Lodní motory

Lodní motory jsou nezbytnými součástmi lodních pohonů, které umožňují lodím pohybovat se na vodní hladině. Existuje široká škála různých typů lodních motorů, které se liší podle svého výkonu, velikosti a paliva, které používají. Dochází k neustálému pokroku v technologiích lodních motorů, což umožňuje lodím dosahovat vyšších rychlostí a větších vzdáleností s menší spotřebou paliva a škodlivých emisí. Na lodích můžete prozkoumávat okolí i lovit, výběr je však důležitý dopředu promyslet, s čímž vám dnes pomůžeme.

Porovnat ceny motorů

Typy

Lodní motory se dají rozdělit na dva druhy podle typu jejich napájení, a to sice na spalovací (benzínové) a elektrické. Každý z nich se liší svými vlastnostmi, které si nyní představíme.

Spalovací

Starším typem jsou lodě spalovací, jinak také nazývané benzínové. Disponují skvělým výkonem, vysokou spolehlivostí, dolití prázdné nádrže je navíc rychlejší než dobití vybité baterie.

Elektrické

Jejich velkou předností je ekologičnost, což znamená menší zatížení planety. U benzínové varianty může při spalování unikat do vody spousta škodlivin. Náklady na údržbu u elektromotorů jsou navíc levnější.

Provoz je tichý, leckdy jej ani nejde slyšet, což je výhodné, pokud se chystáte na plavbu někam, kde je plavba na lodích se spalovacím motorem zakázána – existují jak v Česku, tak v zahraničí. Dobíjení baterie je velmi levné, tudíž jsou elektrické modely obecně výhodnější.

Výkon a tah

Důležitým parametrem u výběru lodních motorů bude jejich výkon a tah. U spalovacích typů je výkon uváděn v koňské síle (HP), u lodních elektromotorů se tah motoru udává v librách (Lbs). Podle legislativy můžete u nás a ve většině zemí bez zvláštního oprávnění řídit člun či loď s motorem o maximálním výkonu 4kW, tedy 5 HP.

U elektromotorů jde o cca 120 Lb. Takový výkon postačí pro rekreační plavby na menším člunu či rybaření. Na větší loď budete potřebovat silnější motor.

Spotřeba a výdrž baterie

Spotřeba je u obou typů dnes poměrně úsporná, u benzínového motoru se pohybuje kolem 0,5 litru na 1 HP za 1 hodinu. Elektromotory pracují na základě baterií, zajímat vás tedy bude jejich výdrž a typ, popřípadě počet. Slabší motory bývají napájeny jednou 12 V baterií, silnější napětím 24, případně 36 či 48 Voltů.

Konkrétního napětí dosáhnete jednou baterií či sériovým zapojením několika 12 V baterií. Je jasné, že spotřeba je u všech lodních motorů ovlivněna hmotností lodi, stylem jízdy i povětrnostními podmínkami.

Při výběru baterií k elektromotoru lze zvolit klasickou autobaterii, i když se to kvůli jejím vlastnostem příliš nedoporučuje. Nejlepší možností je trakční baterie, která vypadá svou konstrukcí stejně jako autobaterie, je však potřeba dávat si pozor, aby se vám baterie nepřevrátila na bok. Další volbou je také gelová trakční baterie, u níž vytečení elektrolytu nehrozí.

Řazení a zrychlení

U spalovacích motorů většinou najdete 3 stupně: vpřed, neutrál a vzad, i když existují varianty bez zpětného chodu. Lodní elektromotory nabízejí navíc ještě sportovní mód. Podle toho, jaký typ jízdy preferujete, vybírejte také rychlostní stupně.

Nejčastější jsou motory s plynulým zrychlením – úprava rychlosti pomocí rukojeti plynu, stejně jako u motocyklu, což se hodí pro hladkou a plynulou jízdu. Ne všechny modely však mají plynovou rukojeť označenou stupnicí, tudíž není vždy možné poznat, jestli jedete na poloviční či třetinový výkon.

Druhým typem jízdy je skokové zrychlení, které ve většině případů najdete u elektromotorů. Disponují 5rychlostními stupni pro pohyb vpřed a 3 rychlostmi pro pohyb vzad.

Vrtule

Jinak také nazývaná propeller, má vliv na výkon lodního motoru. Měli byste se zajímat o její materiál i počet lopatek. U spalovacích modelů se většinou používá hliník, protože je lehký a má dobrou odolnost. Méně kvalitní vrtule se vyrábějí z plastu, výkonnější (nad 150 HP) z oceli. U elektromotorů bývá nejčastější plast, popřípadě hliník.

Co se týče počtu lopatek, benzínové motory disponují 3 lopatkami, elektrické 2 lopatkami. Někdy však můžete narazit i na 3, 4, nebo 5 listů u vrtule.

