Pneumatiky na motorku

Rádi jezdíte na motorce a čeká vás výběr pneumatik? Budete se rozhodovat na základě několika parametrů, které si nyní představíme. Druhů je několik a je třeba znát, na co se který používá a pro jaký terén je vhodný. Zároveň si povíme, jak pneu udržovat, kdy je na čase je vyměnit a co znamenají konkrétní značení.

Porovnat ceny pneumatik

Typy

Podle toho, jakou motorku vlastníte, budete vybírat jednotlivé pneumatiky. Je totiž velký rozdíl jezdit v terénu nebo na silnici, pneumatiky musí být opatřeny všemi prvky, které je ochrání a podpoří jejich životnost.

Cestovně-turistické pneu

Pokud rádi jezdíte motorkou na výlety, bude se vám hodit tento typ pneumatik, který zajišťuje bezpečí, komfort a dlouhý kilometrový nájezd. Ideální pro choppery nebo cruisery, ale i rekreační vyjížďky na sportovní mašině.

Sportovně-turistické pneu (smíšené)

Hledáte-li univerzální řešení, jsou jím sportovně-turistické pneumatiky, jež zvládnou delší trasy i jízdu v terénu, tudíž se nemusíte bát s nimi vyrazit kamkoliv. Typicky se hodí na cestovní enduro. Mezi další typy smíšených pneumatik řadíme také scramblery nebo café racery.

Pneu pro skútry

Jsou menších rozměrů pro skútry, jak ostatně název napovídá. Jelikož s nimi budete jezdit především ve městě, musí být obratné, dobře fungovat v zatáčkách a mít jízdní komfort.

Pneu pro crossové motorky

Crossové, neboli terénní motorky. Povrch, na kterém budete s crossovou motorkou jezdit, je nezpevněný – bláto, štěrk, písek a další. Pneumatiky tudíž musí být odolné, a proto mají výrazný vzorek, někteří výrobci ho navíc upravují podle specializace na povrch. Výhodou je, když jsou vhodné i pro silniční použití.

Sportovní pneu

Nejdůležitějším parametrem u sportovních pneu je jejich přilnavost, která musí být maximální. Protože příliš dlouho nevydrží (cca 5 let), požadujte odolnost vůči přehřívání a maximální grip. Vzhledem k tomu, že budete s tímto typem motorky jezdit opravdu rychle, hrozba přehřátí je zde reálná.

Závodní pneu

Tento typ je podobný tomu předchozímu, pouze s tou výjimkou, že je adrenalinovější. Má minimální vzorek, nehodí se na mokrý povrch a patří pouze na okruh. Při výrobě se využívají hi-tech konstrukce, které odolávají extrémním tlakům při zachování minimální hmotnosti.

Dušové a bezdušové pneumatiky

Při výběru budete zvažovat také typ pneumatiky podle toho, jestli mají nebo nemají duši. Zatímco dušové pneu nejsou tak odolné, u bezdušových máte větší jistotu. Samozřejmě jsou o to dražší.

Dušové pneumatiky se označují písmeny TT (tube type) a mají mezi ráfkem a pláštěm umístěnou duši, která je vyplněná stlačeným vzduchem. Pokud se jakýmkoliv způsobem poškodí, okamžitě se vyfouknou, a proto je důležité zastavit, abyste si nezničili ráfek. Mají menší odolnost oproti bezdušovým pneumatikám.

Bezdušové pneumatiky s označením TL (tubeless) se vzduchem plní přímo a mechanické poškození nebo únik tlaku jim jen tak nehrozí. Nedochází zde k ucházení vzduchu, protože je pryž na patkách zesílená vrstvou měkčí gumy, aby dokonale dosedala na ráfek.

Zimní pneumatiky

Možná vás to překvapí, ale i u motorky je možné zakoupit zimní pneumatiky. Největší nabídku budou mít skútry. Dezén má hrubý vzorek a měkkou směs. Můžete ho sice využít i při jízdě na sněhu, nejlepší ale bude na chladné vozovce, kde by klasické pláště už dávno ztratily přilnavost.

