Virtuální realita

Virtuální realita je technologie vytvořená počítačem, která simuluje reálný svět. Je to vlastně prostor vygenerovaný pomocí výkonného počítače, kde se můžete pohybovat podle libosti a myslet si, že v tomto uměle vzniklém světě skutečně jste.

Snadno si tak vyzkoušíte různé situace z odlišných prostředí. VR, jak se tato počítačová technologie označuje, se používá nejen formou zábavy, ale i v mnoha odvětvích jako praktická pomůcka, například při pilotování, výcviku boje, nebo třeba lékařství. V neposlední řadě se využívá pro fiktivní prostředí počítačových her.

Co je cílem virtuální reality?

Základním cílem je představit fiktivní svět v digitální podobě simulující všechny možné situace spolu se snímáním všech pohybů. Hravě se tak podíváte na místa naší planety, které jsou pro vás vzdálená a nedostupná, ale přesto je toužíte poznat. Projděte se na místech, kam by jinak vaše noha nikdy nevkročila, zkusíte si zážitky, včetně těch extrémních nebo si rovnou můžete zahrát jakoukoliv hru či si vyzkoušet prostorový film.

Historie

Podle dostupných zdrojů se dá říci, že virtuální realita se objevila již v polovině 20. století, přestože modernější styl VR se objevuje v mnoha sci-fi filmech, které spatřily světlo světa až později. První zmínku, o které se dá hovořit, je tzv. Divadlo zážitků, koncept z padesátých let 20. století, který představil Morton Heilig. Šlo o stimulaci čtyř smyslů diváka na základě předem dané scény. Morton Heilig vytvořil roku 1962 prototyp Sensorama, jehož cílem bylo nejen promítat krátké filmy a vnímat zobrazený obraz a poslouchat zvuk, ale rovněž vůni, což bylo něco do té doby zcela nemožného.

O šest let později, tedy v roce 1968 stvořil Ivan Sutherland jeden z prvních zobrazovacích systémů, nazývaný Damoklův meč, který se upevnil na hlavu. Vzhledem k tomu, že byl tento hardware značně těžký, bylo nutné jej připevnit ke stropu.

V období od roku 1970 do roku 1990 se VR využívala hlavně v rámci medicíny, automobilového průmyslu, letectví a rovněž v armádě. Na MIT dokonce v roce 1978 vznikla virtuální mapa Aspenu. Byla to v podstatě taková virtuální prohlídka umožňující procházet ulicemi Aspenu a to ve třech režimech – léto, zima a mnohoúhelníky.
Následující rok 1979 byl vyvinut Large Expanse Extra Perspective – LEEP, což byl optický systém z dílny Erica Howletta. Představoval stereoskopicky obraz s širokým zorným polem. Jedním z hlavních průkopníků virtuální reality byl Jaron Lanier.

Díky němu vznikla společnost VPL Research, která vnesla do povědomí produkty jako DataGlove, což jsou rukavice s trackováním, EyePhone, tedy VR headset a jiné. Devadesátá léta 20. století znamenala dostupnost VR headsetů i pro běžné smrtelníky. Třeba v roce 1991 Sega představila headset Sega VR pro arkádové hry na Mega Drive konzoli. Oproti tomu roku 1992 byl realizován první real-time interaktivní film a byly využity rukavice s trackováním, tzv. DataGloves. Zároveň s tím byl stvořen Virtual Fixtures, což je systém virtuálního tréninku v Armstrong Labs v letectvu USA.

Rok 1994 znamenal vznik pohybového simulátoru v SegaWorld sledující pohyby hlavy. O rok později nabídlo Nintendo konzoli Virtual Boy, ale nakonec patřil k produktům, které se prodávaly snad úplně nejhůř. Tak jako ve všech odvětvích, vývoj postupoval velmi rychle i v rámci VR.