Hmotnost závěsného lodního motoru

Závěsný lodní motor je určen pro menší lodě a čluny, které nekotví v přístavu. Než se vydáte na cestu, musíte do vody dopravit nejen samotný člun, ale i motor, což znamená, že jej budete často přenášet. Nejlehčí elektromotory váží okolo 8 kilogramů, obecně se pohybují kolem 10 – 15 kilogramů, jen málokdy přesahuje 20 kg.

U benzínových motorů už to bude horší. Nejnižší hmotnost dosahuje cca 18 kg, a to mluvíme jen o těch nejméně výkonných modelech. Pokud mají výkon 5 Hp, váha je okolo 25 kg. Nejtěžší s 10 až 15 koni mohou vážit až 50 kg. Je tedy dobré rozmyslet si, k jakým účelům budete loď využívat. Čím častější přenášení, tím nižší hmotnost, aby byla manipulace co nejjednodušší.

Délka nohy a polohování

Délku nohy byste měli volit podle výšky zrcadla (svislá deska na zadní části lodi). Většinou je najdete ve velikostech S (krátké), L (dlouhé), někdy i XL či XXL. Motory s krátkou nohou jsou ideální pro maximální výšku zrcadla 40 centimetrů, vyšší zrcadla vyžadují dlouhou nohu. Správnou volbu délku ověříte podle toho, že se antikavitační deska nachází alespoň 2 až 3 centimetry pod spodní hranou zrcadla.

Naklápěním motoru (trimování) ovlivníte do značné míry jeho výkon i spotřebu. U klidné hladiny by měla být osa propelleru rovnoběžná s hladinou. Aby se loď dostala do skluzu, hodí se motor různé naklápět. Polohování bývá u obou druhů motoru manuální.

Elektronickým disponují výkonné spalovací motory, jelikož mají vyšší hmotnost. Při výběru tudíž věnujte pozornost tomu, kolik poloh pro naklápění konkrétní motor má.

Výbava

Ta se samozřejmě různí podle toho, jaký model koupíte. Výtrhová pojistka bývá stálicí u obou druhů motorů – jde o plastové lanko stočené do spirály. Funguje to tak, že jeden konec zapojíte do přerušovače napětí v lodním motoru, druhý navléknete na ruku, nebo pomocí karabiny připevníte k oblečení. Pokud byste náhodou během jízdy spadli do vody či se nějakým způsobem vzdálíte od motoru, pojistka se z motoru vytrhne a zastaví jej.

Mezi další výbavu patří kontrolky, které naleznete jen u některých modelů. U elektromotorů na nich najdete stav baterie, někdy i aktuální rychlost lodi a dojezd. Spalovací motory ukazují stav paliva i množství oleje.

Dále narazíte na držák na motor, přídavnou nádrž nebo aretační kličku.

Převážení

Přeprava lodního motoru vyžaduje opatrnost a správné postupy, aby byl zachován jeho stav a zabránilo se poškození během přepravy. Přepravu můžete provést dvěma způsoby – první je transport celého člunu včetně motoru pomocí přívěsu. U tohoto způsobu je třeba, abyste motor sklopili tak, aby nedošlo k poškození vrtule.

Některé modely mají speciální polohu pro přepravu. Během jízdy je třeba propeller zajistit tak, aby se neotáčel a zároveň byl chráněn zvláštním obalem.

Gumové nafukovací čluny lze přepravovat i bez přívěsu. Vyfouknutý a složený člun můžete uložit do kufru auta nebo do střešního boxu. Převážení elektrického motoru je snadné, nehrozí totiž vytečení pohonných hmot či oleje. Navíc má nižší váhu.

Uskladnění

Pro co nejjednodušší uskladnění je vhodný obal na lodní motor, který využijete i na převážení. Vybírat můžete mezi takovým, který zakryje pouze hlavu, nebo celý motor i s nohou a vrtulí.

Než lodní motor uskladníte, měli byste ho zbavit zbytků soli, u spalovacích modelů vypustit palivo a vyměnit oleje i filtry. nezapomeňte před zazimováním zkontrolovat jednotlivé komponenty, jako jsou vrtule, elektrické spoje a další části motoru.

Funkce

Lodní motory slouží k pohonu lodí. Jsou navrženy tak, aby poskytovaly dostatečný výkon k pohybu lodě po vodních cestách. Lodní motory mohou být poháněny různými zdroji energie, včetně spalovacích motorů na benzín, naftu, diesel nebo elektromotorů. Lodní motory jsou důležitou součástí námořní dopravy a umožňují lodím pohybovat se efektivně a rychle po mořích a řekách.