Značení

Když už máte vybraný typ, ať už mluvíme o dušové či bezdušové variantě, nebo konkrétním druhu motorky, důležité je také značení, které vypovídá o technických parametrech, jež budete při výběru potřebovat znát. Nachází se na bočnici s označením například 120/70 R 17 58 W TL.

  • 120 = šířka pneumatiky v milimetrech
  • 70 = boční profil pneumatiky (poměr výšky a šířky dezénu v %)
  • R (nebo ZR) = označení radiální konstrukce, diagonální se značí písmenem B
  • 17 = průměr pneumatiky v palcích
  • 58 = hmotnostní index
  • W = rychlostní index
  • TL = označení pro bezdušové pneumatiky (tubeless)

Radiální a diagonální konstrukce

U označení R jsme si řekli, že se jedná o radiální konstrukci, u B, že o diagonální. Co to přesně znamená? Radiální nabízí zvýšenou přilnavost, nižší hmotnost a menší deformaci, a proto ji najdete u většiny modelů. Sice má menší kilometrový nájezd, ale za ty všechny výhody, kterými disponuje, jí to určitě odpustíte. Diagonální konstrukce je obvyklá spíše u nesportovních motorek, pro které je důležitý právě kilometrový nájezd a méně adheze (přilnavosti) v zatáčkách.

Přední a zadní pneumatika

Odlišnost najdete i mezi přední a zadní pneumatikou, kdy přední je užší, abyste s motorkou mohli jednoduše manévrovat a zadní je širší, protože je hnací a dává větší grip. Abyste si byli jistí, která je která, mají na sobě označení F (front-přední) a R (rear-zadní).

DOT kód

DOT kód označuje stáří pneumatik pomocí čtyřmístného čísla. Předposlední dvojice čísel udává týden a poslední dvojice rok výroby. Jako příklad si uvedeme 4118, což znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 41. týdnu roku 2018. Nové gumy by neměly být starší než dva roky, jejich provozní životnost se pohybuje od 6 do 10 let. Tuto dobu určitě nepřekračujte, v rámci vaší bezpečnosti.

Směr otáčení

Tento parametr je důležitý hlavně kvůli montáži, kdy se může stát, že by nefungovala při odvodu vody, rychleji by se opotřebovala a zdaleka by neměla takové jízdní vlastnosti, jaké má mít, pokud byste směr otáčení vyměnili. Neznamená to sice, že jste při jízdě reálně ohroženi, ale lepší je to neriskovat. Správný směr otáčení vyznačuje šipka.

Funkce

Správně zvolená pneumatika na motorku vás podpoří v jízdě po vámi zvoleném terénu, ochrání vás a umožní parádní zážitek. Zajišťují také přilnavost, stabilitu a tlumí nárazy při jízdě.

Značka

Nejznámější značky pneumatik na motorky jsou Kenda, Dunlop, Bridgestone, Pirelli nebo Mitas. Jednotlivé modely se liší vlastnostmi a výkonnostními úrovněmi. Důležitější, než značka, je najít takovou gumu, která přesně odpovídá vašim požadavkům.

Cena

Kvalitní pneumatiky jsou klíčové pro bezpečnost a výkon, proto se vyplatí investovat do dobré sady. Jak už jsme si řekli, dušové gumy jsou levnější, jejich vlastnosti jsou ale o něco horší. Jejich cena se pohybuje od pár stovek do 3 000 Kč, přičemž se liší vzorem i ostatními parametry. Modely bez duše seženete většinou nad 1 000 Kč, sportovní pneumatiky jsou většinou za více než 4 000 Kč. Dražší ale mohou být klidně i dušové gumy, záleží na dalších vlastnostech.

Porovnat ceny pneumatik

Údržba

U pneumatik je třeba dohlížet hned na několik věcí, a to sice tlak, opravu, výměnu a umístění. U kontroly tlaku se řiďte tím, co uvádí výrobce. S tlakem neexperimentujte, aby nedošlo k deformaci styčné plochy s vozovkou, což může zapříčinit například zhoršení odvodu vody.

