především je to charakteristika terénu, hmotnost řidiče a povětrnostní vlivy. Proto u tohoto parametru počítejte s určitou rezervou.
Závěr
Skútr je stroj pro každého, tyto motorky jsou oblíbené prakticky po celém světě a v některých zemích dokonce pomalu vytlačují z měst automobily. Skútr je malý a dostanete se s ním prakticky kamkoliv. Na rozdíl od auta nebudete mít ani takový problém s parkováním. Skútr je ideální i na kratší dojíždění do práce nebo školy.
Podobné články, co by vás mohly zajímat
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
Zdroj: www.k2moto.cz
Já mám třetí rok skůtr Peugeot Tweet 125. U Peugeotu dělají největší kola, takže, to zajišťuje super jízdní komfort.
Preferuji benzínový pohon, pokud jde o skútry do 125 ccm, protože jim prostě věřím více než těm elektrickým. Hlavně když to člověka doveze kam potřebuje.
S partnerem jsme si na pravidelné výlety koupili Peugeot Django 125i Standard a je to naprostá bomba. Vyrážíme každý víkend a jízda je senzační.