Značka

Mezi nejoblíbenější značky lodních motorů patří Mercury, Minn Kota, ePropulsion nebo Yamaha.

Cena

Cenově se budou lišit lodní motory podle toho, o jaký typ se jedná, jaký mají výkon a další vlastnosti. Nejlevněji je lze sehnat za méně než 5 500 Kč, přičemž převažují zejména elektro modely s váhou do 15 kg.

Od 5 500 Kč do 20 000 Kč už jsou k dostání i spalovací motory, ty se nacházejí spíše v té horní hranici. Jde o výkonné motory na vysoké technické úrovni.

Nad 20 000 Kč nabídnou lodní motory to nejlepší, bývají skladné, ale zároveň s dostatečným výkonem. Nechybí ani atraktivní design. Nejvyšší částka, kterou za ně dáte, je 210 000 Kč – takové jsou vybaveny i dálkovým ovládáním a těmi nejmodernějšími technologiemi.

Porovnat ceny motorů

Údržba

Údržba lodních motorů je klíčovým prvkem pro zachování jejich správného stavu a prodloužení jejich životnosti. Následující kroky jsou důležité pro pravidelnou údržbu:

Pravidelná kontrola motoru a výměna oleje – Motor je třeba pravidelně kontrolovat a udržovat v čistotě. Výměnu oleje je třeba provádět v souladu s doporučeními výrobce lodního motoru.

  • Kontrola chladícího systému – Chladicí systém je důležitou součástí motoru, která by měla být pravidelně kontrolována a udržována v dobrém stavu. Je důležité pravidelně čistit chladič a kontrolovat stav chladicí kapaliny.
  • Čištění filtrů – Filtry motoru by měly být pravidelně čištěny nebo vyměňovány podle doporučení výrobce.
  • Kontrola palivového systému – Palivový systém by měl být pravidelně kontrolován a čištěn, aby se zajistila správná dodávka paliva do motoru.
  • Pravidelná kontrola a údržba elektrických součástek – Elektrické součásti motoru by měly být pravidelně kontrolovány a udržovány v dobrém stavu.
  • Pravidelná kontrola výfukového systému – Výfukový systém je důležitou součástí motoru, která by měla být pravidelně kontrolována a udržována.

Otázky a odpovědi

Jaký je rozdíl mezi vnitřními a vnějšími lodními motory?

Vnitřní lodní motory jsou umístěny přímo na lodi a pohánějí ji pomocí lodního šroubu. Vnější lodní motory jsou umístěny na zádi lodi a jsou spojeny s lodním šroubem pomocí hřídele.

Jakým palivem jsou nejčastěji poháněny lodní motory?

Nejčastěji jsou lodní motory poháněny benzínem nebo naftou, jde o spalovací typy. Některé lodní motory mohou být také poháněny elektřinou, která je šetrnější k životnímu prostředí.

Jak dlouho vydrží lodní motor?

Trvanlivost lodního motoru závisí na řadě faktorů, včetně pravidelné údržby, správného používání a typu motoru. Některé značky a modely motorů jsou známé pro svou dlouhou životnost a spolehlivost, pokud jsou správně udržovány.

Závěr

Nejedná se zrovna o levnou záležitost, proto je důležité, abyste si nákup dobře promysleli a rozhodli se po zvážení jednotlivých parametrů, které jsme si představili. V současné době se stále více sází na moderní modely, které splňují nejpřísnější emisní limity a zároveň poskytují dostatečný výkon pro pohyb vodních plavidel.

Díky pokročilým technologiím se lodní motory stávají čím dál tím více tichými, ekonomičtějšími a šetrnějšími k životnímu prostředí. Je tedy jisté, že v oblasti lodní dopravy nás čeká ještě mnoho inovací a vylepšení, které budou mít pozitivní vliv na životní prostředí i na samotné uživatele lodí.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroje: www.sporthabacek.cz, www.hawaj.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (100 hodnocení)
​​

Eliška Vachková

Eliška Vachková

Psaní je můj způsob sebevyjádření, který mi zároveň dodává určitou formu bezpečí. Když zrovna nepíšu články (což se moc nestává), učím soukromě angličtinu nebo cvičím. Obecně miluju organizaci, a tak je můj život jeden velký nepořádek, který se snažím mít pod kontrolou. Abych si zachovala rovnováhu, chodím na procházky, medituji, věnuji se józe nebo čtu knihy. Stres je mé druhé jméno, ale produktivita to první.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

1 komentář
  1. Já tedy nedám dopustit na lodní motory Mercury, je to fakt naprostá špička. Zatím jsem s ním neměl ani ten nejmenší problém, jsou opravdu dost kvalitní.

Přidat komentář

Recenzer
Logo