Udržitelné e-shopy

Není to tak dlouho, co jsme vám v jiném článku představili společnost Heureka Group, kde jsme zmínili tzv. Udržitelný e-shop. Tento projekt je dílem spolupráce hned 4 velikánů – Heureka, Visa, Komerční banka a v neposlední řadě také Asociace společenské odpovědnosti.

V dnešní době je udržitelnost zásadní, zvlášť pokud chceme, aby naše planeta žila a zachovala se tak pro budoucí potomstvo. To je také důvod, proč tento projekt vznikl, aby podporoval ty e-shopy, které sdílí totožný názor a jsou odhodláni pro něj dělat vše, co je v jejich silách.

Jakmile takový internetový obchod projde přísným hodnocením, bude zviditelněn na Heurece a každý nakupující tak bude vědět, že jde o udržitelný e-shop, který chce pomáhat přírodě i planetě jako takové.

Co je udržitelnost?

Když to vezmeme hodně zjednodušeně, pak je to schopnost uspokojit všechny základní potřeby lidstva, aniž by to, jakkoliv poškozovalo ekosystém a tím ohrožovalo budoucnost příštích generací. Je kladen obrovský důraz na bezproblémové zajištění všech našich potřeb, které udrží celkovou životní úroveň veškeré populace, a to jak z hlediska ekologického, tak sociálního a ekonomického.

Musíme být schopni existovat na této planetě tak, aby nám sice nic nechybělo, ale nedocházelo zároveň k nežádoucí likvidaci jakéhokoliv cenného zdroje naší planety. Pro udržitelnost je důležitá nejen správná a účinná ochrana životního prostředí, ale také sociální rovnost a ekonomická životaschopnost.

Příkladem může být postupná snaha o ukončení výroby vozidel se spalovacím motorem, omezení či úplné vyloučení plastů, nabízení potravin bez obsahu palmového oleje a mnohé další.

Proč dbát na udržitelnost?

Dávno už všichni víme, že na zachování planety nestačí jen třídit odpad, případně hledat jiný zdroj energie, než na který jsme běžně zvyklí. Naopak existuje mnoho způsobů, jak zachovat vše, co máme teď i do budoucnosti. To je také důvod, proč je udržitelnost tak důležité téma, které by nemělo být opomíjeno. Co je dobré vědět?

1. Poptávka je menší, než množství vyrobených produktů

V podstatě každý den se vyrobí spousta různých výrobků, u kterých se stává, že jednoduše nenajdou kupujícího/konečného spotřebitele. Jeho výroba tak byla zbytečná a celý výrobní proces, který proběhl, byl k ničemu a jen zatížil životní prostředí, aniž by z něho byl užitek.

Většina takových výrobků se pak likviduje a jejich likvidace je znovu další zátěží pro ŽP. Spousta firem tak již vymyslela nebo teprve vymýšlí optimální způsob, jak prodat i to zboží, o které by jinak nebyl zájem. Tento způsob recyklace dokáže snížit zátěž na životní prostředí a zamezit tak plýtvání.

2. Přehlednost

Do této kategorie patří to, co si koupíme a následně i spotřebujeme. Musíme si uvědomit, že za každým produktem stojí proces výroby, balení, cesta produktu od výrobce do obchodu, nákup, a nakonec cílová rovina, kterou v tomto případě představuje naše domácnost.

Nákupy by měly být promyšlené, jinak skončí spousta zakoupených produktů v odpadu. Je důležité mít dokonalý přehled o všem, co máme v chladničce, ve sklepě, spižírně, zkrátka všude tam, kde se nachází produkty uspokojující naše základní životní potřeby, mezi které patří samozřejmě i hlad.

Správné nakupování nám nejen pomůže ušetřit spoustu financí, ale také zamezit plýtvání a vyhazování, čímž rovněž přispějeme k tzv. udržitelnosti.

3. Nezapomínejme na společenskou odpovědnost

Vše, co se vyrábí, ať už je to oblečení, potraviny, nápoje a jiné, potřebuje k výrobě přírodní zdroje, jenže jejich množství není nekonečné a dochází k jejich postupnému vyčerpání.

Pokud chceme, aby budoucí generace žila bez problémů, spokojeně v souladu s čistou přírodou a mohla dýchat čerstvý vzduch, musíme se v prvé řadě naučit, jak se vůči přírodě a jejím zdrojům chovat.