Poškozené pneumatiky byste měli nechat zkontrolovat a opravit v servisu, protože je možné, že vám řeknou, že opravu nedoporučují, a to třeba v případě defektu v bočnici. Pokud si necháte plášť opravit, nevystavujte ho vysokému zatížení.

Čas na výměnu pneumatik u motorky přichází tehdy, kdy hloubka dezénu dosahuje 2 mm, a hůře se tak ovládá. Výjimku tvoří skútry a motorky do 50 cm³, kde je tato hodnota na úrovni 1,0 mm. Opět zajděte do pneuservisu, výměna není tak jednoduchá. Nemusíte se bát, že by vás stála velké množství peněz, pohybuje se kolem 200 Kč. Kromě toho vám gumy dofouknou a vyváží.

Pneumatiky skladujte mimo sluneční záření, které je úhlavním nepřítelem, v suchu a odvětrávané místnosti. Co se týče teploty, ideální je cca 15 °C.

Otázky a odpovědi

Podle čeho vybírat pneumatiku na motorku?

Parametrů, které musíte při výběru zvážit, je poměrně dost. V první řadě budete volit pneumatiky podle toho, jaký druh motorky vlastníte. Dále se rozhodněte mezi dušovými a bezdušovými pneumatikami, přičemž profesionálové volí pneu bez duše. Podle značení vyberte takovou gumu, která přímo odpovídá požadavkům motorky. Nezapomeňte také na rozdíl mezi přední a zadní pneumatikou.

Jaký je hlavní rozdíl mezi dušovou a bezdušovou pneumatikou?

Dušové modely mají mezi ráfkem a pláštěm umístěnou duši, která je vyplněná stlačeným vzduchem. Při poškození gumy dojde k okamžitému vyfouknutí, a tak je nutné zastavit. Nejsou navíc tak odolné jako bezdušové pneumatiky, které se vzduchem plní přímo a mechanické poškození nebo únik tlaku jim jen tak nehrozí. Bývají tudíž oblíbenější volbou.

Na co si dát pozor u značení?

Šířka, průměr, hmotnostní a rychlostní index – to vše záleží na vašich požadavcích. Obecně se ale zaměřte na to, zda se jedná o radiální (R) nebo diagonální (D) konstrukci. Liší se svými vlastnostmi, a tím i využitím. Abyste věděli, zda se jedná o přední nebo zadní gumu, bývají označeny F (front-přední) a R (rear-zadní). Důležitý je také DOT kód, který vypovídá o stáří pneumatik. Pamatujte, že nové gumy by neměly být starší než dva roky, jejich provozní životnost se totiž pohybuje od 6 do 10 let.

Závěr

V konečném důsledku výběr motocyklové pneumatiky závisí na individuálním jezdci a jeho specifických potřebách a preferencích. Je důležité vybrat si pneumatiku, která je vhodná pro váš motocykl, typ jízdy, povětrnostní podmínky, a zároveň je spolehlivá i bezpečná. Buďte při výběru na pozoru a důkladně čtěte všechny informace, které máte k dispozici, aby vše sedělo, jak má, a vy jste si mohli užívat jízdu, ať už v terénu, nebo na silnici.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroj: www.pneuboss.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (90 hodnocení)
​​

Eliška Vachková

Eliška Vachková

Psaní je můj způsob sebevyjádření, který mi zároveň dodává určitou formu bezpečí. Když zrovna nepíšu články (což se moc nestává), učím soukromě angličtinu nebo cvičím. Obecně miluju organizaci, a tak je můj život jeden velký nepořádek, který se snažím mít pod kontrolou. Abych si zachovala rovnováhu, chodím na procházky, medituji, věnuji se józe nebo čtu knihy. Stres je mé druhé jméno, ale produktivita to první.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

1 komentář
  1. Koupil jsem Mitas E02 3/0 R21 54S a spokojenost. Dobrá kvalita, pěkné zpracování a slušná výdrž. Zatím jim nemám co vytknout.

Přidat komentář

Recenzer
Logo