Například v roce 2007 se objevil produkt zvaný Street View, s kterým přišel Google. Lidé tak mohli sledovat panoramatické náhledy cest, budov, vzdálených oblastí a dostat se tak na jakékoliv místo, aniž by tam museli být fyzicky. Postupně začínají vznikat různé prototypy VR headsetů a dalšího zařízení, které se postupně vyvíjejí až do současné podoby.

Využití VR

Zásadní je použití virtuální reality v lékařství, kde přispívá k léčbě ztráty paměti, při léčbě nemoci nebo poruchách pomocí působení VR. K plánování operací jsou pro chirurgy využívány 3D modely, rovněž se VR hodí pro nácvik operací. Zřejmě největším hitem je výuka prostřednictvím VR, kdy vám tato počítačová technologie umožňuje projít si lidské tělo.

Sportovcům zase pomáhá trenažér s VR brýlemi, s jejichž pomocí jsou simulovány ty nejlepší podmínky pro reálný trénink. Armáda zase používá virtuální realitu k přípravě na jednotlivé mise.

VR nám pomáhá čerpat a zpracovat obrovské množství informací, proto je ideální při vzdělávání. Nejen pro školy, univerzity a tomu podobné instituce, ale i ve firmách. Ve firemním využití je to vhodná pomůcka na školení pracovníků, BOZP atd., zatímco simulace krizových situací je zase dostupná pro hasiče, lékaře a policisty.
Na své si přijdou i fanoušci filmů, Gamingu, zážitků, živého vysílání, a dokonce se VR uplatňuje i v oblasti porno průmyslu. No a ošizeni nejsou ani zájemci o architekturu, protože tato technologie umožňuje mnohé vizualizace staveb či městských částí.

Mobilní virtuální realita

Existuje mnoho způsobů, jak si vyzkoušet VR a tím nejjednodušším je pomocí chytrého telefonu. Potřebujete k tomu smartphone, který má operační systém Android nebo iOS a integrované senzory, jako například gyroskop, akcelerometr a jiné.

Kromě toho si musíte pořídit ještě VR brýle přímo určené pro použití s chytrými telefony. Posledním krokem je optimální aplikace označená jako Virtual Reality nebo VR. Nemusíte se obávat špatné kvality, smartphone už je dnes vysoce kvalitním zařízením s dostačujícím grafickým výkonem, takže si vše vychutnáte na výbornou.

Co je to Google Cardboard?

Zjednodušeně řečeno, je to karton se suchým zipem a speciální čočkou, který se složí do tvaru brýlí. Jediné, co je potřeba, tak zasunout mobilní telefon na určené místo a můžete si užít simulaci jakéhokoliv 3D prostředí. Pokud si nechcete Cardboard objednávat, hravě si jej zvládnete vyrobit i doma. Kvalitní českou verzí je tzv. PanoBoard.

VR brýle z plastu

Na výběr je mnoho značek, přičemž plastové VR brýle nabízí daleko vyšší kvalitu, než by se zdálo. Každý headset má značně vylepšenou konstrukci, kvalitnější čočky a nastavitelný popruh. Pyšní se nízkou hmotnosti a posazení na nos je daleko jednodušší a měkčí. Zejména poslední vlastnost oceníte nejvíc při dlouhodobém nošení. K výhodám těchto brýlí řadíme i možnost dioptrického zaostřování s korekcí, dále ovládání prostřednictvím technologie Bluetooth či odnímatelná sluchátka.

Pokročilé headsety

Tyto pokročilejší systémy určené pro 3D virtuální realitu představují helmu připojenou k počítači (tedy headset) a senzory. Jejich úkolem je detekovat pohyb a polohu dané osoby, ale také vyvolávat interakci. V mnoha případech je možná i detekce polohy rukou.

VR brýle jsou zásadní

Jsou nepostradatelné, bez ohledu na to, jestli se virtuální realitě věnujete na stolním počítači, smartphonu, mobilu nebo konzoli PlayStation 5. VR brýle se dají sehnat v různém provedení a disponují odlišným vybavením.