To je důvod, proč si začala naše společnost stanovit udržitelné cíle, a to do předem určeného roku. Tomu se musí přizpůsobit i procesy výroby jednotlivých výrobců, například tím, že se snižují emise nebo se zmenšuje spotřeba vody v průběhu výroby.

4. Odpad

To je v posledních letech hodně přetřásané téma, zvlášť z hlediska třídění. Odpadky jsou s námi den, co den a mnozí ani nevědí, jak je vlastně třídit. Dobré je nastudovat si, jak efektivně odpad rozdělit, aby vždy každý kousek přišel do té správné sběrné nádoby. Kam ale následně takový odpad mizí?

Skončí jen tak na skládce, nebo se recykluje a znovu použije k výrobě? Pokud tuto otázku nechceme řešit, je dobré hledat alternativy. Jako příklad, že si místo igelitové tašky vezmeme látkovou a podobně. Dobré je mít způsob, jak nakládat s odpadem co nejvhodněji a pomoci tak domácnosti s udržitelnost.

Jak poznáte Udržitelný e-shop?

Na první pohled budete vědět, že se jedná o Udržitelný e-shop pomocí zeleného loga, kterým je viditelně označen. Tyto internetové obchody se pyšní tím, že jim záleží na tom, jak jsou řešeny ekologické i sociální problémy u nás i ve světě.

Principem jejich fungování udržitelný provoz, péče o zaměstnance šetrnost vůči životnímu prostředí. Udržitelnost se tak díky tomu projeví v mnoha zásadních oblastech.

Správný přístup k životnímu prostředí

Firmy se snaží o co nejodpovědnější přístup k životnímu prostředí a používají kvůli tomu recyklované nebo obnovitelné materiály pro balení a odesílání produktů, ale také co nejefektivnější dopravu. Zároveň s tím pomáhají životnímu prostředí také šetřením vody a elektrické energie.

Dobré je opakovaně používat již použité krabice, pokud to jejich stav dovolí. Klasickou lepicí pásku vyměňte za papírovou, která bude mít lepidlo na bázi přírodního kaučuku. Tato páska se lépe recykluje. Spotřebu elektrické energie zase sníží LED osvětlení. Nezapomeňte také na spotřebu vody, kde pomohou perlátory či tzv. WC stopka.

Pečujte o své zaměstnance

Každý zaměstnanec, který pracuje v udržitelném e-shopu, by měl dostávat dobré platové ohodnocení, nejen minimální mzdu. Ohodnocení za odvedenou práci by mělo být genderově vyvážené a pro všechny pohlaví stejné.

Zároveň s tím nesmí být problém zapojit do všech pracovních záležitostí i pracovníky z tzv. znevýhodněných skupin. Dobré je, když svým zaměstnancům věnujete dostatek pozornosti, ať už prostřednictvím zvyšování jejich kvalifikace, pravidelným vzděláváním, ale i komunikací s nimi, aby bylo možné získat od nich názor a tím i zpětnou vazbu nejen na práci, ale i fungování firmy.

Snadno se tak dozvíte, co jim například nevyhovuje, co změnit nebo vylepšit. Vyslechněte si také jejich případné návrhy na modernizaci a podobně. V neposlední řadě nezapomínejte na výhodné benefity.

Mějte dodavatelé v malíčku

Pro začátek je dobré si nastudovat kompletní cestu dodavatelského řetězce, aby byla optimálně nastavena výše ceny a nedocházelo k tomu, že bude jakkoliv využíván, či spíše zneužíván monopol konkrétní firmy.

Nezapomeňte rovněž udržovat obchodní kontakty na co nejlepší úrovni a snažit se pokud možno o obchodní vztah dlouhodobějšího rázu. Zjistěte si, co vlastně vámi vybraný dodavatel praktikuje nejen v rámci doručování, ale také v souvislosti se svými zaměstnanci.

Společnost si vždy důkladně prověřte, vyžádejte si jejich certifikaci, případně si neváhejte dohledat různé výroční zprávy a jiné. Pokud chcete, aby byl váš dodavatel odpovědný, musíte začít nejdříve u sebe a zjistit si vše potřebné.

