Horská elektrokola

Horská elektrokola jsou určená pro jízdu v těžkém terénu. U tohoto kola je proto kladen velký důraz na kvalitní konstrukci, protože kolo musí ustát velkou zátěž a neměly by ho zastavit ani nevlídné povětrnostní podmínky. Pro kolo jsou typické široké pneumatiky, které se v terénu postarají o dokonalou přilnavost. Horská elektrokola lze koupit ve velikostech 26″, 27,5″ a 29″. Vybírat můžete mezi kolem pánským, dámským nebo unisex variantou.

Při výběru eletrokola do terénu si nejprve ujasněte, kde všude budete s kolem jezdit. Na trhu jsou horská elektrokola zastoupena 2 typy kol. První variantou je kolo s odpruženou přední částí, druhým pak celoodpružené kolo. Kromě typu je nutné zaměřit se na kapacitu a tedy i dojezd baterie. Horská kola mívají standardně umístěný motor ve středu kola, baterie se nachází na rámu kola.

Porovnat ceny elektrokol

Typy

Elektrokolo do terénu se v současnosti na trhu vyskytuje ve dvou různých podobách. Volit můžete mezi tzv. hardtail kolem a celoodpruženým kolem. V obou případech se jedná o velmi odolná kola, která jsou vyrobena z různě kvalitních hliníkových slitin, na výrobu dražších kol se pak používá karbon.

  • Hardtail – levnější varianta s pevnou zadní částí. Je určeno na jízdu běžně náročným terénem.
  • Celoodpružené – kolo má odpruženou přední i zadní část. Obstojí při jízdě v tom nejnáročnějším terénu, vyrábí se s vysoce odolných materiálů, což se podepisuje na jeho vysoké pořizovací ceně. Je určeno milovníkům adrenalinové jízdy i velmi rychlých a náročných sjezdů.

Motor

Nedílnou součástí elektrokola je motor, ten je v případě horských kol umístěn ve středu kola. Pouze některé méně kvalitní horská kola mohou mít motor v zadním náboji, což není při jízdě v terénu vhodná varianta. Proto se při výběru horského elektrokola zaměřte pouze na modely s motorem ve střední částí. Toto umístění zajistí velmi dobrou ovladatelnost. Počítat však musíte s vyšší pořizovací cenou. Kola disponují motory předních výrobců, nejčastěji se jedná o značku Yamaha, Bosch, Shimano či Bafang.

Aby bylo horské kolo považováno za bicykl, mělo by splňovat platnou legislativu, která říká, že výkon motoru musí být omezen na 250 W a maximální rychlost kola nesmí přesáhnout 25 km/hod.

Baterie

Druhým komponentem je baterie, u které by vás měla zajímat kapacita, která udává dojezd kola. Kapacita bývá obvykle v rozmezí od 300 – 600 Wh, ale dražší kola mohou nabídnout ještě větší kapacitu. V kombinaci s horským elektrokolem se příliš nedoporučuje volit kapacitu baterie nižší než 500 Wh. V terénu jistě větší dojezd oceníte.

Dojezd

Dojezd je uváděn u každého elektrokola, mnohdy se však jedná o zveličovaný parametr. Dojezd je měřen v ideálním stavu, ale v reálu ho ovlivňuje hned několik parametru. Na dojezd má vliv nejen typ terénu, ale i hmotnost jezdce, povětrnostní podmínky, stupeň asistence či typ pohonu. Proto je nutné při výběru počítat s určitou rezervou. Horská elektrokola nabízí ze všech typů elektrokol nejdelší dojezd, který bývá v rozmezí 120 – 180 km.

Vybitou baterii pak opětovně nabijete za cca 3 – 5 hodin, dobu nabíjení až o polovinu zkrátí použití rychlonabíječky. Životnost baterie bývá okolo 800 – 1 000 nabíjecích cyklů. Novou baterii tak budete potřebovat po ujetí 20 a více tisíc km. Přesné informace by měly být uvedeny přímo výrobcem.

Umístění

Horská elektrokola mívají baterii umístěnou na rámu kola. Mnohdy je baterie do rámu pevně zabudovaná, tato kola mívají masivnější konstrukci rámu. Druhou možností je koupit kolo s baterií umístěnou na rámu. Obě verze mají svá pro a proti.

  • Integrovaná baterie – kolo s integrovanou baterií lépe vypadá a baterie je díky pevnému rámu dobře chráněná. Nevýhodou je, že nelze baterii vyjmout a nabíjet mimo kolo. Dále pak nemáte možnost koupit baterii s jinou kapacitou, vždy budete moci kolo vybavit pouze baterií stejného typu. Také samotná demontáž bude v tomto případě komplikovanější.
  • Baterie na rámu – mnozí považují toto umístění za zastaralý typ, ale odnímatelné baterie na rámu mají co nabídnout. Výhodou je, že můžete baterii nabíjet i mimo kolo, v zimní sezóně je možné baterii vyjmout a uskladnit na vhodném místě. Baterii pak můžete velmi často vyměnit za jinou, a to i s větší kapacitou. Mnohdy lze používat baterie různých výrobců.