Můžete pořídit brýle s mikrofonem, gyroskopem nebo třeba integrovanými sluchátky. Ten nejdůležitější parametr při nákupu VR brýlí je jednoznačně rozlišení, ostatně u těch nejlepších je běžné 4K.

Další, co je potřeba si hlídat je obnovovací frekvence obrazu, a to mezi 60 až 120 Hz. Zaměřte se i na klasickou či bezdrátovou konektivitu, a také kompatibilitu s operačními systémy jak stolních počítačů, tak herních konzolí. Oblíbené jsou Oculus VR či HTC Vive, ale i mnohé další.

Virtuální realita pro Playstation VR

Je to velmi oblíbený způsob, jak se ponořit do prostředí virtuální reality, ovšem je k tomu nutné originální vybavení. Pokud si tedy pořídíte VR Playstation soupravu, získáte najednou VR brýle, kameru i ovladače PlayStation Move.

VR pro stolní počítač nebo notebook

Nutno podotknout, že virtuální realita je skutečný „žrout“ výkonu, takže pokud chcete něco takového provozovat na svém počítači, musíte zohlednit opravdu velký výpočetní výkon. Rozhodně nestačí mít jen nejnovější operační systém, důležité je i to, jaký hardware se skrývá uvnitř.

Počítačová sestava pro virtuální realitu potřebuje opravdu nadupaný procesor a co nejvýkonnější grafickou kartu. Sledujte počítače označené VR Ready. To samé platí také u VR Ready notebooků, kde je zásadní mimo jiné i optimální chlazení.

VR hry

Hry, které mají podporu pro VR, jsou přímo určené k tomu, aby využívaly VR brýle a snímače pohybu. Své si užijí jak fanoušci závodních, tak akčních her, ale i sportovních a mnoha dalších. Těšit se totiž můžete na VR hry mnoha žánrů a druhů od různých výrobců. Zabaví se každý jednotlivec i celá rodina.

Co jsou to VR zážitky?

Myslíte si, že už jste za svůj život zažili úplně všechno? A co tak zjistit, jaké myšlenkové pochody mají zločinci, navštívit vesmírnou stanici, nebo usednout do letadla, které vás přenese nad Evropu v době, kdy v ní probíhala 2. Světová válka? Zatím jste ještě nic z toho nezažili? Pak jste tedy o hodně přišli, protože na webu zazitky.cz můžete zažít mnoho takových simulací.

Můžete být Princem z Persie, dostat se do Prahy v době, kdy vládl Rudolf II. a přispět k oživení Golema, nebo se podívejte do antického Řecka či se posaďte do bojového leteckého simulátoru. Je tu mnoho možností, stačí si jen vybrat ten zážitek, co vám bude nejlépe vyhovovat.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroje: www.wikipedia.org, www.alza.cz

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (102 hodnocení)
​​

Kateřina Horáková

Kateřina Horáková

Práce s texty je nejen mou profesí, ale zároveň celoživotním koníčkem. Je to má vášeň stejně jako kvalitní čokoláda. Mám ráda výzvy a baví mě hrát si se slovy tak, aby byl výsledek dokonalý a přesně podle představ klienta. Mám více než 25 let praxe. Kromě toho moc ráda vařím i peču, vymýšlím recepty a stále zkouším něco nového. Ve volném čase si ráda přečtu dobrou knihu, tvořím videa a věnuji se své malé domácí ZOO.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

1 komentář
  1. U nás je virtuální realita každodenní záležitostí. Manžel se jí věnuje na Playstationu a děcka to řeší prostřednictvím počítače. Výhoda je v tom, že je doma klid a nikdo nezlobí. Jen tedy některé ceny by nemusely být tak vysoké, ale s tím se musí předem počítat.

Přidat komentář

Recenzer
Logo