Mějte odpovědný přístup ke každému zákazníkovi

Důležitý je správný proces související s ochranou osobních údajů, ale i poskytování zásadních informací, které budou tzv. průhledné bez nějakých tajností či nežádoucích překvapení. Dostatečná ochrana a práva pro zákazníka jsou základ.

Vhodná je třeba prodloužená doba umožňující odstoupit od smlouvy i delší záruční doba. Dobré je zavést servis zdarma, minimalizovat celkové zpracování osobních údajů a pokud možno to nepřehánět s posíláním firemních mailů zákazníkům. Mailing je sice dobrý způsob jak propagovat své výrobky či služby, ale v rámci udržitelnosti platí, že méně je více.

Mezi další důležité parametry, které jsou nezbytné pro správné fungování Udržitelného e-shopu, patří pokud možno transparentní řízení společnosti a podpora komunity. Snažte se o to, že nebude hlavní jen zisk, ale i plnění stanovených cílů, které jsou prospěšné pro veřejnost, dodržování etikety v podnikání, ale snažit se nastavit si všechna možná i nemožná antikorupční opatření.

V neposlední řadě je důležité, aby měli zainteresované osoby přístup k informacím, které budou zcela čisté a průhledné (tzv. transparentní). Pravidelně se informujte, jestli nejsou ve vaší komunitě nějaké problém, se kterými můžete pomoci a pokusit se je vyřešit. Buďte v komunitě stále aktivní a pokuste se zajistit si případně i certifikaci.

Jak se stát Udržitelným e-shopem?

Hlavní je zodpovědné chování vůči životnímu prostředí, aby naše planeta byla životaschopná i v budoucnosti. Nesmíte se schovávat před problémy a snažit se převzít iniciativu, aby bylo možné co nejvíce přispívat k osudu lidstva.

Všechno co je možné ovlivnit, to ovlivněte, to co se dá změnit, rozhodně co nejdříve změňte. Radujte se z vlastního obchodu, buďte stále pozitivní a snažte se ke svému podnikání přidat co nejvyšší přidanou hodnotu, kterou budete moci.

Podle průzkumu si až 70 % zákazníků klidně připlatí, pokud jde o koupi ekologického produktu. Pokud se zákazník rozhodne uskutečnit nákup prostřednictvím portálu Heureka.cz, není problém si Udržitelné e-shopy filtrovat a zacílit na konkrétní obchod.

Internetový obchod, který by se chtěl začlenit mezi Udržitelné e-shopy, musí nejdříve vyplnit Dotazník pro udržitelné e-shopy a poté vyčkat, než bude jeho žádost vyhodnocena. Jakmile je žádost zpracována a schválena, obdrží takový obchod zelené logo Udržitelný obchod, které umístí na svém webu, na kterém svůj e-shop provozuje.

Zákazníci tak budou vědět, že právě tento obchod patří mezi obchodníky, kterým není lhostejná budoucnost planety a bude se ze všech sil snažit o udržitelnou budoucnost.

Co se týká podmínek pro validaci e-shopu jako udržitelný, tam se zohledňuje a hodnotí celkový provoz obchodu, přístup nejen k životnímu prostředí, ale i k dodavatelům zákazníkům, vlastním zaměstnancům a ostatním, se kterým se obchodník setkává.

Které obchody najdete mezi Udržitelnými e-shopy?