Ovládací panel

Nedílnou součástí všech elektrokol je i ovládací panel. Ten uvede kolo do chodu, ale nastavit na něm můžete i celou řadu různých parametrů. Počet funkcí určuje typ panelu i pořizovací cena.

  • LED displej – levnější kola jsou doplněna o LED displej. Jednoduchý displej se ovládá mechanicky a nastavit na něm můžete asistenci elektromotoru, pomocí displeje zapnete i vypnete světla a k dispozici máte běžné funkce, které vás informují o kapacitě baterie, rychlosti jízdy, ujeté vzdálenosti atd.
  • SMART systém – nejdražší kola využívají chytrý SMART systém, který můžete propojit s mobilním telefonem. Zde pak máte k dispozici mnoho funkcí, grafů i tabulek.

Značka

Na trhu najdete horská elektrokola mnoha značek. Výrobci nabízí kola různých jízdních vlastností, která se liší svojí ovladatelností i hlučností. Proto je vhodné preferovat známější výrobce, nebo si před výběrem projít recenze jednotlivých značek.

Při výběru konkrétního výrobce se zaměřte i na možnost zakoupit náhradní komponenty, hodit se budou brzdy, přehazovačka, sedlo, řídítka atd. Nezapomeňte si ověřit ani kvalitu záručního a pozáručního servisu. Horské elekrokolo koupíte od značky Crussis, Apache, Haibike, KTM, Lovelec, Rock Machine, Specialized, Scott a mnoha jiných.

Cena

Horské elektrokolo můžete koupit i prostřednictvím internetových obchodů. Pořízení elektrického horského kolo je však opravdu značnou investicí, proto je mnohem rozumnější, vypravit se pro kolo přímo na prodejnu, kde ho můžete vyzkoušet a zvolit to, které vám bude vyhovovat opravdu nejvíc.

Na prodejně vám s výběrem kola poradí opravdoví odborníci, kteří zodpoví veškeré vaše dotazy. Za horské kolo utratíte v rozmezí 30 – 130 000 Kč.

Porovnat ceny elektrokol

Otázky a odpovědi

Jaké komponenty jsou pro horská elektrokola typické?

Horská elektrokola mají vždy odpruženou přední vidlici, osazeny bývají jen zadní přehazovačkou a doplněna jsou i velmi účinné kapalinové brzdy. Jejich součástí bývá teleskopické sedlo, které můžete pohodlně ovládat za jízdy.

Za co si budu muset připlatit?

Cenu z velké části určuje kvalita konstrukce a ostatních komponent či vybavenost kola. Levnější kolo má rám vyrobený ze slitin hliníku, z tohoto materiálu jsou vyrobeny i další doplňky. Dražší kola mají všechny namáhané části karbonové. Díky tomu je kolo také velmi lehké. Dražší jsou i celoodpružená kola, která nabídnou velmi pohodlnou jízdu i obzvlášť nerovným terénem.

Jaké mají horská elektrokola brzdy?

I kvalita brzd se na konečné ceně podepíše. Horská elektrokola jsou v drtivé většina vybavena kvalitními kotoučovými brzdami. U levnějších kol se jedná o brzdy ovládané lankem, dražší kola pak disponují hydraulickými brzdami, které jsou ovládány kapalinou. Hydraulické kotoučové brzdy se postarají o vůbec nejvyšší brzdný účinek doslova za každého počasí. Vyvinout přitom budete muset pouze minimum síly.

Závěr

Horské elektrokolo udělá radost především milovníkům jízdy v terénu. Toto kolo je stavěno tak, aby zvládlo zdolat náročný povrch i různé nerovnosti. S horským kolem můžete vyrazit na cyklostezku, projet se můžete po polní i lesní cestě, vyrazit lze do hor a nejdražší celoodpružená kola se používají i ve velmi extrémních podmínkách.

Horské kolo však není vhodné pro jízdu po pevné komunikaci a nehodí se ani do města. Jestliže se tedy hodláte pohybovat na pevné komunikaci a vyrazit hodláte i do běžného terénu, bude pro vás lepší volbou trekové elektrokolo. Ať už nakonec vyberete jakékoliv kolo, měl by váš nákup probíhat přímo na prodejně, kde si budete moci různé varianty kol nejprve vyzkoušet. Při výběru byste měli vždy upřednostnit horská kola se středovým motorem a snímačem síly šlapání.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroje: www.wikipedia.orgwww.insportline.czwww.decathlon.czwww.alza.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

4.9/5 (97 hodnocení)
​​

Alena Rajnochová

Alena Rajnochová

Po vystudování střední školy jsem vyzkoušela více různých profesí. Mojí velkou vášní jsou knihy, které mě přivedly i k psaní vlastních příběhů. Díky nim jsem se dostala k profesnímu psaní. Ve volném čase se věnuji rodině, mám ráda turistiku, ale i relax u moře.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

1 komentář
  1. Co říkáte na elektrokolo lankeleisi RV800

Přidat komentář

Recenzer
Logo