  1. Nakup na Dobro
  2. Biopekárna Zemanka
  3. Econea
  4. Ekonákup
  5. BREAKOUT Clothing
  6. Bajali
  7. Coffee square
  8. Kokoza
  9. Ponožky od babičky
  10. Krasohledy
  11. Bamboolik
  12. Vegan Felicity
  13. Freshlabels
  14. ZDRAVÁ TRÁVA
  15. VonTree Candle
  16. Sirupárna
  17. lidovyobchudek.cz
  18. Levandulový dům
  19. Online zahradnictví
  20. Wood Style
  21. Nutsman
  22. Keramikapoeral
  23. Hanibal sport
  24. EcoBamboo
  25. MiNiKVaRiáT
  26. zKokosu
  27. BeCydog
  28. YUUKi
  29. Naturalis
  30. Pepper..field
  31. Hugo chodí bos
  32. Elis design
  33. Rozvoněno
  34. Folly
  35. U Vlásku
  36. CRICKEATERS
  37. Cocowoods
  38. ZAHRADA JEŽEK
  39. Brouci v hlavě
  40. VedleSebe.cz
  41. Repetky
  42. Bezobalofka
  43. OUTDOORSTUFF
  44. BUSHMAN
  45. Svíčky Supeko
  46. M&E design
  47. T-TOMI
  48. DESIGNSPOT
  49. Woldoshop
  50. Agátin svět
  51. Kampot.cz
  52. OXALIS
  53. WOOK
  54. GAIA HOME
  55. DŮM BYLINEK
  56. Dobrý Textil
  57. Whoop·de·doo
  58. Flexity
  59. Levandule pod Řípem
  60. Anela
  61. Balkanova
  62. BylinkoMilovnice
  63. Bobánek
  64. ECOprodukty
  65. CountryLife
  66. Lemniskáta – život bez bariér
  67. Spíme.cz
  68. Materialistic
  69. Bio nebio
  70. Bez obalu
  71. Barekol
  72. Barekol
  73. Moikka
  74. TLAMA games – deskovky k sežrání
  75. WOFCE
  76. vo.bal
  77. Brdská káva
  78. Ateliér Arwenka
  79. DigFashion
  80. Organikk
  81. Lobey
  82. Zelený eshop
  83. Trenýrkárna
  84. Tiki Mechulka
  85. Zdraví z Afriky
  86. Viva Beauty
  87. Ozon.cz
  88. CleanWear
  89. Reknihy
  90. Ski a Bike Centrum Radotín
  91. Vagus
  92. BAZARMS-HK
  93. Růžový květ
  94. SURFR Krám
  95. Pet Farm Family
  96. Ošetřeno.cz
  97. Textile Mountain
  98. V papíru
  99. NEEDO
  100. Sleepee
  101. Plenečky
  102. My hobbyhorse
  103. Amnesty Shop
  104. Home Herbs
  105. Kup Kus
  106. Fair Trade Centrum
  107. Levandulová farma
  108. Nilmore
  109. Kreidezeit
  110. Labatti
  111. Trime
  112. Jamiro’s jerky
  113. Gaea
  114. Kotoloč
  115. WILD WALK
  116. Skibi Kids
  117. biOrganica
  118. Z Komůrky
  119. SURF DREAM
  120. Proutěné zboží Tomáš Hradil
  121. Maroko v batohu
  122. Paperlove
  123. Garden Carrier
  124. GRIMBI
  125. Energie rostlin
  126. Vanilkové lusky
  127. Zerowastelife.cz
  128. Puaree
  129. Gold Bee
  130. Zemito
  131. Decathlon
  132. BIOFA CZ
  133. MýdLenka

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (40 hodnocení)
​​

Odborná redakce

Odborná redakce

Každý den se zabýváme shromažďováním velkého množství informací o produktech, službách, ale i obchodech a mnoha dalších. Všechny tyto informace podrobně studujeme a následně z nich zpracováváme recenze a nákupní manuály, jejichž úkolem je pomoci zákazníkovi s výběrem. Naší snahou je doporučit co nejvhodnější produkt, o kterém jsme si jisti, že vám bude ve všech směrech vyhovovat a co nejdéle sloužit. To je cílem celého týmu Recenzer. Více o nás.

5 komentářů
Show all Most Helpful Highest Rating Lowest Rating Přidat komentář
  1. Moc udržitelným e-shopům držím palce a už dlouho nakupuji asi u dvaceti z nich. Jsem za tento projekt ráda.

  2. Skvělý nápad, parádní projekt. Určitě budu Udržitelné e-shopy ráda podporovat a pravidelně zde nakupovat.

  3. Naprosto úžasný způsob, jak trochu pomoci naší planetě. Jsem opravdu velmi nadšený z takových projektů a určitě je moc rád podpořím, ať to stojí, co to stojí.

  4. Moc tomuto projektu fandím a snažím se jej podporovat už jen tím, že nakupuji právě v udržitelných e-shopech. Myslím si, že kdyby takto nakupoval každý, bude to motivace i pro další obchodníky.

  5. Neměla jsem vůbec tušení, že něco takového existuje, děkuji za článek. Teď už si budu dávat pozor, abych nakupovala v těch správných e-shopech.

Přidat komentář

Recenzer.cz
Logo